fredag den 10. maj 2013

Hulten

Jeg har altid været interesseret i kirker og kirkegårde, heldigvis deler husbond min interesse og det er yderst sjældent, at der ikke er mindst en kirke på programmet, når vi er på sightseeing.
Kirken i Hulten, som dette handler om, ligger i cykelafstand fra hjemmet og grunden til, at den vakte min interesse - til trods for, at selve kirken er en trist rødstensbygning der ikke gør meget stads af sig selv - var fordi man fra hovedvejen ikke kunne se, om der også fandtes en kirkegård ved kirken. Det måtte undersøges nærmere. 
Og jo, et stykke væk fra kirken lå en lille bitte kirkegård.
Hulten7
Mens jeg vandrede rundt på kirkegården, rejste der sig et nyt spørgsmål. Mange af gravstenene var af ældre dato, hvorimod kirken ikke ser ud til at være gammel, hvorfor mon nu det?
Hulten1Hulten2
Hulten4Hulten5
Som det så ofte går, så griber det om sig, bøger lånes på biblioteket, internettet granskes og pludselig havde jeg en (for mig) vældig interessant historie om, hvad der var sket i Hulten.
I 1913 besluttede man sig for at decentralisere Gilze sogn og bl.a. Hulten blev derfor et selvstændigt sogn. Sognekirken, en enkel bygning uden tårn, stod klar den 4. februar 1914. Det fortælles, at bonden der måtte afgive jord til kirken, indtrængende forsøgte at overbevise højere myndigheder om, at det var en god ide, at indvie kirken i Hulten til den hellige Gerardus Majella. Det lykkedes ham og fra 1915 var der årlige pilgrimsfærd fra Tilburg og Goirle til Hulten. Ikke lige hvad man forventer, når man ser Hulten by i dag.
Hulten oude kerk
Nær Hulten ligger Hollands første flyvestation Gilze-Rijen. En flyvestation, som tyskerne under 2. verdenskrig byggede om til at være Europas største. Flyvestationen var naturligvis ofte mål for de allieredes bombardementer og den 3. september 1944 gik det ud over Hulten, hvor kirken, præstegården, skolen og diverse huse blev ødelagt.
Der findes stadig med jævne mellemrum souvenirs fra krigens bombardementer i jorden omkring flyvestationen, så sent som sidste forår blev der fundet 4 bomber af engelsk og amerikansk herkomst i Hulten. I løbet af sommeren blev de fjernet uden problemer.
En lille krølle på den historie er, at jeg i mine tidligere jobs ofte er stødt på navnet Gilze-Rijen flyvestation. Navnet forekom mig dengang besynderligt og hvem skulle have troet, at jeg på et tidspunkt kom til at bo i cykelafstand af flyvestationen ☺.
Nood kerk Hulten
I 1951 byggede man i Hulten en nødkirke af træ og i 1952 stod den nuværende Gerardus Majella kirke klar.
Hulten kerk
Egentlig er jeg den kirke taknemmelig for, at det altid lykkedes mig at komme ud af toget i rette tid i vintermørket. Mens vi boede i Oss, valgte jeg i en periode at tage toget til/fra jobbet i Rijen, fordi jeg var så træt af motorvejens evindelige køer. De 4 røde lys, som er placeret på kirketårnet i Hulten var tegn til, at nu skulle bog/strikketøj pakkes sammen, for at komme af toget i rette tid ☺.
Hvor lang tid der forbliver at være kirke i Hulten er usikkert, idet den sidste gudstjeneste i kirken finder sted søndag den 23. juni 2013, en stedlig ejendomsmægler har allerede fået kirken i sin portefølje for det der her kaldet ”Stille verkoop”, hvilket vil sige, at der intet ”Til salg” skilt står ved hoveddøren. Så vidt jeg har fundet ud af, er det usandsynligt, at kirken forbliver kirke, men det menes, at den måske bliver kapel for den lille landsby Hultens indbyggere.

12 kommentarer:

Lene sagde ...

Hvor er det spændende at du sådan dykker ned i historien bag bygninger. Ved du hvorfor kirkegården åbenbart ikke er blevet brugt så meget de senere år? Og så er der vist en tastaturfejl, ellers er det godt nok længe den ejendomsmægler har haft kirken til salg (1913) ;-)
God weekend til dig

Fruen i Midten sagde ...

Dejligt for jer, at I kan være sammen om jeres interesse for kirker. Du har ret; den nye kirke er ikke særlig køn. Spændende om den bliver solgt til et eller andet interessant, så den fortsat kan være en form for lokalt samlingspunkt.

Bettys blog sagde ...

Hvor er det spændende med kirkehistorie. Godt, du deler den med din mand
Jeg vil også gerne kigge nærmere på kirker og kirkegårde, når jeg kommer forbi.

Annette sagde ...

Lene, tusinde tak! Da jeg læste din kommentar, anede jeg i første omgang ikke hvad du skrev om ☺ ☺ ☺.
Jeg klovn, jeg var så fokuseret på alle de årstal og så var dette smuttet (og det er altså ikke fordi der ikke er læst korrektur mindst 10 gange ☺).

Nogle gange bliver det måske til for meget med at dykke ned, men det er så spændende, at jeg ikke kan lade være.
Rigtig god weekend til jer helt deroppe nordpå.

Annette sagde ...

Fruen i Midten, ja det er lidt spændende hvad de finder på. Af og til har jeg over BBC set, at kirker er blevet lavet om til beboelse. Resultet har nogle gange været mere heldigt end andre gange.
Men et eller andet siger mig, at det nok er for moderne en ting at foretage sig her på egnen. Men det vil vise sig ☺.
Også en rigtig god weekend til dig.

Annette sagde ...

Betty, ja det er utroligt, hvad man tidligere har kunnet bygge, når man tænker på de redskaber man gjorde brug af i forhold til nutidens bygningsteknikker.
Jeg har det nok en smule sværere med moderne kirkebyggeri eller måske er det fordi jeg aldrig rigtig har fordybet mig i det.
Også en rigtig god weekend til dig.

Inge sagde ...

Spændende sted I har i nærheden, du har ret den kirke er ikke den mest charmerende bygning..
God lørdag hos jer.

Mai-Britt, den danske slikmund sagde ...

Nej køn er den ikke, men jeg har på en ferie i Irland set en kirke lavet om til turist infocenter og det fungerede fint for der var plads til mange skranker og turister, plus en lille café m.m. Så det behøver altså ikke være at den skal opkøbes af en driftig bygherre der lave små fikse studenter boliger i den. :-D

Ellen sagde ...

Så I gør også i salg af kirker i Holland? Jeg synes det er en god ide, hvis det kan gøre, at de bliver brugt, frem for at stå tomme hen i årevis og med tiden måske forfalde.
Jeg kunne ikke tænke mig at bo i en kirke, men der er så mange andre formål, hvor sådan et rum kan være yderst velegnet.

Annette sagde ...

Inge, ja er den ikke bare trist. Nu er det ganske vist heller ikke den bedste vinkel jeg fotograferede den fra, men jeg havde en ide om, at træerne kunne hjælpe lidt på skønheden ☺.

Annette sagde ...

Mai-Britt, enig, jeg synes heller ikke, at det må blive for poppet omkring en kirke.
Nu er der ikke så meget der kan tiltrække turister i Hulten, i hvert fald har jeg ikke fået øje på det ☺, men der må da kunne findes et formål.
Jeg har over BBC set nogle kirker der er lavet om til beboelse, nogle var smukke med respekt for bygningen, andre........tjah ☺.

Annette sagde ...

Ellen, jo jo vi er skam også med. Oppe nordpå (jeg kan ikke længere huske byens navn) findes der endda en virksomhed der handler med brugt interiør fra kirker! Vi var der engang for en del år siden og selv om der var en del ting, som med lidt god vilje kunne se godt ud i hjemmet, synes jeg at min grænse var nået, da jeg så mandshøje krusifikser til salg.

Men vi er helt enige, hellere bruge bygningen til andet formål i stedet for at lade den forfalde.