mandag den 11. april 2011

Søndag i Hengelo…..

I går var vi sådan set på vej til Danmark eller i hvert fald næsten ☺. Vi var på besøg hos venner i Hengelo, der ligger knap 200 km ud af ruten, på vej til Danmark.

Det var en skøn dag, hvor vi blev fyrsteligt beværtede af værtsparret, solen skinnede fra en skyfri himmel, temperaturen lå på godt og vel 20 grader og vi blev oven i købet vist rundt i provinsen Twente, hvor Hengelo ligger, hvad kan man egentlig forlange mere af en forårssøndag?

Gezellig in HengeloJeg har fået lov….. ☺

Bygningsstilen i Twente er anderledes end hernede sydpå, så godt som alle gårde og huse har hvide sternbrædder (mener jeg at kunne huske, at de hedder) og det øverste af gavlen er malet grøn. Der er noget hyggeligt over hele området, der selvfølgelig præsenterede sig fra sin allersmukkeste side i forårssolen.  Billedet er tyvstjålet fra internettet og er nødt til at forblive i denne størrelse, da det ellers bliver det for utydeligt ☺.

Boerderij in Twente

Vi gjorde holdt i Ootmarsum, som jeg kun kendte fra vejskiltet undervejs til/fra Danmark. Men jeg skal da lige lov for, at byen med det besynderlige navn, gemte på spændende ting og sager.

Ootmarsum1

Ootmarsum er den ældste by i den nordøstlige del af provinsen Twente, den er fyldt med smukke gamle hus, med et utal af gallerier, med åbne butikker fyldt med ”hebbedinge” (ting, som man næsten ikke kan undvære ☺) og med turister.

Ootmarsum2

Byen er også kendt som hjemsted for maleren Ton Schulten, han er også et helt nyt, men absolut spændende, bekendtskab for mig. Jeg ville gerne have kopieret et par af hans pragtfulde og farverige billeder ind på siden, men desværre. Han favner bredt, denne Ton Schulten, idet galleriet, der bar hans navn, var fyldt skønne ting af glas og ler, samt de farverige malerier.

Ootmarsum3

De mange gallerier gjorde også, at turisterne var en anden type, end man normalt ser rundt rundt på de forskellige turistattraktioner og det var uhyre interessant, at sidde stille og roligt på en af de mange cafeer med en øl og kigge på de forbipasserende ☺.

Ootmarsum4

Værtinden og jeg var nødt til at frekventere et par af de åbne butikker og der røg da også et enkelt pragtstykke i tasken ☺. Værtinden købte matchende ørestikker ☺. Jeg har forsøgt, om ikke det var muligt at ungå rynker på fotoet, men nej ☺. Men hvad søren, armen er jo heller ikke 17 længere ☺☺☺.

Hebbeding

Værtsparret har det sjoveste husdyr, en så vidt jeg husker 12 år gammel kanin, der løber rundt i den helt lukkede have, som en anden hund. Da den ene af værtsparrets smukke døtre kom hjem, blev hun fulgt rundt overalt af kaninen. Da min datter var lille, havde hun 2 kaniner, men så speciel og tam som denne, blev hendes aldrig.

Konijn1konijn2konijn3

Maden smagte pragtfuldt og vi fik den mest fantastiske dessert, som jeg endda fik opskriften på. Den kommer på bloggen på et tidspunkt, men jeg skal først lige have den lavet til en ekspert ud i desserter og kager fra Danmark, der kommer på besøg inden længe og da jeg ved, at han læser med på bloggen, skal han ikke have chancen for at se opskriften ☺.

Avond in Hengelo

I går var en af de dage, der bliver gemt i erindringen.

22 kommentarer:

Anonym sagde ...

Altså...... det var da utroligt hvad I oplever! Den lille by ser enormt charmerende ud og jeg kan ikke lade være med at forestille mig, hvor smuk alleen foran kirken må være om sommeren.

Jeg er også ret vild med kaninen. Jeg har kendt et par stykker som havde kaniner og de kan blive mere kæle end de fleste mennesker er klar over. Jeg har en skummel fornemmelse om, at det sandsynligvis gælder de fleste dyr...... *S*

Unknown sagde ...

Dejlig forårssøndag. Engang imellelm er det en god ide at stå af motorvejen og se hvad der gemmer sig i landet omkring.
Den alle ser spændende ud - måske skulle jeg gemme bynavnet til næste år når vi kommer til Holland.

Klem herfra - hvor solen skinner og det er forår.

Rejen sagde ...

Hvor ser der bare hyggeligt ud og flotte blomster, og det er et rigtigt sødt armbånd.....;-D

Inge sagde ...

Den slags dage er gode at have, det ser så dejligt ud. Jeg er spændt på hvad det er for en fantastisk dessert du skal til at diske op med.. Vi får vel både billeder og opskrift.. :-)

Pia sagde ...

En skøn tur i et herligt vejr.
Sternbrædder eller vindskede! Om det er to forskellige ord for samme betegnelse, er jeg ikke helt klar over, men de sidder ca. samme sted ☺
Camilla har også haft kaniner, de var rimelig tamme, hun gik tur med dem i sele, og lærte dem højdespring og mange andre kunstner ☺

Det var ellers en rigtig historie med mandens ryg og din tå.

May Anna sagde ...

Hej Annette
Først et forsinket - meget forsinket tillykke med brylluppet. Det var interessant/oplysnende at læse om, hvordan vielser foregår i Holland.

Nu har jeg siddet og læst tilbage på din blog og rigtig meget nydt alle de ture du tager dine læsere med på. Især blev jeg meget begejstret over indlægget fra byen med det mærkelige navn.

Selv om jeg ikke er den store dessert spiser, glæder jeg mig meget til at se den hemmelige dessert.

En god tirsdag til dig

Annette sagde ...

Jens, Holland er fyldt med små/store byer, hvor man har bevaret og restaureret med nænsom hånd og der er så smukt.

Så vidt jeg kan se, har man bevaret meget mere gennem årene, end vi har gjort i DK. Men selvfølgelig er der også byer her, hvor den ene store grimme rædsel tårner sig op ved siden af den anden. En by som Eindhoven, der er vokset op omkring Philips koncernen og derfor ikke gammel, har ikke de smukke gamle bygninger, der er meget beton byggeri og efter min smag mangler charmen, som man har i de gamle byer.

Jeg tror du har fuldstændig ret mht. kæledyr. Jeg har altid haft en ide om, dyrene afpassede sig efter ejeren eller ejerens ønsker. For år tilbage havde min bonusdatter en kæreste, der havde en pitbull terrier Oskar. Indtil jeg mødte Oskar, stammede mit kendskab til pitbull terrier fra dagspressen. Men Oskar var en godmodig bamse, som ingen havde fortalt, at han var farlig. Han var en skødehund, der elskede katte, hygge, nænsom leg med andre hunde og krammeture.
En god dag til dig.

Annette sagde ...

Marianne, vi havde også pragtfuldt vejr i weekenden samt i går og så var det slut i denne omgang. Men jeg har en formodning om, at det nok skal vende tilbage på et eller andet tidspunkt.
Overalt hernede er der de smukke gamle byer og men som du selv om inde på, så er det bare med at dreje fra motorvejen og finde dem. Du skal nok få en liste over de byer, som jeg kender og som jeg synes er værd at se ☺.
Klem tilbage til Lønstrup.

Annette sagde ...

Annemarie, tak skal du have ☺.

Annette sagde ...

Inge, den kommer, opskriften, helt sikkert ☺. Men jeg vil ikke risikere, at eksperten fra DK, allerede har prøvet den, før han bliver udsat for den hernede ☺.

Annette sagde ...

Pia, så huskede jeg rigtigt mht. sternbrædderne. Nogle gange, så kan jeg bare ikke komme i tanke om ord, som jeg ikke bruger så ofte hedder på dansk og det må helst ikke ske. Det danske skal helst forblive, som det altid har været ☺.

Annette sagde ...

Manna, tusinde tak skal du have.
Opskriften den kommer, det er helt sikkert, men det varer nok lidt ☺.
En rigtig god dag til dig.

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Jeg er altså vild med dine rundture Annette med dejlige billeder og gode meningsfyldte tekster, godt med lidt selvforkælelse i form af shopping, skøn tam kanin.
I kærlige tanker, god Tirsdag.

Lene sagde ...

Det lyder som en dag af de skønne. Jeg glæder mig til at der bliver tid til at tage på opdagelse i Danmark, men ikke mindst til at opleve Dolomitterne.
Og dine billeder af hollandske landsbyer forringer absolut ikke ønsket om et gensyn med Holland :-)

Lone sagde ...

Aahh, det ser godt ud med samvær i gode venners lag - og så hopper der en skøn kanin rundt i haven :-) Det er imponerende, at den er så gammel. Jeg troede, kaniner kun blev 5-6 år.

Alléen, på det ene af billederne, ser spændende ud. Det er espaliertræer, som vil komme til at danne en mur, når de springer ud. Det kunne være spændende at se et billede af den til sommer :-)

Hvor er det et smukt smykke, du har købt, Annette. Jeg har en ring, der ligner din rose på en prik. Tillykke med det.
Klem til dig :-)

Annette sagde ...

Godmorgen Michael, tak skal du have.
Jeg er ikke helt tilfreds med billederne denne gang, enten var der for meget plastskrammel (du ved, hvad jeg mener) eller også var der modlys, men generelt, så er det ikke svært at gøre reklame for dette smukke land ☺.
Kærlige tanker tilbage til Fyn, endnu skinner solen hernede, forhåbentlig gælder det også hos jer.

Annette sagde ...

Lene, jeg er stadig ikke opdateret med, hvad der er sket hos dig gennem de sidste måneder (alfabetet, du ved ☺), men jeg mener at kunne huske, at ferieturen også går omkring Garmisch-Partenkirchen.
Det vil glæde mig meget, hvis mine småskriverier, kan få jer til at komme en tur til Holland ☺.

Annette sagde ...

Lone, ja er det ikke utroligt, at kaninen er så gammel, værtsparrets børn havde haft andre kaniner og de nåede kun at blive 5 - 6 år, men denne må være en særlig hårdfør race.

Espaliertræerne bruges meget hernede, hovedsageligt i forhaver. Ikke så langt fra hvor vi bor, ligger en del planteskoler, hvor espaliertræerne står i lange rækker på markerne, det er sjovt at følge dem året rundt. Jeg skal se, om jeg kan huske, at tage nogle flere foto´s af sådanne træer ☺.

Hvor er det sjovt, at du har en ring med en rose. Jeg var meget i tvivl om, hvad jeg skulle vælge, idet der var et stort tungt armbånd med mange roser, et med mindre roser og så dette med kun en rose og valget faldt på dette.
Klem til dig og jeg sender lidt solskin ☺.

Madame sagde ...

Sikke nogle dejlige oplevelser, du fortæller om - tak fordi du tog os med! Dit smykke er yndigt og minder meget om et halsvedhæng og øreringe jeg har. Klem til dig :-)

Conny sagde ...

Kære Annette .
Tak for en skøn tur til Hengelo det lyder som en meget spændende by,det er en meget smuk alle' der er op til kirken.Det er et smukt armbånd du har købt, er det lavet af sølv eller tin?,Jeg vild med varmfuft- baloner der svæver hen over en blå himmel.Jeg har fået Poul hjem i dag.Overboen gå lige og fejer uden for min dør,han er meget hjælsom og så er han født i Holland.
Kan have en god aften.

Annette sagde ...

Madame, I er altid velkomne til at komme med i håndtasken ☺. Sjovt, at vi har samme smag hvad smykker angår ☺.
En skøn weekend til dig.

Annette sagde ...

Conny, hvor er det godt, at du nu har Poul hjemme igen. Forhåbentlig går det godt med ham.

Er jeres nabo hollænder, det vidste jeg ikke. Hvor længe har han boet i Danmark.

Armbåndet, jeg tror kun det er bøjlen omkring armen der er sølv, resten tror jeg er noget andet. Jeg ved det ikke sikkert, men prisen taget i betragtning, så tror jeg ikke det er sølv.
En rigtig god weekend til dig.