mandag den 26. september 2011

Ferie del 2

Tirsdag morgen lagde vi endelig ud med kurs mod Danmark!

Meningen var, at vi ville have spist morgenmad på vort sædvanlige morgenmadssted på 7´eren, Autohof ved Vechta, hvor de i truckersrestauranten serverer et overdådigt morgenmåltid til meget billig penge og hvor en lidt kortskørtet dame oppe i årene bliver ved med at skænke kaffe op, så lang tid man overhovedet orker at drikke den. Men de havde glemt at informere os om ændring af sluttid for morgenmad! Altså blev det cafeteria morgenmad til en anden pris og en anden betjening, for morgenmad skulle der til.

De første feriedage blev tilbragt på Sydfyn og for søren, hvor var det dog hyggeligt at køre gennem byer som Jordløse, Hårby og se vejskilte til Strandby, byer som jeg kender næsten til hudløshed på papiret, efter mange års slægtsforskning i min tidligere mands familie, men som jeg ikke kan huske nogensinde at have været i. Vi nød det bakkede område og følte os på enkelte steder hensat til alpekørsel, skønt!

Svendborg1

Vi nåede Svendborg først på aftenen og var hurtigt installerede på hyggelige Hotel Ærø.
 Hotel Ærø

De kan noget med morgenmad på det hotel, det var så lækkert, at det næsten ikke kan beskrives.  De havde det mest fantastiske brød, de hjemmelavede marmelader burde de sælge, så hele verden kan få del i dem, blandt andet var der en fantastisk brombærmarmelade med kanel. Alt var bare ovenud perfekt.

Hotel Ærø1

Onsdag var helliget udflugt til Odense, idet husbond gerne ville se Jernbanemuseet. Igennem mange år har jeg haft min gang i Odense, idet mine tidligere svigerforældre boede der. Jeg har altid elsket byen, idet den i mine øjne trods størrelsen, stadig virker som en hyggelig provinsby og et sted, hvor det er dejligt at gå på opdagelse. Men for søren, hvor er der sket meget i de ca. 12 år, der er gået siden jeg sidst har været i Odense.

Jernbanemuseet1

Hvis jeg var blevet spurgt om Jernbanemuseet stod øverst på min liste over steder, som jeg gerne ville se, havde jeg sagt bestemt nej. Men hvor er jeg glad for, at det stod øverst på husbonds, for det var bestemt en spændende oplevelse.

Jernbanemuseet2

Der var de skønneste opstillinger overalt på museet samt et par tilbageblik til barndommens land, da vi kørte med tog til skole om vinteren.

Jernbanemuseet3

Og sørme om ikke også Jernbanemuseet var i stand til at få husbond tilbage til soldatertiden, der foregik i Holland og i Tyskland, idet de havde udstillet en Leopard kampvogn.

Jernbanemuseet5

Jeg ville ikke have troet det, men jeg kan på det kraftigste anbefale et besøg på det museum.

Jernbanemuseet4

Hjemmefra havde jeg planlagt forskellige forretninger i Odense, der skulle frekventeres, men vejrguderne ville det anderledes. Da vi var på vej til Brandt Klædefabrik, blev der i den grad åbnet for sluserne og da de medbragte paraplyer lå selvfølgelig i bilen, blev der ingen shoppingraid til Annette.

Svendborg3

Torsdag var der afgang og på anbefaling af den søde dame, der stod for morgenmaden på hotellet, fulgte vi østkysten til Nyborg.

Fyn1

En dejlig tur, som det er mange år siden jeg sidst har været på. Alt var hygge og idyl og så smukt, netop som Fyn er.

Fyn2

I Nyborg gjorde vi holdt, for at se slottet, få en kop formiddagskaffe og foretage lidt shopping ☺.

Nyborg1

En helt igennem dejlig by, der viste sig fra sin smukkeste side, da vi var der.

Nyborg slot1

Jeg så engang for mange år siden Nyborg slot og har siden da af og til tænkt på den lille udbygning på muren, som jeg mener at kunne huske indeholdt toilettet ☺.

Fra Nyborg gik kursen mod Nordjylland, hvor vi havde lovet at være barnepiger til mine 2 guldklumper af børnebørn, så forældrene kunne komme ud og afgive deres stemme til valget.

Anonym sagde ...

Åh, så har du rigtig fået fyldt op på mormorkontoen - skønt, skønt - jeg ved jo lige, hvordan det er :-D
Får vi nogle billeder af dem? Vi vil jo følge lidt med i, hvordan de vokser. Eller er forældrene måske ikke så glade for, at der publiceres billeder af dem mere? Sådan er der jo mange, der har det - hvis jeg havde blogget på engelsk, havde C&T ikke været vild med, at jeg offentliggjorde alle de oplysninger om dem, som jeg gør men risikoen for, at min blog vil blive læst i UK, er vist meget, meget lille :-)

Det er dejlige billeder fra Fyn :-) ... jeg kan godt sætte mig ind i, at man gør noget for mandens skyld - og ender med selv at være ret begejstret. Sådan havde jeg det med Stevnsfortet ;-)

Rejen sagde ...

Tak for dejlig rundvisning på Fyn og museet, det ser spændende ud...Godt at din mand fik lokket dig med...;D

Irene sagde ...

Lyder som en dejlig ferie:-) Der er så hyggeligt på Fyn:-)

Jønne sagde ...

Det var da dejligt at høre i har haft en god ferie. Det var da også godt du fandt det sidste kunstværk i skoven. Hvad syntes Frank egentlig om det? Jeg kunne forestille mig at han syntes kunstneren skulle have haft en bøde for at dumpe byggeaffald i skoven. Eller er han lidt mere "kunstnerisk" end jeg er på det område. Det er vel ikke nødvendigvis kunst bare fordi kunstneren siger det! For mig lyder det lidt som kejserens nye klæ'r - i en ny forklædning. Men en smart måde at komme af med sit affald på det er det da.
Autohof Vechta U-ha der har jeg da også været rigtig mange gange. Det var der jeg lærte hvad en Strammer Max det var. 2 store skiver brød der tilsammen fylder en stor tallerken, en masse skiver skinke og 3-4 spejlæg ovenpå og måske lidt bacon og purløg. Med sådan en indenbords sammen med et par kopper kaffe kunne man godt køre menge timer endnu selvom det var meget sent. Men jeg må lige rette dig lidt for Vechta ligger altså på A1 og ikke på A7. Helt glemt det har jeg ikke.
Naturligvis har du også været i Danmark, og Fyn er jo fin som Lasse og Mathilde så rigtigt synger. Jeg skal selv til Fåborg på torsdag :-) Jeg forstår ikke rigtigt hvad leopard kampvognen laver på et jernbane museum. Jeg leverer motorolie til dem på flere forskellige kaserner, sidst jeg var i Oksbøl fik jeg fortalt at sådan en motor vejer 6 tons og kan ombyttes ude i felten på kun 20 minutter hvis bare man har en kran der er stor nok. Det er lidt utroligt syntes jeg.
Det må være skønt at se familien efter så lang tid, jeg kan slet ikke forstå i havde tid til at køre omkring Fyn først!
Nå! Men du må hygge dig derude i Holland.

Annette sagde ...

Ellen, synes du ikke det er lidt af en balancegang? På den ene side vil man jo gerne vise hele verden, hvor smukke og vidunderlige ens børnebørn er og på den anden side, må vi tage hensyn til forældrenes ønsker samt at ikke alle har samme syn på privatliv og sidst, men ikke mindst, så findes der jo rundt i verden mennesker, hvis hensigter er afskyelige.
Men der kommer billeder af dem, helt sikkert ☺.

Du kan tro, at der er fyldt op på kontoen, men jeg ville gerne have, at der blev fyldt op noget tiere ☺. Desværre måtte jeg holde mig i behørig afstand af de 2 guldklumper den sidste uges tid vi var i DK pga. en gigantforkølelse. ØV!

Annette sagde ...

Anne Marie, ja for søren. Museet var langt mere interessant end jeg havde forestillet mig, Frank og jeg har sikkert ikke kigget på de helt samme ting, mens vi var der ☺. Men der var noget for os begge at kigge på.

Irene, åh ja Fyn er bare så dejlig.
Egentlig havde jeg kigget på overnatningsmulighed på et sted, som du havde anbefalet på din blog, men det blev Svensborg i stedet for (i denne omgang).

Annette sagde ...

Jønne, det var simpelthen en skrivefejl, det med 7´eren ☺. Men for søren, hvor serverer de god mad i truckersrestauranten. Vi kom der bl.a. en søndag morgen, hvor de har "Brunch-tag-selv-bord", der var så fyldt med lokale, at vi var lige ved at opgive, men heldigvis lykkedes det os at få et lille bord i et hjørne. Normalt plejer de at stoppe med morgenmad kl. 11, men det er nu ændret til kl. 10, så i fremtiden skal vi hjemmefra en time tidligere, for morgenmad i Vechta, det hører ligesom med til Danmarksturen.

Du beskriver sådan set helt godt Franks reaktion over for kunstværket. Jeg har et par billeder, hvor han står og kigger fortvivlet på murbrokkerne og jeg er helt sikker på, at han tænker "Skal det være kunst?" ☺ ☺.

Leoparden stod på en jernbanevogn og jeg tror, at man havde sat den der for at vise, hvordan den blev sat fast på vognen. Husbond havde sin kariere indenfor forsvaret som boss på sådan en tingest i Tyskland og jeg synes, at det var lidt sjovt, at der stod en på museet i Danmark.
Nu du er omkring Strammer Max, den har jeg hørt en del om fra Frank ☺.

Mens vi kørte rundt i Danmark sagde jeg til Frank, at nu skulle vi huske, at ligge mærke til om der stod en tankvogn parkeret et eller andet sted, for det kunne jo være at det var dig ☺.

Mht. at komme til Nordjylland så hurtigt som muligt, du har helt ret. Men på den anden side set, så er det nok for den lille familie at have invasion fra Holland i en uge ☺. Selv om vi nyder at være hos dem, så skal vi jo heller ikke overdrive ☺ ☺ ☺.

En fortsat god uge til dig.

Anonym sagde ...

Der er både hyggeligt og meget idyllisk på Fyn. Jeg har også set Nyborg slot, men det er så mange år siden, at jeg slet ikke kan huske det....

Annette sagde ...

Jens, ja der er et eller andet specielt idyllisk over Fyn.
Min mand havde indtil ferien, kun en enkelt gang været på øen og det var noget med, at vi kørte til Odense, løb i styrtende regn fra bilen til H.C.Andersens hus og derefter løb tilbage til bilen ☺. Men han var nøjagtig lige så begejstret for øen som du og jeg ☺.

Inge sagde ...

Ihhh hvor lyder det dejligt med sådan en skøn ferie hjemme i det gamle land. Og pasning af børnebørn står formentlig ret højt på ønskelisten.. :-)

Bettys blog sagde ...

Hvor lyder det hyggeligt, Annette. I har fået meget ud af jeres tur til Fyn.
Jeg kan godt forstå, du gerne vil passe børnbørn. Var forkølelsen overstået, da I kom til dem?

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Dejligt at du endelig kom til Fyn Annette, vidunderlige billeder som rigtigt gengiver den stemning jeg stort set møder hver dag på denne skønne ø, ja, jernbanemuseet er virkelig et besøg værd, nogle gange er der tog afgange med gamle nostalgiske toge, for eksempel de gamle røde og sølvfarvede lyntoge, de pendler så frem og tilbage imellem Odense og Nyborg.
I kærlige tanker, god Tirsdag aften.

Salix sagde ...

Annette, Ja, Fyn ER Fin!
Jeg skal også altid lige over Fyn - med en eller to ovenatninger - når jeg er i Danmark. Min mands onkel har en glimrende "slotsrundtur", som han gerne tager interesserede med på. Det går gennem slotte, herregårde og selvfølgeligt et utal af hyggelige fynske landsbyer og seværdigheder.
Mange af min barndoms sommerferier blev også tilbragt i Odense hos min moster - og mange gange ankom jeg selvfølgeligt med tog, så jeg tror også, at jeg ville have nydt togmuseet.
Lene

Hannie Mommers sagde ...

Zo te zien een heerlijke vakantie! Fijn, Annette :)

Annette sagde ...

Inge, ja vi har nydt det rigtig meget og det med pasningen, det kender du jo alt til ☺.

Betty, det er så dejligt at se børnebørnene igen og jeg bliver hver gang lige forbavset over, at de kender os og har tillid til os, selv om vi jo ikke ses til hverdag.
Nej, forkølelsen startede desværre først, da vi var hos min datter og svigersøn og den er ret hårdhudet, for den er der stadig...ØV!

Annette sagde ...

Michael, jeg ved godt at græsset som regel altid er grønnere hos naboen, men at bo og leve på Fyn må være dejligt. Har du dit job over hele øen eller er du fast i en bestemt by?

Som jeg skrev, så havde jeg bestemt ikke forestillet mig, at Jernbanemuseet var så spændende, som det er. Vi nåede ikke engang hele overetagen før lukketid, så vi må tilbage en anden gang ☺.
En rigtig dejlig aften til dig deroppe på din skønne ø.

Annette sagde ...

Lene, hvor er det sjovt, at du også er kommet på Fyn tidligere. Nu da vi var der, da tænkte jeg på, at jeg igennem de mange år hvor jeg kom på Fyn jævnligt, har set alt for lidt af øen. Men når man er på familiebesøg, så er det sikkert meget naturligt.

Jeg tror, at vi skal gøre det samme som dig, når vi er i Danmark og indføre 1 - 2 overnatninger på Fyn. Jeg var lidt spændt på, hvad Frank ville synes om Fyn, men han synes at der var utrolig dejligt og for en hollænder er det jo altid dejligt, når terrænet er lidt bakket ☺. Jernbanemuseet kan bestemt anbefales.