mandag den 31. august 2009

Elsemarie´s prålkage.

Så er den her......


Passer til en form af str, 30 x 40.
Bages ved 200 grader i 30 min. på nederst rille.

Dej af: 25o g smør, 200 g sukker, 4 æggeblommer, 2 dl mælk eller kaffefløde, 15o g mel, 3 strøgne tskf. bagepulver.

Marengsdej af: 4 æggehvider, 300 g sukker(melis) 2 tskf. vaniljesukker, 100 g hakkede nøddekerner.

Fyld/creme: 4 dl. piskefløde, 4 dl, cremefraiche(18 %)

Frugt: Friske jordbær eller frugter fra dåse, skæres ud i skiver og lægges på kagen så de dækker helt.

Smør og sukker røres skummende, og efterhånden piskes æggeblommerne i. Melet blandes med bagepulver og røres med en ske i skiftevis med mælken i dejen. Dejen smøres ud i en smurt form.
Nu piskes marengsen: Æggehvider piskes meget stive, og heri røres lidt efter lidt sukkeret, marengsdejen smøres ud på den ubagte kagedej, og derover drysses de hakkede nøddekerner.
Kagen bages og afkøles.
Når kagen er kold kommes cremen på, og derefter fordeles de valgte frugter på en kreativ måde. Kagen kan med lethed laves dagen før, og stå koldt til den serveres.
- o -
Jeg vil lige bemærke, at min dej absolut ikke lod sig smøre udi formen, den var ret tynd og da marengs´en skulle smøres ud på den ubagte kagedej, da gled den fint og elegant ned og blandede sig med dejen og jeg var sikker på at alt var ødelagt. Men af en eller anden uforklarlig årsag lå marengsen stor og flot ovenpå, kagen da den var bagt.
Jeg delte dejen i 2 forme og satte den ene i køleskabet til næste dag hvor jeg pyntede den. Den anden har jeg som et forsøg sat i fryseren og glæder mig til at se hvorden den er når den bliver tøet op. Rigtig god fornøjelse, kagen smagte vidunderligt.

2 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Anette
Tak skal du have, den skal man da til prøve!
Knus
Vibeke

MissMuffin sagde ...

Uhm, den ser da helt fantastisk ud!