onsdag den 15. september 2010

De hollændere.....☺

I ANWB´s medlemsblad "Kampion" (det samme som FDM´s "Motor") har man netop offentliggjort resultatet af en undersøgelse ved navn "Hvilken mad tager de med på ferie?"


48% mener, at Hagelslag hører med i feriebasisudrustningen.
Hagelslag er det samme som dansk kagekrymmel og det spises her i meget store mængder. Det bruges i stedet for pålægschokolade på brødet og uanset hvor man kommer, så findes det på morgenbordet.

38% vil have hollandsk ost med.

11% mener ikke, at de kan undvære mayonnaise.

3% slæber en "mud" (et gammelt betegnelse der dækker ca. 70 kg.) kartofler med. Historien melder ikke noget om, hvor ferien for de 3% afholdes ☺.

Der var selvfølgelig pakket lidt Hagelslag til husherrens morgenmad, men derudover har vi klaret os meget fint med danske produkter ☺.

27 kommentarer:

Mia Folkmann sagde ...

Hvor morsomt! Men jeg er sikker på, at en lignende undersøgelse i det danske FDM blad ville afsløre mange tilbøjeligheder i samme stil....

Jeg kan nu godt holde mig til de lokale delikatesser, når jeg er ude, men da jeg i sin tid boede i Belgien, var jeg med mellemrum desperat efter leverpostej og lakrids... ;-)

Inge sagde ...

Ha ha.. jeg har ikke tal på de kg. remuoulade, Bearnaise sovsepulver !!!, Dajm og stærk lakrids jeg har slæbt rundt til familie og venner i udlandet.. Jeg har som regel en grapefrugt kniv med i min bagage :-)) Kan næsten ikke komme i gang om morgenen uden ½ grapefrugt, grapen kan heldigvis fåes allevegne.. ;-))
Ha' en dejlig aften Annette og knus til dig.

MissMuffin sagde ...

Haha, jeg har sån en omgang kagekrymmel/pålægschokolade til at stå i mit skab efter jeg var i Bruxelles:)

folehave's univers sagde ...

Der er så mange tilbøjeligheder. Jeg tager ingen steder uden te. Skal helst kunne koge vand når ånden kommer over mig. Bor derfor helst i lejet lejlighed, når den står på storby ferie. Ellers tager jeg som Mia, helst de lokale specialiteter.

Jønne sagde ...

Hej Annette.
Sjovt at du lige nævner hagelslag, for det minder mig om dengang i 2002 hvor vi var på ferie i Holland og boede på Bed and Breakfast i Utrecht i to dage. Da vi rejste derfra fik mine børn sådan en pakke med til resten af ferien, for værtinden kunne godt se at det var populært. Jo de er skam flinke de hollændere! Da jeg kørte meget i udlandet med lastbil fyldte jeg for det meste også køleskabet hjemmefra sådan af praktiske årsager, jeg begyndte dog at købe mere og mere i Tyskland fordi det var billigere, det var bedre og der var støre udvalg. Men to ting købte jeg aldrig i Tyskland det var smør og mælk.
Her til aften har jeg spist "Hollandsk Biksemad" på et cafeteria i Lindved nord for Vejle. Jeg vidste ikke hvad det var men fandt ud af at det var spaghetti med kartofler og gulerødder i skiver og oksekød. Underlig blanding men det kunne nu godt spises.
Fortsat god dag og tillykke med barnebarnet

Salix sagde ...

Ja, det er pudsigt, hvad der bliver populært i forskellige kulturer. Kagekrymmel? er det mon lidt mere chokoladeagtigt end det, som jeg kender som kagekrymmel?
Lene

Annette sagde ...

Mia, vi er enige. Selv om man af og til godt kan savne sit hjemlands lækkerier, så klarer jeg mig også med mit nye lands produkter. Men du godeste, hvor jeg dog nyder at spise et par skiver af det fra Danmark medbragte rugbrød hver morgen ☺.

Annette sagde ...

Inge, åh ja Bearnaise pulver, af og til tænker jeg på, at det må jeg huske at købe ved næste Danmarksbesøg, men så smutter det igen ☺.
Heldigvis kan Ikea forsyne mig med Dajm, de er også leveringsdygtige i forskellige slags sild samt en rugbrødsblanding, der ikke helt når op på dansk standard, men som kan bruges når abstinenserne efter dansk rugbrød er alt for store ☺.
Knus og en rigtig dejlig dag til dig.

Annette sagde ...

MissMuffin kan du lide det?
Mit barnebarn er helt vild med det og det hører med til de ting, der skal med til DK hver gang. Dog er hun mest glad for de udgaver hvor der er små lyserøde hjerter i, lavet af et eller andet sukkerstads.
Jeg kan ikke lide det på brød, men det kan jeg nu heller ikke med pålægschokolade, men det går meget fint uden brød ☺.
En skøn dag til dig.

Annette sagde ...

Anne, der kan vi fint blive enige. Selv om jeg sagtens kan drikke kaffe, så skal jeg også helst have muligheden for at få en kop the, når trangen melder sig.
En god dag til dig.

Annette sagde ...

Jønne, den hollandske biksemad kender jeg ikke, det skal jeg huske at spørge husbond efter om han kender.
Da vi boede nærmere Tyskland foregik det meste af vor dagligvarehandel også der, af de samme årsager som du beskriver samt at det tyske brød er bedre end det hollandske.
De første år måtte jeg til Belgien for at købe smør, da jeg kun kunne få usaltet her, men heldigvis er de da kommet efter det og man kan nu få saltet smør der smager næsten lige så godt som det danske.
Jeg kan godt forestille mig, at det har været populært med hagelslag, det er også med på listen over ting, som vi skal have med til Danmark hver gang turen går nordpå.
En rigtig god dag til dig på landevejene.

Annette sagde ...

Lene, ja det lyder besynderligt med det kagekrymmel. Konsistensen er lidt afhængig af hvor meget man vil ofre på det. Den dyre smager lidt mere af chokolade og den billige er nøjagtig som det danske kagekrymmel og jeg ved ikke om du kan forestille dig hvordan jeg så ud i ansigtet, da jeg første gang så kagekrymmel i 1 kg. poser ☺.
En rigtig god dag til dig.

Jønne sagde ...

Med hensyn til Hollandsk Biksemad så troede jeg faktisk det var fordi man manglede et godt navn til noget man ikke vidste hvad var. Men så prøvede jeg at google det - og det findes faktisk, i Danmark i hvert fald!

Hollandsk biksemad
4 pers.

Ingredienser

250 g hakket oksekød
2-3 store gulerødder
4-5 store kartofler
2-3 store løg
100 g hvidkål (mere anbefales)
bacon i skiver
100 g spaghetti
1 tsk. karry
1 spsk. olie
½ liter vand
salt, peber
Fremgangsmåde

Gulerødder, kartofler, løg, hvidkål og bacon snittes fint. Løg og bacon svitses i olien i en gryde og oksekødet tilsættes. Smag til med salt og peber, koges for svag varme i 30 minutter. Server med flutes eller groft rugbrød.

Velbekomme.

Anonym sagde ...

Kagekrymmel på brød? Yrk.... det lyder godt nok lidt specielt, haha! :D

På den anden side spiste mine bedsteforældre brun farin på deres brød. Det er vist lige så underligt - og USUNDT. ;-)

Madame sagde ...

Haha, det var virkelig morsomt, Annette! Jeg gad vide, hvad danskere normalt slæber med på ferie, måske spegepølse?
Klem og ha' en dejlig dag!

Conny sagde ...

Kære Annette
Jeg er vist lidt bagefter, men jeg har set dit indlæg om dit nye barnebarn, et stor tillykke til mormor og hele familien, hvor er han sød og store søster er vist også både stolt og glad for ham,jeg kan godt forstå, at det var højdepunkt i din ferie, men jeg glæder mig til ,at høre mere om din ferie i danmark
Kan du have en god weekend

Tina Liel sagde ...

Hejsa søde Annette! Velkommen tilbage. Lyder til at I havde en skøn ferie og hvor fantastisk at I var I Danmark da jeres barnebarn blev født♥ Tillykke! Jeg har set det der krymmel i en butik hernede. Må hellere prøve det. KNUS♥

Ellen sagde ...

Jeg elsker at læse den slags statistikker :-D der er gerne til et smil eller to...
Jeg tør vædde med, at rugbrød ville komme højt på feriedanskernes lister. Jeg kan sagtens forstå, at du kan savne rugbrød som udenlandsdansker, men som ferieturist synes jeg, det er en falliterklæring ikke at kunne leve af det, det pågældende land har at byde på. Det er da en del af ferien også at opleve madkulturen.

Det var også sjovt at læse om den hollandske biksemad - retten er fast inventar som vintermad hos os, men det er en helt, helt anden opskrift, jeg har fået i sin tid - af nogle gamle mennesker fra Amager, som engang for længe siden stort set kun var befolket af hollandske indvandrere :-)

Anonym sagde ...

Jeg har først lige fået øje på din blog. Spændende læsning :-)
Jeg har aldrig helt forstået det med kagekrymmel på brød. Gad vide hvem der opdagede spisen - en der absolut ikke kunne finde mere mad i diverse skabe og tilsidst måtte række bag om alle dåserne på krydderihylden?

Annette sagde ...

Jønne, tak for opskriften. Jeg har spurgt husbond, han har aldrig hørt om "Hollandsk biksemad" ☺.
Da jeg læste opskriften, kom jeg til at tænke på en opskrift jeg fik for år tilbage af min tidligere svigermor, den hed "Kejserbøf", men er dog uden spaghettien og bacon.
En anden ting jeg kom til at tænke på er, hvis man holder fest hernede efter mønstret "Dutch treat", så tager alle en ret med, hvilken jo som regel ender med lidt af hvert, kan det mon være årsagen til den hollandske biksemad. Men pyt, så lang tid det smagte godt, så betyder oprindelsen jo heller ikke det fjerneste.
En rigtig god weekend.

Annette sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Annette sagde ...

Jens, det kender jeg godt ☺.
Min far elskede en mad med farin, så vidt jeg husker betød det ikke noget om det var hvidt eller brunt, hvorimod min mor elskede en mad med almindelig sukker! Heldigvis slap jeg.
En rigtig god weekend.

Annette sagde ...

Kære Conny, tusinde tak skal du have.
Jeg tænkte på dig i ferien, da vi var omkring Viborg. Jeg ville vise min mand hvordan arkivet, hvor jeg jo har tilbragt mange fridage, så ud. Desuden var vi omkring Domkirken, men kom desværre ½ time for sent til at se indenfor.
Du kan tro, I slipper ikke for et referat fra ferien, det kommer i næste uge ☺.
En rigtig god weekend til dig.

Annette sagde ...

Tina, tusinde tak skal du have.
Det er da utroligt, at man også kan købe Hagelslag nede hos jer. Jeg kan ikke lide det på brød, men spiser det meget gerne uden brød ☺.
Knus og en rigtig god weekend til dig.

Annette sagde ...

Ellen, det er egentlig en sjov tanke, hvis din ret er gået i arv fra dengang hollænderne kom til Amager for at opdyrke øen.
Vi kan meget fint blive enige om, at man som turist bør spise ferielandets kost og selv om jeg med jævne mellemrum klager over det hollandske brød, så klarer jeg mig i dagligdagen fint med det. Jeg tror egentlig, at jeg mest tænker over det manglende danske rugbrød i hverdagen nu hvor jeg har det i fryser og køleskab (og kan nyde det hver dag) ☺. En rigtig god weekend til dig.

Annette sagde ...

Madame, undskyld rækkefølgen var smuttet ☺.
Ja, hvad mon danskerne tager med på ferie? Det er en sjov tanke, hvis det er spegepølse. Min datter har af og til haft rejeost med, når de kommer herned, da det ikke kendes her. Men derudover kan jeg ikke huske, at vi nogensinde har taget madvarer med på ferie ☺.
Klem og en rigtig god weekend til jer.

Annette sagde ...

Internytundersolen, velkommen til.
Nej, jeg har også undret mig over hvordan den ide egentlig er opstået. For hollænderne er det lige så normalt som pålægschokolade er for danskere. Dog er netop pålægschokoladen dukket op i dagligvarebutikkerne indenfor det seneste års tid ☺.
En rigtig god weekend.