søndag den 6. december 2009

Sinterklaas avond.

I går aftes skete det endelig, flere måneders forberedelser rundt i de små hjem samt i forretningslivet kulminerede Sinterklaas aften.

Hos os begrænsede forberedelserne sig til rengøring, julepyntning, bagning af tyske lebkuchen (smagen er ok, men udseendet ligner noget der ikke kan gøre for det), fabrikation af cornflakestoppe (efter Vibekes opskrift), indkøb af nogle enkelte gaver og for min mands vedkommende fabrikation af diverse digte.

Vi fejrede aftenen sammen med vore hollandske børn og deres kærester. Først gik vi ud at spise på en lokal restaurant og da alle var mere end mætte, gik vi hjem for at fortsætte aftenen.

Som på en juleaften i Danmark, er også Sinterklaas aften et gaveorgie, spisning af diverse lækkerier og hygge. Med hver gave følger et hjemmekomponeret digt, der læses op af modtageren inden der pakkes ud og de er fantastiske til at digte i min familie, jeg er målløs af beundring over hvad de ”sådan bare lige” har rystet ud af ærmet.

Min meget unge og skønne bonussvigerdatter havde ud over de forventede gaver lavet et digt til alle (inklusive hende selv), digtet beskrev en begivenhed og gaven var chokolade der havde samme form som begivenheden. Mit digt handlede om, at jeg tog til Oss for at købe sko (svigerdatteren er leder af en skoforretning) og da jeg ikke lige fandt de sko jeg var på udkig efter, købte jeg støvler i stedet for, men da svigerdatteren ikke synes jeg skulle gå julen i møde uden nye højhælede sko, så fik jeg et par sko af chokolade.

Min gave fra børn og svigerbørn var speciel udsmykning til juletræet, som jeg havde ønsket mig. Jeg har en ide om, at jeg gerne vil fylde juletræet med minder, bl.a. har jeg ting fra mine bedsteforældre, mine forældre, fra da min datter var barn samt julefigurer købt under ferier og jeg vil gerne udbygge den samling. Det passer ikke helt til den hollandske standard indenfor juletræspynt, da man her som regel vælger en farve og holder alt pynt i nuancer indenfor den valgte farve. Jeg har prøvet det, men det virker altså ikke for mig, for jeg må have alt det gamle pynt der overhovedet ikke passer sammen med noget som helst på træet. Jeg fik i går aftes 4 figurer som bonusdatteren og bonussvigerdatteren møjsommeligt havde malet og signeret samt 2 skønne, skønne glasengle.

Samme svigerdatter medbragte også den hollandske julekage ”Arretjescake”, der kan sammenlignes med den danske kiksekage og er en bombe af format.

En dejlig aften med hygge og snak til omkring midnat.

3 kommentarer:

Nille sagde ...

Jeg vendte lige om på hælen i lørdags, da jeg skulle ind i en legetøjsforretning - jeg havde glemt, at der ville være flere mennesker end på Strøget lillejuleaften ;-)

Hos os er det jo først den 6. om morgenen - og der spises mange appelsiner. Jeg tror ikke, at der er en bestemt kage - men jeg har jo heller aldrig fejret det efter de rigtige traditioner.

Conny sagde ...

Kære Annette
Jeg nød at læse om hvordan i fejder Sinterklaas.Det må være dejlig, at spidse ude, så slipper i for opvasken.Jeg får julelys i øjnene, når jeg ser dine bamser og kagedåse, det må vist være meget gammelt.Jeg
passer også godt på de gladskuler, jeg har arvet efter min svigermor.Det nye julepynt kan jeg også god lide, det er meget flot.
Kan du du have en god mandag.

Lone sagde ...

Det var rigtig hyggeligt at læse om, hvordan I fejrede Sinterklaas. Jeg kan godt lide skikken med at skrive digte til hinanden :)

Juletræer holdt i bestemte nuancer hører sig til i banker og lignende steder. Juletræer i hjemmet skal dekoreres med gammelt og nyt uanset farver.

God aften til dig, Annette :)