onsdag den 15. august 2012

Ud i det blå, der senere blev lidt gråt……

Jeg ved det, jeg ved det…… jeg burde være blevet hjemme i går, for at læse og kommentere blogs! Jeg er igen-igen så langt bagud, at jeg er bange for at blive ekskluderet af foreningen. Men det skønne vejr plus det faktum, at følgerne fra lørdagens kageorgie SKAL væk, inden jeg igen skal mødes med internisten (diabeteslægen) om et par uger gjorde, at jeg valgte jernhesten.

GladiolusmarkerGlansen er gået af Gladiolusmarkerne, efter den store saks har været forbi.

A propos internisten, så har jeg uhyre respekt for den mand. Han er en lille brysk herre af - så vidt jeg kan finde ud af via efternavn og accent - polsk afstamning. Vi har nu haft en del møder og jeg har kun set ham trække svagt på smilebåndet en eneste gang. Men han scorer en hel del pluspoint, for ud over at han fandt ud af hvad jeg fejlede, så har han venner i Danmark, en bror der arbejder i Sverige og sidst, men så absolut ikke mindst, han kender dansk rugbrød ☺.

LøverMere hollandsk kan det ikke blive!

Cykelturen gik via småveje og landsbyer til Walwijk og tilbage igen! Ikke engang så meget som en kop kaffe købte jeg! Det var ikke nærigheden der vandt, men himlens farve. Fra at have været smuk lyseblå, ændrede farven sig til gråtone, enkelte pletter endda temmelig grå. Desuden havde jeg en cykeltur på godt og vel 20 km foran mig, før jeg var hjemme, så kaffen måtte vente til en anden god gang.

ANWBANWB cykelskilt, kaldet fietspaddenstoel (cykelpaddehat ☺).

Et længe næret ønske blev delvis opfyldt! Vi passerer jævnligt vejen ind til byen Sprang Capelle, måske er det kun en landsby? I hvert fald kan man fra landevejen se et kirketårn af domkirkestørrelse og det ville jeg gerne ville se. Desværre lod det sig ikke gøre, at bese kirken indvendig, alle døre (og der var mange) var lukkede. Hvad der overraskede mig var, at der på et skilt ved siden af hoveddøren stod, at kirken var protestantisk. Normalt er protestantiske kirker her i det katolske Noord Brabant meget enkle, lidt triste bygninger, der ligesom forsøger at gemme sig lidt mellem alle de store imponerende katolske kirker. Gad vide, hvad der er sket der?

Kirken Sprang-Capelle1Kirken Sprang-Capelle2

Kirken Sprang-Capelle3Kirken Sprang-Capelle 4

Det skulle selvfølgelig undersøges, da jeg kom hjem og det viste sig, at hovedparten af indbyggerne i Sprang-Capelle er protestanter! Utroligt, men grunden til det er, at landsbyerne Sprang, Vrijhoeve, Capelle samt ´s Gravenmoer indtil 1814 tilhørte herredet Zuid-Holland, der ligger nord for floderne og tilhører det protestantiske område. Her startede reformationen langt tidligere end i det, der kaldes Meierij van ´s Hertogenbosch, der er en af de 4 dele af hertugdømmet Brabant, som først i 1648 blev tilføjet Republikken De forenede Nederlanden.

Kirken Sprang-Capelle 6Kirken Sprang-Capelle5

Jeg har fra tidligere kolleger hørt, at det ikke var det bare sjov med protestanter og katolikker boende nær hinanden. En kollega fortalte, at hendes søster havde forelsket sig i en ung protestant, de unge mennesker måtte flygte til provinsen Zeeland for at få hinanden, idet det i Noord Brabant var totalt udelukket med et kærlighedsforhold mellem en katolik og en protestant tilbage i begyndelsen af 60´erne.

En anden kollega havde efter sin kones død fundet en ny veninde og de ville sammen købe et hus, hvor de kunne starte en ny tilværelse. Hvor det skulle være, vidste de ikke. Jeg foreslog
´s Gravenmoer, som jeg synes er helt vidunderlig, fyldt med smukke gamle huse og idyl. Men nej, det kunne der slet ikke være tale om iht. kollegaen, for de mennesker der boede der, var mærkelige, nysgerrige og snakkede om hinanden osv.  Efter i går at have læst om de små protestantiske enklaver midt i det romersk katolske, forstår jeg hvad Leo mente der var galt med indbyggerne i ´s Gravenmoor, de var såmænd bare protestanter. Måske er det helt fint, at jeg først i går fik forklaringen på de ”mærkelige” indbyggere ellers kan det godt være, at den gode Leo havde fået et længere foredrag om, hvad jeg mener om katolikker og indbyggerne i Noord Brabant ☺. Der er måske ikke noget at sige til, at der er stadig er religiøse krige rundt om i verden.

Ad-quaductGad vide hvad den dybere mening er med det? Mon det er brabansk dialekt?

Jeg kunne let have drukket kaffe, endda flere kopper, for regnen udeblev heldigvis. Til gengæld er jeg lidt øm i skroget efter en cykeltur på 47 km., men det forsvinder sikkert snart igen ☺.

DongenHam kunne jeg altså ikke stå for! Han står og drikker udenfor plejehjemmet i Dongen.

I dag bliver det desværre heller ikke til bloglæsning, for himlen er igen smuk blå og så snart støvsugning samt maling af 3 små trækasser er overstået, er jeg på jernhesten. En rigtig god dag til alle jer derude i Blogland.

fietspaddenstoel

14 kommentarer:

Mai-Britt, den danske slikmund sagde ...

Helt nøjagtigt hvor meget kage spiste du i lørdags siden du må cykle 47 km? ;-D haha... imponerende, jeg brokker mig over sølle 8-10 km. Hvad der også var imponerende var dit kagebord! Det får mig til, endnu engang, at ville invitere mine internationale veninder til en gang High Tea med dansk bagværk. Fandt lige en opskrift på medaljer og franske vafler m.m. de kan jo da laves i miniudgave. Hmmm... gad vide hvorfor jeg altid ender med, at snakke om kage ;-)

Annette sagde ...

Mai-Britt, det er du altså ikke alene om, det der med at snakke om kager......jeg elsker kager!
Nej, ikke alle slags, men hvis det tangerer noget der ligner træstammer og romkugler, så er jeg temmelig ustyrlig.

Du har ret, jeg behøver ikke at cykle 47 km, men da jeg havde besluttet mig for Walwijk (skør ide, i øvrigt ☺), så måtte jeg jo tage alle 47 km. med og det gik også rigtig godt, så godt at jeg klarede 31km. i dag ☺ ☺ ☺. Men du behøver overhovedet ikke at være imponeret, det hele foregår i meget stille og rolig tempo, selv pensionisterne drøner forbi mig (men det skyldes måske, at de er på elcykel ☺).
Jeg glemte at skrive til dig, at jeg er fuldstændig vild med kortet du fik. Jeg sendte engang et noget lignende kort til Franks søster, hun har ikke snakket til mig siden ☺ ☺ ☺.

Stegemüller sagde ...

Hvor er det en dejlig cykeltur du har taget! 47 km. er trods alt en bid. Og tak for dine historier om katolikker vs. protestanter - jeg ville ikke have troet, at det stadigt var sådant.

Ellen sagde ...

Det er et lidt trist syn, når tulipan- og gladiolusmarker mister farven, men det er jo nødvendigt for at skabe så store og kraftige løg som muligt.
Ja, når du og andre, ellers fredelige mennesker kan have det sådan med hverandre, så er der nok ikke noget at sige til, at de fleste krige handler om religion ☺

Lene sagde ...

Du er sej, når du cykler så meget, uanset tempoet :-)

Pia sagde ...

Først et meget forsinket tillykke med fødselsdagen :-) Jeg ville bestemt også glæde mig til Antwerpen, hvis nogen ville forære mig sådan en tur :-)
Det store kagebord er yderst sjældent i brug her, men det ville passe Allan fint, også ovenpå en 3 retters menu :-) Gerickes chokoladetærte ser lækker ud, men hvis den smager som træstammer og romkugler, har jeg alligevel ikke lyst til at smage :-( Det kan jeg altså ikke ret godt synke :-)

Madame sagde ...

Hej Annette, jeg er dybt imponeret over, at du kan cykle 47 kilometer. Det kan jeg bestemt ikke, men jeg har nu heller ikke prøvet :-) Det er meget spændende at læse, hvad du fortæller.
Klem og rigtig god weekend her fra Nordsjælland.

Annette sagde ...

Stegemüller, hvad angår cykling, så er der en stor fordel ved Holland, der er absolut ingen bakker ☺, så det er ikke så slemt.

Jeg tror, at forholdet mellem protestanter og katolikker er anderledes i dag, heldigvis. Men det vil givetvis tage nogle generationer, før det hele er normaliseret. Jeg hører jævnligt at de hollændere, der bor nord for floderne (protestanter) er anderledes end de der bor syd for floderne (katolikker).

Annette sagde ...

Ellen, nej vel! Du har fuldstændig ret, der er mange "krige" at kæmpe rundt om i verden, det være sig mod anderledes troende og tænkende og endelig ikke at forglemme mennesker, der ser anderledes ud. Men selvfølgelig, så har vi jo det at gå op i ☺.

Annette sagde ...

Lene, tusinde tak skal du ha´ ☺.

Annette sagde ...

Pia, tak skal du have.
Tidligere kørte vi jævnligt til Antwerpen for at spise eller bare trave en tur i byen, men efterhånden er det sjældent. Derfor glæder jeg mig rigtig meget til en lang weekend dernede, hvor vi bare skal trave rundt, spise godt og hygge.
Det er godt, at der er forskel på udvalget og smagen inden for bagværk ☺. Frank synes også, at træstammer, romkugler og i det hele taget chokoladekage tilhører kategorien uspiseligt ☺ ☺.

Annette sagde ...

Madame, som jeg skrev i et tidligere svar, så har vi den store fordel, at vi ingen bakker har hernede og så føles 47 km. slet ikke så langt. I Danmark synes jeg, at hvis jeg havde cyklet 20 km., så havde jeg cyklet utrolig langt ☺ ☺.
Klem og en rigtig god mandag til dig.

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Det var godt du valgte jernhesten Annette, dels løber bloggen ingen steder, men samtidig bliver vi læsere lige beriget med endnu engang Hollandsk historie, suppleret med dejlige billeder, sejt at du cykler så langt rundt.
God Mandag.

Annette sagde ...

Michael, tusinde tak for de smukke ord ☺.
Jeg hopper på jernhesten inden længe, gad vide om der kommer et nyt indlæg ud af det ☺.
En rigtig dejlig tirsdag eftermiddag til dig.