onsdag den 30. september 2015

Om at føle sig rig………

For et par uger siden skrev en blogger, at hun følte sig rig på grund af en stor blommehøst. Jeg har samme følelse, ikke på grund af blommehøst, men på grund af min kolonihave, hvor hvert eneste ledigt øjeblik tilbringes for tiden.

1 Turen til/fra haven foregår af denne jordvej, hvor der på den ene side af vejen er skov og på den anden mark. Skoven anvendes hovedsageligt til hundeluftning og på marken går køerne og græsser.

2Min viden om køer har indtil nu været ikke-eksisterende, men der arbejdes på sagen med daglige studier på vejen frem og tilbage til haven. En kollega Jacqueline fortalte mig for år tilbage, at hvis der på en mark var en flok køer der lå ned, så var der altid en ko der blev stående. Efter grundig research er jeg nået frem til, at Jacqueline har ret i ca. 95 % af tilfældene, idet det er hændt, at alle køerne ligger ned. Til gengæld fremkom en af de andre havefolk i sidste uge med en anden teori, han fortalte at det altid er “førerkoen” der står op. Hvis ikke det er fordi køerne i flokken skiftes til at være “førerko”, så holder den teori ikke helt stik, for ud fra aftegningerne (hedder det mon sådan på en ko) kan jeg se, at det bestemt ikke altid er samme ko der står op.

3Det hænder, at jeg må have en pause i havearbejdet (indrømmet det hænder faktisk ret ofte) og pausen bliver ofte brugt på at kigge på køerne og jeg undrer mig over køernes vandring hen over marken. Gad vide om der er system i den vandring?

Jeg var så heldig, at jeg fik lov til at begynde arbejdet i min nye have allerede i sommer. Da jeg startede var jeg meget i tvivl om jeg nogensinde ville få styr på den. Hold da op hvor var der meget ukrudt og hvor stod det højt! Men efterhånden begynder det hele at ligne noget. I bunden af haven var der en bakke der indeholdt haveaffald fra de sidste 8 - 10 år. På bakken og rundt omkring den groede hindbær og rabarber samt en hel masse udefinerligt. Bakken er nu på størrelse med en større tue, 10 hindbærplanter er plantet ud i haven og rabarberne er afsat til en anden haveejer (fordi der i min nye have allerede stod en lang række). Ok, der er lang vej endnu, men jeg tror, at det hele vil lykkes, måske bliver haven ikke i 2016 en modelhave (som jeg hørte en af de andre havefolk betegnede sin egen have som værende ☺). Faktisk så har jeg overhovedet ingen ambitioner om at få en modelhave, den skal bare været et sted der er rart at være, hvor vi kan få alle vore grøntsager fra og sidst, men ikke mindst, så håber jeg - mod at jeg investerer i en god havestol - kan lokke husbond til at sidde i haven og nyde fritiden i  sommer månederne.

45

                 FØR                                                    NU

Siden vi kom hjem fra ferie har jeg brugt hvert eneste ledigt øjeblik i haven, regn, sol og storm (heldigvis har der været mest sol) og jeg elsker det. Jeg føler mig meget rig, når jeg går rundt derude og fuglene synger omkring mig. Det eneste der af og til bryder idyllen er, når hundeejerne synes, at vovse skal have lov til at løbe løs i skoven, hvilket så absolut er fint og der er masser af plads til vovserne. Men oh ve, oh skræk, hvis vovse kommer uden for ejerens synsvidde, så skal jeg ellers love for, at der bliver råbt højt, nej skreget højt på det stakkels dyr.

I år har jeg oplevet det fantastiske, at få ros af de gamle garvede herrer i haveforeningen og det er jeg vildt stolt over. Ikke at jeg har ydet en særlig indsats for at få roserne, men det behøver de jo ikke at vide. Det drejer sig om mine hvidkål, som efter en hård start, hvor de blev overfaldet af kållarver har vokset sig store og flotte. Det eneste jeg har gjort, er såmænd at så frøene, plante dem ud samt give dem lidt vand af og til ☺.

I dag har jeg holdt fridag! Hjemmet begyndte at bære præg af, at husmoderen næsten ikke er hjemme og det måtte der rådes bod på. Desuden er der lavet græskarsuppe i rå mængder. Lige nu står der 4 liter til køling, før det skal fryses ned. Det er da en rigdom ☺. Desværre har jeg ikke nået at komme rundt i Blogland, det må lige vente lidt til at der er styr på haven.

8

Faktisk så skulle der her have været et billede af den skønne buket, som jeg fik fra husbond i sidste uge, men billedet blev desværre ikke særlig godt, så i stedet må det blive et billede af Misse på en af hendes 500 udkigsposter i hjemmet (godt at min mands onkel, der har lavet klokken, ikke ser det).

15 kommentarer:

Fruen i Midten sagde ...

Hvor er det bare godt, at du har fået dig en have :-) Den har du da virkelig manglet! Og hvor er der ved at blive flot. Sjove betragtninger om køerne. Jeg ved ikke, om der virkelig stadig er så meget urko tilbage i dem, at de stadig føler, at der skal være en vagtko, der står og kigger ud over sletten? Vi havde køer, da jeg var barn, men jeg kan simpelthen ikke huske, om der altid var en, der stod op, når de var ude på græs.

Madame sagde ...

Der er ikke noget så dejligt som en have, man kan gå og pusle om, lægge planer for og bare se årstidernes skiften. Det glæder mig, du har fået en kolonihave, Annette!

Ellen sagde ...

Du må virkelig have savnet den have, så hvor er bare det godt, at du nu igen kan få sluppet lysterne fri :-) Der er altså heller ikke noget, der slår egen avl, og når man så ligefrem får ros for det af garvede havebrugere ...
Som ung havde jeg en romantisk drøm om at være selvforsynende. Jeg kan godt se nu, at det var en umulig drøm, for så meget (urte)havemenneske er jeg slet ikke, men jeg tror du ville have kunnet klare det.

Ellen sagde ...

Hov: jeg glemte lige ... jeg ved ikke nok om køer til at kunne svare på dine spørgsmål, men C påstod engang, at når køer ligger ned, bliver det regnvejr lige om lidt. Den holder i hvert fald ikke, har vi konstateret mange gange siden :-)

Pia sagde ...

Jeg har aldrig studeret køer på den måde. De har bare altid været en del af landskabet. Nu er kvægbesætningen faldet noget her på øerne,
Der er en stor rigdom at kunne gå i haven og så, plante og høste. Det lyder nu også som om du har rigtig meget have.
Jeg høster hindbær i stor stil nu, og drivhuset giver stadig tomater, peber, chili og ananaskirsebær, og vejrer er jo herligt stadigvæk.

Inge sagde ...

Hvor er det dejligt at læse om din glæde ved din have. :-)

Annette sagde ...

Hej Frue!
Urko! ☺ Hvorfor tænkte jeg ikke lige på, at der måske ligger rester af urkoens gener gemt i nutidens køer? Jeg læste engang, at årsagen til at hunde snirkler rundt om sig selv, før de endelig ligger sig for at tage en lur, skyldes et levn i generne fra da hundene skulle have sivene ved Nilens bred trampet ned, for at komme til at ligge ordentligt ☺.

Jeg havde allerede et frimærke eller sådan der omkring i størrelse af en kolonihave. Jeg delte den med en nabo, men da naboens som noget af det første byggede redskabsskur og drivhus og resten af haven skulle deles og selvfølgelig skulle lejen betales ligeligt, så var der ikke megen plads at gøre godt med. Det bliver bare så fedt, selv at kunne bestemme, selv at være kreativ eller vise mangel på samme osv. og jeg kan næsten ikke vente til næste forår ☺.

Annette sagde ...

Stegemüller!
Jeg vil helst, at min mands onkel og tante annoncerer visitter, for så kan jeg skynde mig at få glaskassen omkring uret gjort rent efter Misse før deres ankomst ☺. På uret kører en lille kugle frem og tilbage på en plade (jeg ved godt, at det lyder lidt kringlet), men altså den kugle kan Misse få timevis til at gå med at kigge på og det afsætter visse savle spor ☺.

Ja, lejlighed er et kompromis! Da vi købte lejligheden i 2005, synes husbond, at han havde knoklet nok med havearbejde i sit første ægteskab, hvorimod jeg bare ikke kan få nok af havearbejde. Men da min arbejdstid dengang lå på 60 - 65 timer om ugen plus transport (på de overfyldte hollandske motorveje) samt at vi gerne vil ud og se os omkring i dette smukke lang i weekenderne, så blev det til et kompromis med lejlighed og altan med krukker ☺.

Annette sagde ...

Madame, du har fuldstændig ret!
Når jeg tænker tilbage på den have min første mand og jeg havde i 20 år, så havde jeg et utal af planer og jeg husker, at naboerne kommenterede, at der aldrig var nogle planter der nåede at blive store, for jeg flyttede rundt på dem hele tiden ☺.

Annette sagde ...

Ellen, jeg kan godt sætte mig ind i dine tanker om selvforsyning, jeg havde de samme tanker ☺. Lånte bøger på biblioteket, kopierede bøger i en uendelighed omkring hvordan jeg skulle dyrke økologisk havebrug osv. osv. Det skal siges, at jeg nok havde Aabybros fedeste regnorme og jeg har været leverandør til mange fisketure. Hvad regnormene havde i volume, det manglende grøntsagerne til gengæld. Men pyt, sjovt var det da.

Den med at køerne ligger ned før regn, den kendte jeg ikke ☺. Det eneste jeg har konstateret omkring køer og regn, er at de altid vender gumpen imod regnen. Der kan spindes mange gode tanker omkring køer, især af sådan en som mig, der absolut ingen forstand har på køer ☺.

Annette sagde ...

Pia, jeg har de sidste par år haft et lille, lille bitte stykke jord, hvor kreativiteten for at få så mange afgrøder ind som mulig, var stor. Men jeg glæder mig bare så meget til igen at få et ordentligt stykke have. Selvfølgelig er det ikke på størrelse med en almindelig dansk have, men mindre kan jo også gøre det.

Du har helt ret, jeg har også altid haft den holdning, at køerne hører til i landskabet og jeg har ikke gjort mig mange tanker omkring dem. Men nu, hvor jeg har dem så tæt på, drysser tankerne omkring deres adfærd frem ☺.

Jeg håber, at du har haft en rigtig dejlig fødselsdag.

Annette sagde ...

Inge! Tak skal du have. Jeg er bange for, at det nok ikke bliver sidste gang der kommer nyt fra havefronten ☺.

Bettys blog sagde ...

Hvor er det imponerende, hvad du har opnået i din have. Respekt for dig! ;-)
Jeg elsker at se en mark fuld af køer. Der er ikke så mange, synes jeg. Jeg synes, det er sådan et dejligt dyr, som jeg kender godt fra min barndoms landmandsliv. Nu prøver jeg mest, om jeg kan få et godt billede af en ko, men det er svært. Når en ko opdager, jeg står og fotograferer, kommer den hen imod mig, og straks kommer alle de andre køer efter.

Jeg har ved et uheld kommet til at slette de bloggere, jeg følger. Der iblandt dig. Jeg kan aldrig huske, hvordan jeg får listen ført ajour og skal have hjælp til det. Jeg mangler at få dig på. Det skal jeg have fundet ud af ;-)

Annette sagde ...

Betty, det kommer nok, det med at få mig på listen ☺.

Jeg kan også rigtig godt lide at se en mark fuld af køer og smelter helt, hvis der er kalve blandt dem, hvilket jeg desværre ikke ser så ofte længere.

De er dejligt nysgerrige køerne, men når jeg gerne vil klappe dem, så er de meget hurtige til at finde "bakgearet" ☺.

PIKACHU sagde ...

Hi there, I found your blog via Google while searching for first aid for a heart attack and your post looks very interesting for me.
Fin IS Wonderful
I publish the best knowledge on , dont you imagine so?
love-binding-spell-caster