onsdag den 7. september 2011

Yes, det lykkedes….. Tour de Oisterwijk!

Jeg kan næsten ikke få armene ned af bare stolthed over, at jeg gennemførte min tur!
Dagens cykeltur til/fra Oisterwijk blev på 48,69 km. Turen dertil tog knap 1½ time, hjemturen var straks en lidt længere fornøjelse, idet den foregik i modvind med regn på en stor del af turen, den tog 1 time og 55 minutter (husbond havde skam tilbudt at komme og hente mig ☺).

Oisterwijk1

Der lå flere ting i, at jeg var stædig og ville cykle turen. Jeg har fået lov til at slippe for den ene slags diabetes medicin, hvilket bare er lykke, idet de 2 forskellige slags jeg har prøvet, har haft en del bivirkninger. Prisen for at slippe, er endnu mere motion samt jævnlig check af blodsukker. Samtidig så ville jeg bevise for mig selv, at jeg kunne!

Oisterwijk2

Idyl ved bygrænsen til Oisterwijk, byen der også kaldes “Brabants perle”. Endnu skinner solen.

Billedmaterialet i dette indlæg vil nok forekomme temmeligt overvældende, men der er en helt speciel årsag til det. En af mine medbloggere har en penneveninde i Oisterwijk og jeg har for lang tid siden lovet, at hvis jeg kom til Oisterwijk, så skulle der komme billeder ☺.

Oisterwijk3

De her, de måtte altså med, selv om de kunne være fotograferet overalt. De var umådeligt yndige de små kyllinger, der trissede afsted efter mor og ikke stod stille i mange sekunder ad gangen.

Oisterwijk4

Tilburgseweg, Oisterwijk.

Oisterwijk5

Sint Petrus Banden kirke, Oisterwijk.

Oisterwijk6

Mere idyl, Kerkplein Oisterwijk

Oisterwijk7

Kerkplein/Begijnhofstraat, Oisterwijk.

Oisterwijk8

Koninklijke Verenigde Lederfabrieken, Oisterwijk.
Fabrikken blev oprettet i 1916 og havde, da den var på sit højeste 1200 medarbejdere. Efter nogle dårlige år i 90´erne måtte fabrikken lukke i 2000.

Oisterwijk9

Oisterwijks smukke centrum De Lind.
På den ene side af gaden findes et utal af hyggelige cafeer, restauranter samt forretninger og på den anden side store gamle majestætiske huse, der tyder på stor rigdom tilbage i tiden.

 Oisterwijk10

De Lind, Oisterwijk.
Denne side kaldes også “Trouwlaantje”, hvilket vel må kunne oversættes med “Den lille bryllupsallé”.

Oisterwijk11

De Lind, Oisterwijk.

Oisterwijk12

Vandpumpe De Lind, Oisterwijk.
Pumpen er et kopi af den gamle bypumpe og stammer fra 1980.

Oisterwijk13

Kiosk De Lind, Oisterwijk. Den anvendes til musikarrangementer.

Oisterwijk14

Den romersk katolske St. Johannesparochie kirke beliggende ved den ene ende af De Lind.

Oisterwijk15

De Lind, langsiden med cafeer og restauranter - der er nok at vælge imellem ☺. Det var på en af disse restauranter, at jeg for første gang smagte muslinger kogt i øl, hvilket var en usædvanlig stor nydelse ☺.

Oisterwijk16

De Lind med det gamle rådhus fra 1899.

Oisterwijk17

I fortsættelsen af De Lind ligger Dorpsstraat og for enden af den ligger den skønne gamle villa. Tidligere var der den skønneste forretning med boliginteriør, hvor jeg flere gange har trykket næsen flad mod ruderne. Nu er der boghandel i stueetagen og førstesalen rummer Haute Couture indenfor brudekjoler.

Oisterwijk18

Denne yndige byning, der stammer fra 1863, rummer stationen i Oisterwijk.

Oisterwijk19

Det er ikke kun i Tilburg, at der står mange cykler ved stationen. Her kan Oisterwijk også fint være med.

Oisterwijk20

Her bruger man ikke “Gå ikke over sporet, der kommer tog”!
Til gengæld bruger man “Hvis du vil forblive i live, så vent lidt” ☺.

Oisterwijk21

Nær jernbanesporet står dette kunstværk udført af Nicolas Müller Jabusch.
Kunstværket er lavet af stykker fra et tysk ammunitionstog og jernbanespor. Ammunitionstoget eksploderede den 16 september 1944 under et allieret luftangreb og stykkerne dukkede op under rengøring af sporområdet.

Oisterwijk22

Her spiste min søde tidligere kollega, engelske Rosemary og jeg frokost. Jeg var så sulten, at jeg glemte at tage billeder ☺.

Oisterwijk23

Rosemary og jeg mødtes på jobbet i 2006 og kom til at sidde ved siden af hinanden. Vi forlod begge firmaet, men venskabet fortsætter. En eftermiddag sammen med hende er lig med masser af grin og godt humør ☺.

Oisterwijk24

Oisterwijk.

Hjemme igen

Dagens cykeltur……

24 kommentarer:

Inge sagde ...

Sådan Annette, det er fa... godt gået, eller rettere cyklet. Du er da bare for sej.. :-)
Jeg er ret vild med skiltet..
Knus og en dejlig dag til dig.

Kisser sagde ...

Ih, hvor er jeg glad - og vildt imponeret over at du cyklede. Det er noget af en bedrift, 48,69 km.
Skønne, dejlige billeder fra den rene idyl med flotte velholdte bygninger.
TUSIND TAK, kære Annette - du har gjort mig meget glad :-)

Annette sagde ...

Søde Inge, tak, tak, tak ☺ ☺ ☺.
Ja, de har bestemt humor i Oisterwijk!
Jeg så skiltet første gang i Januar, hvor jeg havde været i Oisterwijk til en jobsamtale på et job, som jeg efter samtalen vidste, at jeg bare ikke havde lyst til at få ☺ ☺. Ikke så meget på grund af jobbet, men på grund af den ene af ejerne, der tillod sig at være uforskammet og fræk. Det skilt reddede simpelthen dagen for mig og jeg tænkte "Aldrig i livet om jeg vil..... ☺".
Knus og en rigtig dejlig dag til dig.

Annette sagde ...

Kære Kisser, når jeg sidder og ser på billederne, så fortæller de slet ikke hvor hyggeligt og dejligt der er i Oisterwijk. Der er noget specielt over den by, jeg kan ikke rigtig forklare hvad det er, men folk er mere eksklusivt klædt, forretningerne viser andet tøj end i andre byer, du ser flere uopnåeligt dyre biler o.s.v.
Jeg håber, at det engang lykkes dig at besøge din penneveninde, så vil du se at det ikke er for ingenting, at byen kaldes "Brabants perle".
Knus og en rigtig dejlig dag til dig.

Unknown sagde ...

Du er da bare for sej - godt cyklet.
Hvor er det en smuk by - tak fordi du tog os med på din tur.

Hannie Mommers sagde ...

"Petje af", Annette, voor zo'n lange fietstocht!!
It's nice for me to see Oisterwijk without art. I only visit that place when the (by the way fantastic) arts-weekend is on. :-)

Annette sagde ...

Marianne, tak skal du have.
Ja, Oisterwijk den håber jeg at I får tid til at se, når I kommer til næste år. Selv om disse dejlige byer er overalt, så er der noget helt specielt ved den.

Annette sagde ...

Hannie, thank you very much.
I must admit, that I was over the top and terribly proud of myself, when I drove into the garage yesterday evening around 7.30. There´s not much I can´t manage after that trip ☺ ☺ ☺.
There is something special about Oisterwijk and it was one of the first towns Frank showed me after moving down here, which of course makes it extra special ☺.

Nille sagde ...

Kære Annette,

Jeg synes bestemt, at du kan være stolt af dig selv! Det er mange kilometer på en dag - men mere stolt kan du være af at tage hånd om din sygdom.

Alt for mange læner sig tilbage og propper medicinen i munden. Jeg opdagede selv med min blodtryksmedicin, at jeg kunne bekæmpe det med ændret kost og mere motion. Jeg kom også af med den ene daglige pille - og jeg var stolt!

Det skal du også være; det er selvansvar - og samtidigt ser du nogle smukke steder. Det er lidt sværere at holde fast i, når vinteren sætter ind; så meget desto vigtigere at få gode vaner om sommeren.

Tillyke med den nedsatte medicin!!!

Hav en dejlig aften

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Dejlige billeder igen Annette og en skøn beretning, flot cykel tur og gode kilometer i benene.
I kærlige tanker, god Torsdag.

Mia Folkmann sagde ...

Du er bare så sej! Tænk at cykle så langt; jeg har gjort det nogle få gange i mit liv, og mine ben var helt ubrugelige i lang tid bagefter... ;-)

Hvor ser der dejligt ud på billederne. Mange af dem minder mig i den grad om turen ind til Brugge - den lange vej man kører, inden man kommer igennem byporten. Jeg elsker de belgiske (og hollandske) meget forskellige huse, der har hvert deres særpræg og hver deres form for charme. Der er ikke noget mere kedeligt end et stort område med ens huse, men den slags har jeg ikke set mange af i Belgien. Heldigvis!!

Jønne sagde ...

Jeg tænkte nok du gjorde det!
Det må være den fortid i forsvaret der gør dig så sej og stædig. Men der var jo også et godt formål med at cykle. Super godt at du kan skrue ned for medicinen på den måde.
Dejlige billeder og gode historier igen igen.
God weekend til dig og Frank.

Ellen sagde ...

Hold op, hvor er du sej!
Hatten af for det - og det er da en fed ekstragevinst, at du kan slippe for noget af medicinen.
Jeg kan ret godt lide det jernbanekunstværk - det minder mig en del om vores danske kunstner Robert Jacobsen, der brugte meget gammelt jern i sin kunst.

Salix sagde ...

Hold-da-helt-op, Annette! Jer er IMPONERET!
Og billederne er skønne - lige bortset fra kirkerne og nogle få detaljer minder de mig i høj grad om Danmark med stenbelægningerne, hækkene og også mange af husene.
Lene

Annette sagde ...

Kære Nille, tak for dine søde ord.

Jeg kan absolut nikke genkendende, til det du skriver. Men besynderligt nok, så skal der en sygdomssituation til, før man (jeg, i hvert fald) fik øjnene op for, hvor meget jeg selv er i stand til at kontrollere mht. medicinering og almindeligt velbefindende. Og hvor er det dejligt, at effekten af anstrengelserne kan registreres i medicinering.

Jeg kender også et par eksempler af den du nævner, der bare læner sig tilbage og sluger utallige mængder medicin. Samme slags mennesker, der må have sovemedicn for at sove om natten, idet dagen bruges på at sove på sofaen...Grrrr.

Du har ret, det er sværere at fastholde de gode vaner om vinteren og den forestående Danmarksferie vil nok også gøre sit til at alle de gode fortsæt ryger fløjten. Men pyt, jeg ved det kan lade sig gøre og så er det bare at tage mig selv i nakken når der igen er mulighed for det.

En rigtig dejlig weekend til dig. Frank sagde i går, at de har lovet op til 22 grader lørdag, lad os håbe, at han har ret ☺.

Annette sagde ...

Michael, tusinde tak skal du have. En rigtig dejlig weekend til dig.

Annette sagde ...

Mia, du har ganske ret, de er gode til at variere både her og i Belgien. Jeg har jo en stor forkærlighed for alt det gamle, skæve og snørklede og det er vi jo så heldige, at både Holland og Belgien er fyldt med.

Da jeg flyttede til Holland, var det med min danske racercykel, som jeg elskede højt. Men kørestillingen gav en del problemer med arme, ryg og bagdel på de lange strækninger. Siden jeg endelig overgav mig og tog imod en nydelig damecykel (der passer til min alder ☺), så har jeg meget sjældent problemer med at cykle langt. Og der er jo altid noget at kigge på hernede ☺. En rigtig dejlig weekend til dig.

Annette sagde ...

Jønne, tak skal du have.
Jeg ved ikke om jeg er særlig sej, men af og til er det godt at bevise overfor mig selv, at jeg ikke har en ryggrad som en regnorm ☺.

Jeg havde faktisk regnet med, at jeg skulle cykle "kunstruten" i dag, men hver gang jeg er på vej til at gøre de indledende øvelser, så begynder det at småregne...ØV!
En rigtig dejlig weekend til dig også.

Annette sagde ...

Ellen, ja jeg tænkte også straks på Robert Jacobsen da jeg så kunstværket.

Jeg synes, at den ekstra krølle på historien med de bombede ammunitionstog gør kunstværket ekstra speciel.
Det mest fantastiske er, at jeg faktisk nåede at cykle forbi det 2 gange uden at opdage det ☺.
Pludselig opdagede jeg det mellem buskene og måtte tilbage for at kigge og tage billeder ☺.
En rigtig skøn weekend til dig.

Annette sagde ...

Lene, du behøver overhovedet ikke at være imponeret ☺.

Du har ret, der er en del huse, der godt kan minde om husene i en gammel dansk købstad. Måske er det lige præcis det, der gør at jeg elsker at komme de steder med alt det gamle ☺.

En rigtig dejlig weekend til dig.

Pia sagde ...

Åhh, hvor er den stædighed dog dejlig :-) Du har også al grund til at have armene i vejret med den cykeltur, det er flot klaret på under 2 timer, for slet ikke at tale om den 1½ time.
God weekend til dig :-)

Annette sagde ...

Pia, tusinde tak skal du have ☺. Hvor er det altså dejligt, når det man har sat sig i hovedet, det lykkes.
Også en rigtig god weekend til dig.

Mai-Britt, den danske slikmund sagde ...

Det var da noget af en bedrift! Men når målet er, at slippe af med medicin så kan man nok lidt mere. Henk brokker sig jævnligt over diverse bivirkninger ved sin diabetes medicin, min svigermor ligeså.
Jeg er lige kommet hjem efter en uge i Zeeland, der var skønt men føj for et vejr! Hader at sightsee i regn og storm!!

Annette sagde ...

Mai-Britt, sightseeing i regn og storm, ØV! Det tager altså noget af glæden ved at have ferie og være væk fra det daglige. Bare lidt godt vejr i en ferie, burde det ikke være en menneskeret ☺.
Det besynderlige ved bivirkninger er, at Frank har haft diabetes i 7 - 8 år og har aboslut ingen bivirkninger haft. Men jeg synes, at jeg i løbet af det sidste godt og vel halve år har haft dem for os begge 2. Men nu er jeg på den samme medicinering som Frank, bare med den forskel, at jeg skal dyrke motion, motion, motion og atter motion. Af og til har jeg opfattelsen af, at jeg lever på den cykel og foran WII´en (overdrivelse fremmer forståelsen)☺ ☺.
Jeg har tænkt over, det du skrev med de mange tilfælde af diabetes hernede. Jeg har det på samme måde som du, jeg kender 1 barn i DK, der har diabetes og derudover ingen. Gad vide hvad det er der gør det?
Nå, men rent bortset fra det, så en rigtig god weekend til jer.