tirsdag den 20. juli 2010

Dejligt gæstebud fra Danmark......

Weekenden bød på et dejligt gæstebud fra Danmark.

Lørdag var vi på shopping i Breda. Det blev ikke til de store vilde indkøb, og dog..... der blev indkøbt 2 par skønne, skønne sko, der skulle med i kufferten til Danmark ☺. Kaffen og en uhyggelig lækker kaloriebombe af en chokoladekage blev indtaget på "Colonie" på Grote Markt.

Lørdag aften spiste vi hos drengene i "De Provence" i Oud Turnhout. Vi kan rigtig godt lide at komme hos dem, maden er i top, priserne rimelige og betjeningen herlig, især efter vi har lært dem lidt at kende. Men desværre - lige præcis denne gang, hvor vi havde danske gæster med - levede maden ikke helt op til forventningerne. Den ene peberbøf var sej som sålelæder, vi klagede og fik en ny, men den var ikke meget bedre. De 2 andre peberbøffer var ok (den ene suveræn og den anden middel) og jeg havde bestemt ikke noget at klage over, jeg fik muslinger kogt i hvidvin.

Jeg har fået lov til at publicere ovenstående billede, hvor vi indtager aperitiffen i haven bag "De Provence".

Søndagsturen gik nordpå - langs med Maas - til fæstningsbyen Woudrichem.

Der findes rundt i Holland en del vidunderlige gamle fæstningsbyer, hvor man (i hvert fald jeg) ikke kan blive træt af at vandre rundt og bare kigge, Heusden, Naarden, Gorinchem, Geertruidenberg, Willemstad, Ravenstein, Woudrichem, bare for at nævne nogle få af dem.

Woudrichem har med sin beliggenhed ved floderne Maas og Waal og på randen til provinsen Zuid Holland en uhyre strategisk position, hvilket den også led under både i 1400 og 1500 tallet, hvor den blev overfaldet en del gange. I 1815, efter det i 1813 endelig var lykkedes at få franskmændene smidt ud af Holland, blev Woudrichem definitivt en del af Brabant (Noord Brabant).

En enkelt forretning var åben for at imødekomme turisternes trang at give penge ud ☺. Et par yndige ørenringe blev indkøbt for at komme med til Danmark ☺, jeg faldt for det skønneste hvide fad med blå blomster, men var alligevel for nærig til at købe det, hvilket jeg måske har fortrudt en lille bitte smule ☺.

Hvor må det være dejligt at sidde på bænken og se på skibstrafikken på Maas floden.

Idyl i Woudrichem......

Sjældent har vi set på brune mennesker som ombord på denne båd....

Woudrichem er en lille by med bare 4300 indbyggere, men ikke desto mindre var den i 2006 i stand til at fejre 650 års jubilæum som købstad.

Bag en af Woudrichems kanoner skimtes borgen Loevestein, en fantastisk gammel borg bygget mellem 1357 og 1368, den er et yndet udflugtssted for skolebørn på udflugt.

Denne lille enøjede skønhed lå og hyggede sig i middagsheden.
Det har været en dejlig weekend, hvor har vi hygget og snakket, jeg er helt sikker på, at mandfolkene vil sige, at der var nogle der snakkede mere end andre, men pyt....... ☺.

32 kommentarer:

May Anna sagde ...

Hej Annette
Tak for en dejlig tur. Jeg er også facineret af gamle bygningsværker.
Det er altid dejligt med besøg af familie og venner, og navnlig dem som man ikke ser så tit.
Hvor var den ærgerligt at kødet var sejt

Lavendel sagde ...

Hvor dejligt at se - skønne steder, I har været!

Ellen sagde ...

Øv for en lidt kedelig restaurantoplevelse :-( Og man kan påstå 25 gange eller mere, at 'det plejer altså at være godt...' - det kan ingen bruge til noget som helst.

Og ih hvor jeg dog kender det med at falde for et eller andet på en tur eller en ferie, være alt for fornuftig og lade være med at købe. For så at fortryde bittert, når det er alt, alt for sent :-)

Det må være meget, meget dejligt at få besøg af venner, når man er draget så langt udenbys som du er - kan også læse både i og mellem linjerne, at du har nydt besøget meget.

Salix sagde ...

Annette, jeg ved, at du har nydt besoeget fra Danmark ubeskriveligt meget. Min erfaring er, at naar jeg (vi) tager til Danmark, er der alt for mange mennesker, som vi saa gerne vil se - og alt for kort tid. Der skal saa siges farvel......... igen og igen.
Naar vi derimod har vaeret saa heldige, at nogle venner eller familie er kommet her paa besoeg, saa har vi saa uendeligt megen kvalitetstid sammen med dem, baade tid til at snakke, slappe af, opleve, feste, mmm - desvaerre kan det slet ikke sammenlignes med vore besoeg i Danmark, som uafladeligt bliver alt for hektiske.

Salix sagde ...

AAh ja, jeg glemte helt at bemaerke, at den nye taske ses at have vaeret med paa turen!
Lene

Annette sagde ...

God morgen Manna,
Ja, det har været rigtig dejligt at have besøg fra Danmark, så dejligt at jeg pludselig startede med at snakke dansk til min nabo i går ☺. Den ene af gæsterne havde vi aldrig mødt før, men det var som om vi altid havde kendt hende.
Jeg er langt bagud med at læse blogs, så jeg ved slet ikke hvordan det gik, da du havde din veninde på besøg, men jeg håber at nå rundt til jer alle i de nærmeste dage.
En rigtig god dag til dig.

Annette sagde ...

Lavendel, tak skal du have.
En rigtig god dag til dig.

Annette sagde ...

Ellen, hvor har du ret (igen), maden plejer at være utrolig god, tjeneren beklagede og beklagede, men det hjalp jo ikke en døjt, når kødet ikke var til at tygge.
Ja, for søren hvor var det et par dejlige mennesker at have besøg af, de må gerne snart komme igen ☺. Sidste sommer havde vi en rigtig trist oplevelse med et (nu tidligere) vennepar, der følte sig lidt for meget hjemme. Det gør ondt, når man synes man gør alt for at gæsterne skal føle sig godt tilpas og de brokker sig og er negative. Siden da har jeg været lidt bekymret, når vi har haft besøg. Men det havde jeg bestemt ikke behøvet at være.
En rigtig god dag til dig.

Annette sagde ...

Lene, hvor jeg dog genkender din beskrivelse af et Danmarksbesøg. Vi vil jo gerne møde dem alle og ikke skuffe nogle og det ender altid med at blive hektisk. Yderligere vil alle gerne servere det ypperligste fra køkkenet og pyha, hvor man ikke trænger til at se mad overhovedet, når man vender næsen hjemad ☺.
Hvor er det flot, at du lagde mærke til den nye taske ☺. Den er så dejlig, der er massevis af rum i den og så vejer den næsten ingenting, den har været i brug siden dag 1 ☺.
En rigtig dejlig dag til dig.

Inge sagde ...

Hvor I hygger.. skønt at se. Og en dejlig tur rundt i dit smukke nærområde, det er altid en fornøjelse at se dine billeder og læse hvad du skriver om alle de skønne steder dernede.
Vi nyder meget at besøge og have besøg af familie og venner et par dage (både her i landet, men også udenlands) man kommer lidt tættere på hinanden når man er sammen mere end bare en aften. I Sverige har vi ofte venner eller familie på besøg, og det er så fedt at lære hinanden at kende under lidt mere primitive forhold end hjemme.
Du må ha' en skøn dag, varmt knus til dig.

Unknown sagde ...

Uh, hvor jeg længes efter at komme en tur til Holland igen. Vi ferierede der jo en del for 10-15 år siden og har familie i Schreveningen, så måske skulle vi gøre alvor af det næste sommer.

Mia Folkmann sagde ...

Sikke en skøn tur til Woudrichem - jeg kan lige forestille mig, hvor dejligt det har været at slentre rundt og se på de smukke huse og sidde lidt ved vandet... :-)

Mette Lykke sagde ...

Dejlige gæster, lækker mad og gode oplevelser, hvem kan ønske mere.

Rikke sagde ...

Det ser godt nok dejligt ud, bliver helt ked af at vi ikke skal til Holland denne sommer, savner det helt. Men det kan jo være at bil-ferien ender med et smut forbi, vi kan jo ikke lade vær :)

Anonym sagde ...

Hvor er det spændende, at se alle billeder og høre lidt om Hollands historie. Det er netop en af de sjove fordele ved at blogge/læse blogs; man lærer en masse som man sikkert ikke ville have lært på andre måder!

Jeg har efterhånden fået det indtryk, at Holland er et rigtig smukt land og et rigtig hyggeligt sted at bo.

Tina - omme i London sagde ...

Der er saa mange smukke steder i Holland og du forstaar virkelig at finde dem. Vi smutter igennem Holland paa fredag i naeste uge og igen onsdagen efter. Jeg vinker som en gal, saa husk at vinke igen. :)

Lone sagde ...

Det lyder som en dejlig weekend med godt samvær. Du må også være en perfekt guide i dit nye land :)

Klem og gode weekendhilsener til dig :-)

Madame sagde ...

Sikke nogle dejlige billeder du har taget Annette! Holland er et smuk land, og det lyder som den dejligste weekend, I havde.
Varme klem og og ha' en rigtig god lørdag!

Annette's space sagde ...

Jo flere blogge jeg læser og her iblandt din blog Annette, jo mere lyst har til at trække 1 år ud af kalenderen, købe en autocamper og så bare køre rundt og besøge nogle af alle de steder jeg får vist :-))

Tak for endnu en dejlig tur rundt i Holland :-))

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Jeg er nu også udstyret med et godt snakketøj Annette, det er som altid nogle skønne billeder du har fået taget, men med hensyn til maden er det tit sådan at når det ikke må gå galt, så gør det.
God dag.

Annette sagde ...

Inge, du har fuldstændig ret, snakken går ofte meget bedre, hvis man er sammen et par dage. Jeg tænkte faktisk på dig i går, da vi sejlede rundt på Veluwemeer ☺.
Knus til dig og en rigtig god aften.

Annette sagde ...

Marianne, ja Holland er et fantastisk dejligt land. Og Scheveningen er utrolig dejlig, selv om jeg kun har været der på 1 dagsvisitter. Spændende at høre om ferieturen går til Holland næste år.

Annette sagde ...

Mia, ja jeg er sikker på, at du fint kan sætte dig ind i hyggen hernede ☺. Når det kommer til hygge og dejlige omgivelser, så synes jeg ikke der er så meget forskel på Belgien og Holland.

Annette sagde ...

Mette Lykke, hvor har du ret.... ☺

Annette sagde ...

Rikke, der er sikkert også nogle hernede, der vil blive ovenud lykkelige, hvis i smutter forbi ☺.

Annette sagde ...

Jens, hvor er det dejligt, at du er tilbage på bloggen.
Du har fuldstændig ret, Holland er et utrolig smukt land. Jeg elsker de gamle byer, hvor jeg har en ide om, at man hernede har gjort mere for at bevare end vi har gjort i Danmark.
Og ja, for søren, jeg føler også en helt ny verden har åbnet sig for mig efter jeg er begyndt som blogger ☺

Annette sagde ...

Tina, pokkers også, så skete det igen.
Så vidt jeg kan se på datoen, så har du allerede passeret, jeg har ikke været på bloggen og vinkede derfor ikke, ØV. Men jeg lover dig, på onsdag så skal jeg vinke som en gal ☺. Hav nogle gode feriedage.

Annette sagde ...

Lone, tusinde tak for dine søde ord, det er lige før jeg rødmer ☺.
Knus og en rigtig god aften til dig.

Annette sagde ...

Madame, tak skal du have. Jeg bliver altid lidt overstadig, når jeg kan snakke dansk en hel weekend ☺.
Knus og en rigtig god aften til dig.

Annette sagde ...

Annette, sjovt nok jeg har det præcis på samme måde. Af og til tænker jeg, at det da er utroligt, at jeg aldrig har set alle de dejlige steder fra Danmark, som I viser på bloggene, jeg har jo mest gjort i det nordjyske. Men måske det lykkes lidt efter lidt også at se alle de andre skønne steder. Selv tak og en rigtig god aften til dig.

Annette sagde ...

Michael, endelig en mand der godt vil indrømme, at han er udstyret med et godt snakketøj ☺ ☺.
Tak for det og en rigtig god aften til dig.

Conny sagde ...

Kære Annette
Det må være skønt,at få gæster fra Danmark, hvor var det ærgeligt, at maden ikke levede op til dine forvændinger, når du hade gæster med fra Danmark.Tak for den skønne søndagstur, jeg nyder når du fortæller om det i ser.