tirsdag den 11. august 2009

Vi bliver flere og flere :-)

Vi haler ind på dem i antal de hollændere, det går ganske vist lidt langsomt, men......

Jeg har længe været vidende om, at der i vores by også bor en anden dansker. Jeg kender ham ikke personligt, men fik kendskab til ham engang jeg bestilte en bog hos den lokale boghandel og da de bad om mit navn kom der gang i snakken. Pigen der tog imod min bestilling var svigerinde til danskeren og senere da vi var til fest hos naboen, fik jeg at vide at den unge mand som foretager det årlige eftersyn af vor varmekedel og airconditionanlæg og som er naboens svigersøn, han er kammerat med samme dansker.



I dag fik jeg kendskab til 2 andre danskere, de bor ganske vist i Oosterhout som ligger knap 10 km. fra hvor vi bor, men hvad betyder det når det drejer sig om landsmænd :-)

Da jeg på laboratoriet skulle opgive mit navn spurgte den søde unge laborant om jeg var svensker? Et er at der ofte bliver sagt Tschüss når jeg siger farvel, det har jeg ligesom vænnet mig til, men nu også svensk :-).

Det viste sig, at laborantens far var dansk, født i Bording og bosiddende i Holland i mere end 20 år. Vi fik os en sludder om det hollandske sprogs mysterier og det faktum, at hun synes det var herligt, når hun af og til var nødt til at oversætte noget for faderen. Samme far havde fundet ud af, at der i Oosterhout også boede en anden dansker, som han kun kendte af navn.

En ekstra lille krølle på historien er, at det faktisk var i Oosterhout at jeg startede min kariere på det hollandske arbejdsmarked, uden at kunne ret mange hollandske ord. Det var et herligt sted, international atmosfære, nyt byggeri beliggende tæt ved Wilhelminakanalen og da jeg endelig havde fået tiltusket mig til en plads med udsigt over kanalen, da skulle virksomhende flyttes til en anden by :-(

Dagens billeder er fra Bronkhorst - Hollands mindste by - med ca. 155 indbyggere. Tiden er stået stille i byen der ligger i provinsen Gelderland, alle huse er smukt renoverede og intet nymodens byggeri har fået lov til at slå rod blandt de mange gamle huse og gårde.

4 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Haha, de hollændere skal passe på i danskere ikke snart indvadere hele landet:)
Smuk lille by, sån et sted kunne jeg sagtens bo- der mangler bar li en stokrose eller 2 og en tyk forkælet kat:)

Pernille på 1. sagde ...

Hvor er den da bare sød den lille by, det er jo lidt et eventyrland hvor tiden har stået stille, man kunne godt lige se sig selv der .

Det kan godt være at de skal til at passe på de der Hollændere :)

Knus

Madame sagde ...

Sikke nogle dejlige billeder, Annette! Holland ser ud til at ligne Danmark på mange måder.

Måske I skulle danne en lille dansk forening?

Annette sagde ...

Kære MissMuffin, Pernille og Madame.
Ja, Holland er et utrolig smukt land, overalt er der velbevarede gamle byer som selvfølgelig er yndede turistmål. Men det betyder ikke noget, jeg har jo glæden af dem hele året :-)