onsdag den 3. marts 2010

Motion og lidt til…..

De gode ideer og genialiteten flagrer, det er bare ikke altid at resultatet bliver som forventet ☺

Mandag cyklede jeg til nabobyen for at handle og i stedet for at tage cykelstien langs den kedelige landevej, hvor der var en del vind, cyklede jeg via en bivej der hovedsagelig bruges af skolebørn og landbrugsmaskinel. Bivejen er delvis asfalteret, delvis grusbelagt og normalt vældig fin at køre på, men hvad konen (mig) ikke helt havde taget højde for var, at det faktisk har regnet en hel del i løbet af den sidste uges tid.

Holland er leveringsdygtig i flere slusestørrelser end netop de der er beregnet til skibe, selv i grøfterne er man nødt til at gøre brug af sluser.

Jeg tror jeg har nævnt op til flere gange, at der i Dongen ligger en afdeling af Ecco og hvor tåbeligt det end måtte lyde, så synes jeg det er dejligt at se Dannebrog vejre udenfor. Fabrikken klargør kohuder til brug for møbel- og fodtøjsindustri og er som regel skyld i, at der ud over hele industriområdet breder sig en utrolig stank, men heldigvis ikke mandag.

Jeg nåede frem, fik handlet og fik endda fundet en cyklist/gangbro over Wilhelminakanalen, den har jeg ledt efter et stykke tid, idet den vil gøre cykelturen en del kortere. At turen så endte med at blive på 16,8 km. på grund af min jagt, det er en anden sag ☺
Tirsdag gik turen til Tilburg for at hente mit nye bibliotekspas, idet jeg endelig efter knap 8 år i Holland har fået mig snøvlet sammen til at blive en del af bibliotekssystemet. Undervejs har der været flere forsøg og research i de forskellige større biblioteker for at se, hvor de fleste engelsksprogede bind befandt sig. Jeg har det fint med at læse faglitteratur på hollandsk, men afslapningen ved at læse skønlitteratur er stadig større når jeg læser på engelsk end på hollandsk, hvis jeg bevæger mig ud over børnebogsstadiet ☺

Der var fuld sol tirsdag formiddag, så derfor skulle turen til Tilburg foregå på cykel. I samme øjeblik som jeg kom ud af garagen med det sorte ”lyn” faldt de første dråber. ØV – ind og skifte til det gule Helly Hansen outfit og verdens grimmeste gummistøvler, for nu var beslutningen om lidt motion taget.

Hvor har jeg dog savnet at komme på bibliotek. Tidligere har jeg brugt mange timer på biblioteker og jeg er stadig Aalborg Bibliotek dybt taknemmelig over, at de lod mig benytte kælderen med alle de uvurderlige skatte til min slægtsforskning. Når vi er i Danmark køber jeg bøger, min datter/svigersøn samt en sød veninde har også bidraget til min læsehunger, men det har bare ikke været nok.

Efter biblioteksbesøget tussede jeg lidt rundt i Tilburg og foretog et par småindkøb (og ja, der røg nogle nøgler garn i cykeltasken), alt imens jeg forsøgte at forberede mig mentalt til hjemturen i stik modvind. Under dette ringede min mand og sagde, at jeg ikke skulle tænke på aftensmad til ham, idet det blev en lang arbejdsdag. Igen kom en af de geniale ideer flyvende, jeg ville købe en lækker sandwich til ham og ”smutte” forbi med, selv om det ville forlænge hjemturen med godt og vel 10 km.
Foto´et yder desværre ikke denne pragtfulde mur rundt om kirkegården på Bredaseweg i Tilburg fuld retfærdighed. Langs med 2 af murens sider er der anbragt 20 hvide statuer.

Undervejs til min mands arbejde passerede jeg Hasseltrotonde og selv om jeg har et ambivalent forhold til netop den rundkørsel, idet det var her jeg havde et uheld med bilen sidste sommer, synes jeg stadig, at John Körmelings ”Draaiend Huis” er sjovt. Rundkørselen er udstyret med skinner og huset drejer langsomt rundt ved hjælp af solenergi. Bare det at få ideen og få overbevist bystyret i Tilburg om at købe huset, det har jeg respekt for ☺
Sandwichen blev afleveret og husherren var glad for at undgå de sædvanlige fitnessbar´s og frugtstænger, som han altid har i tasken i tilfælde af overarbejde.

Hjemturen, pyha, der var øjeblikke hvor jeg var lige ved at opgive ☺, men hjem nåede jeg og var afsindig stolt af mig selv, da jeg så at cykelcomputeren stod på 31,2 km´s cykling i dagens løb ☺

Stik mod al forventning er jeg i dag i stand til både at gå og sidde normalt, der er kun nogle lægmuskler der er vågnet op efter vintersøvnen. Dagen skal bruges på at læse blogs, for jeg er frygtelig bagud med at se, hvad der rør sig ude i den store verden og dyrkes huslige aktiviteter inden weekendens gæstebud samt at bruge min ret til at stemme ved kommunalvalget.

Mia Folkmann sagde ...

Jeg er dybt imponeret over alle dine lange cykelture - det er da fin motion, du får. Jeg elsker at cykle, men har desværre været forhindret i det de sidste par år, fordi jeg tog turen på halen ned af trappen her i mit hus og slog halebenet. Og selv nu så længe efter kan det altså mærkes, når man sidder på en cykel. Æv!

Jeg kan godt forstå, at du elsker biblioteker. Da jeg boede i Belgien, opdagede jeg til min fryd, at der var et amerikansk bibliotek OG at jeg gerne måtte låne bøger dér. Og i England fik jeg som noget af det første et lånerkort til "mit" lokale bibliotek i Malvern... :-)

Ellen sagde ...

Osse mig ;-) Altså meget imponeret over dine lange cykelture. Der kan jeg overhovedet ikke være med, og jeg har ikke en god undskyldning som Mia har.

Var lydbøger noget for dig, mon? Kender du www.netlydbog.dk? Jeg har ikke selv brugt den, for jeg kan låne danske lydbøger på biblioteket, men hvis jeg boede i udlandet, ville jeg nok forsøge mig.

Jeg synes, det lyder morsomt med jeres bibliotekspas - gælder det så til alle landets biblioteker eller kun til det lokale?

Madame sagde ...

Hvor er det dog flot, at du kan cykle så langt, Annette! Det har jeg aldrig prøvet, men tit haft vilde planer om.
Og så måbede jeg over rundkørslen, der er udstyret med skinner, så huset kan drejer rundt ved hjælp af solenergi.
Ha' en dejlig dag :-)

Mette Lykke sagde ...

Annette du er bare for sej på den cykel..
Tak for billeder og spændende ord.

Bistels Brenneri sagde ...

Hej!! ÅÅ sikke en energi, imponeret over dine cykelture. Jeg bliver helt misundelig. Men jeg foretrækker at vente med at tage min cykel frem til sne og is har smeltet lidt mere.
Det skremmer dog ikke min mand, han cykler til job i -9 grader, vejene er sne og isbelagte, han bruger da selvfølgelig hjelm og piggdæk.
Du får ellers hyg dig i foråret som lar seg vente på sig her i nord.
Lisbeth :-)

Conny sagde ...

Annette jeg er meget imponeret over de lange cykelture du tager,og så iagttager du så meget cykelturene, som vi andre får fornøjelsen af at læse, hvor er den kirkegårdsmur smuk. Det er da imponerende med den rundkørsel, med hus på skinner og solenergi.Jeg kan godt forstå du var stolt af dig sels, det kan du også være.
Kan du have en god dag

Sol sagde ...

Hej Annette

Det er altså sjovt at følge dine ture rundt i nærmiljøet i Holland. JEg er misundelig på dine cykleture, selv har jeg ikke disciplinen længere, her er for mange bratte stigninger.

Fantastisk detalje med det hus, der drejer rundt.

Jeg har det på samme måde som dig, når noget dansk dukker op i min verden her i Champagne. Danmark er så lille, og der er så få danskere, at det giver mig en glæde at støde på repræsentanter fra det hjemlige i det fremmede.

I går måtte jeg f.eks lige midt på legepladsen i Parc de Champagne i Reims fortælle en veninde, at vi og vores larmende afkom sådan set vippede på en vippe i familiestørrelse, produceret på min hjemø. Kompan selvfølgelig, og selvom man i Frankrig støder på en del efterligninger følte jeg mig sikker på, at det måtte være den rigtige vare.

Du må forresten have været godt beskidt efter at have forceret den muddervej. Vores hjulspor i mellem vinmarkerne ser også sådan ud. Men orkanen Xynthia og andre mindre kraftige men varme vinde har tørret en del.

Mange hilsener
Solveig

Annette sagde ...

Mia, du behøver ikke at være så imponeret, det går ikke så stærkt når jeg ruller afsted ☺
Jeg forstår udmærket, at dit haleben sætter sine begrænsninger for dine cykelaktiviteter, da jeg sidste sommer skiftede fra dansk racercykel til hollandsk damemodel, havde jeg frygtelig ondt i halebenet og det endda uden at have slået det.

Hvad skulle vi gøre uden biblioteker. Selvfølgelig er det også rart selv at eje bøgerne, men på et tidspunkt holder det op, hvis man da ikke skal have alle vægge besat med bogreoler ☺

Annette sagde ...

Ellen, først og fremmest tak for tippet ang. www.netlydbog.dk, men det lykkedes ikke.
Det gik ellers så fint, lige indtil jeg måtte opgive mit lånerkortnr. til mit danske bibliotek, det er en del år siden jeg har smidt det ud.

Jo, jo jeg fik skam et fint pas, lidt i samme retning som et visakort (uden billede) og jeg må godtnok indrømme, at jeg blev imponeret da jeg skulle låne bøgerne.
Man sørger selv for udlån, ligger passet på en grå cirkel på et udlånsbord og ligger stakken med bøger på en anden og større cirkel, efter få sekunder ses alle de lånte bogtitler på en skærm og så er det bare at trykke print og en lille nydelig bon tikker ud med alle informationer. Desværre giver det bibliotekspas jeg har valgt (67€ pr. år), kun ret til at låne i 1 hovedbibliotek samt 9 filialer. Man kan vælge 3 forsk. abonnementsformer, jeg valgte den dyreste idet den gav ret til at låne alt, hvilket vil sige bøger, lyd og billeder. Ved andre abonnementsformer skulle man betale ekstra ved hvert udlån af lyd og billeder, samt at der var restriktioner for, hvor mange bøger man måtte låne.
Ved ind/udgang er der placeret detektorer for at undgå tyveri og disse må jo have forbindelse med terminalerne for udlån, vil jeg gå ud fra.
Fagre nye verden og spændende elektronik.

Annette sagde ...

Madame, det går ikke så vildt for sig, når jeg cykler afsted ☺.
Af og til kan jeg godt savne den danske racer lidt, der var lidt mere skub i den, men denne adstadige damemodel passer nok bedre til mig ☺
Ja, er huset ikke herligt, det når hele rundkørselen rundt i løbet af 1 time.
En rigtig dejlig aften til dig.

Mette, velbekomme.
Du er altid velkommen til at sidde på bagsædet af cyklen ☺

Lisbeth, jeg tror vores forår er kommet ☺.
Vi har haft sol hele ugen, dog med lidt gråt ind i mellem.
Lad os håbe, at foråret også snart når jer, så du kan komme ud og cykle. Flot, at din mand cykler hver dag, selv om der er frost og kulde. Han må være i en fantastisk kondition ☺
Hav det godt helt deroppe nordpå.

Annette sagde ...

Conny, du skal såmænd ikke være så imponeret, det går ikke så stærkt og alle andre cyklister overhaler mig ☺. Men det virker som om der er lidt forår i luften hernede og så er det dejligt at komme udenfor, selv om jeg må indrømme, at det tog nogle timer inden fødderne var varmet op, da jeg kom hjem i tirsdags ☺
Jeg synes også, at kirkegårdsmuren er smuk. Jeg vil prøve, om jeg ikke kan få nogle bedre billeder af den, hvis der er lidt mindre trafik en dag, for det gik ikke i tirsdags.
Kan I have en rigtig god aften.

Annette sagde ...

Solveig, de eneste stigninger jeg kan blive udsat for er viadukter, hvis jeg vil krydse motorvejen. Efter at have kørt lidt rundt nede i dit område sidste sommer, så forstår jeg udmærket, at du ikke lige hopper på cyklen og kører mange km. Jeg tror, at man skal være mere end almindelig enthousiastisk cyklist for at cykle hos jer ☺.

Er det ikke utroligt så lidt der skal til, for at gøre os glade når vi er væk fra lille DK. I begyndelsen havde jeg lidt lyst til at vinke til hver eneste dansk bil, heldigvis holdt jeg mig i skindet ☺. Men jeg er stolt, når jeg her støder på smukke danske produkter eller design og selv om jeg ikke har det fjerneste med det at gøre, så føler jeg alligevel et vist tilhørsforhold til det, fordi det nu tilfældigvis kommer fra Danmark ☺

Med hensyn til mudderet, så var det heldigvis kun et kort stykke, men jeg måtte da i gang med skosværten, da jeg kom hjem, men på den anden side set det sker ikke så ofte ☺

En god aften til dig.

Tina - omme i London sagde ...

Waurv, jeg bliver sgi da helt forpustet og droemmer igen om at faa mig en cykel. Jeg elsker simpelthen at cykle!

folehave's univers sagde ...

Flot cyklet. Det der hus som drejer rundt. Det er ad helt vildt sjovt. Det må jeg se engang. Meget interessant tænkt og investeringen er modig. Mer af den slags. Fortsat gode ture ud i det blå.

Tina Liel sagde ...

Elsker altså dine tur beskrivelser Annette. Havde helt sved på panden he he. Hvor er det morsomt med huset og var husbonden ikke lidt imponeret over at se dig med sandwichen. Du kom jo lige forbi "by the way".......... ;-) KNUS♥

May Anna sagde ...

Jeg er meget bagud med at læse blogge. har siddet og læst tilbage hos dig.
Din gamle dukke Lise, hvor er hun altså nuttet.
Cykelturen, du beskriver så smukt, humoristisk og levende var så dejlig at læse. Du har en fantastisk god oplevelsesevne, som vi læsere kan nyde. Jeg er helt grøn af misundelse over den cykeltur. Det er over 15 år siden, at jeg har kunnet cykle.

En god weekend til dig

Rosemary and thyme sagde ...

Du er altså en av de personenene jeg hadde ville truffet!
Ønsker deg alt godt:)))

Klem Tove

Annette sagde ...

Tina/London, det er altså også dejligt, især når solen skinner og vinden er i den rigtige retning ☺

Anne, tak skal du have. Huset er sjovt, men hvis I kommer dertil så pas på, jeg havde et uheld med bilen sidste sommer i lige præcis den rundkørsel ☺

Tina/nede i varmen. Tak skal du have, jeg tror ikke jeg havde cyklet slet så langt, hvis vi havde haft de samme varmegrader som du har ☺.
Jo, husbond kiggede lidt da jeg kom drønende i den gule Helly Hansen ☺. Han var klar over, at det var mig, for knaldgult regntøj ser man ikke så tit her ☺
Knus

Annette sagde ...

Manna, det gør mig utrolig ondt at læse, at du ikke er i stand til at cykle, men heldigvis er der andre måder at blive transporteret rundt på. Jeg har lige læst om din medicinering og håber at alt går godt.
Også en rigtig god weekend til dig (det har jeg vist allerede skrevet hos dig, men god gerning kan jo ikke gøres for ofte ☺).

Tove, tak skal du have, det er vel nok et kompliment. I lige måde samt alt godt til dig.