torsdag den 7. oktober 2010

Hollandske efternavne

Efternavne er ikke noget jeg har hæftet mig særlig meget ved, indtil jeg begyndte at beskæftige mig med slægtsforskning i Holland.

Alle de forskellige stavemåder jeg løb ind i for samme efternavn, besværliggjorde tingene og fik mig til at interessere mig for emnet, idet jeg aldrig har haft samme problemer i forbindelse med slægtsforskning i Danmark.

Det viste sig, at det i Nederlandene indtil for et par hundrede år siden, kun var adelige der brugte efternavne, den øvrige del af befolkningen brugte kun fornavnet. Men som befolkningstallet steg, blev det mere og mere problematisk at finde ud af præcis hvilken Joanna eller Marinus der var tale om og der måtte der en tilføjelse efter fornavnet og denne tilføjelse varierede fra region til region.

I en del regioner gjorde man - som man tidligere gjorde i Danmark - brugte faderens fornavn som efternavn, så Willems søn Marinus blev til Marinus Willem(s)zon og Willems datter Joanna blev til Joanna Willem(s)dochter.

I den østlige del af Nederland brugte man navnet på gården, hvor man boede, som efternavn. Dette gik fint så lang tid gården gik i arv fra far til søn, men den dag hvor et af gårdens børn giftede sig med en person fra en anden gård og flyttede dertil, ja så måtte "efternavnet" ændres.

I andre regioner brugte man personens erhverv som efternavn, men igen, det holdt ikke i længden, da der i byerne ofte var flere personer med samme erhverv, som for eksempel i Gent og Ieper, hvor der var mange vævere. Man besluttede derfor, at man på sådanne steder måtte have et familinavn. Det samme gjorde sig gældende i den tætbefolkede vestlige del af Nederland. Når Gent og Ieper nævnes i forbindelse med efternavne i Nederland, skyldes det at Belgien og Holland tidligere var et og samme land.

Men i regioner som Groningen og Friesland, hvor befolkningstætheden ikke var stor, da var det alene adelen og immigranter, der havde et familienavn.

Da Nederland i årene 1799-1815 var under fransk herredømme, kom der andre boller på suppen og ved indførelse af civilregistreringen den 18 august 1811, blev der udsendt et dekret om, at alle der indtil da ingen efternavn havde, de måtte vælge et og at efternavnet altid skulle overgå fra far til søn.

Hold da op, hvor har de været kreative tilbage i 1811, da de skulle vælge efternavne.
Jeg havde på et tidspunkt et par kolleger, den ene hedder "van de Gevel" til efternavn, hvilken betyder "fra Gavlen", den anden hedder "van Dijk", hvilket betyder "fra Diget". I forbindelse med slægtsforskning har jeg set så kreative efternavne som "Zuikerbuik" (Sukkermave), "Aardappel" (Kartoffel), "Naaktgeboren" (født nøgen) og "De Naamloze" (uden navn) og sidst men ikke mindst "van Muiswinkel" (fra museforretning).

Folk med et mindre kreativt gen valgte ofte navnet på den by, hvori de var bosiddende, vor tidligere bilforhandler hedder van den Udenhout (fra Udenhout, der er en lille landsby her i Brabant).

Jeg kan stadig huske, da jeg for godt og vel 8 år siden sagde mit job op i Aalborg, for at rejse til Holland og bosætte mig, da sagde en af mine kolleger til mig "Hvordan i alverden kan du finde på at flytte til et land, hvor statsministeren hedder Kok til efternavn" ☺.

16 kommentarer:

Rejen sagde ...

Hold da op sikke en navneforvirring der må have været engang....men jeg er da glad for at jeg ikke hedder Kartoffel eller Født Nøgen....hehe, det kunne være sjovt når man skulle fortælle hvad man hedder; Mit navn er Annemarie Født Nøgen..Eller Annemarie Sukkermave...haha...det ville Jimmi sikkert synes var passende...men sikke da et arbejde med at finde ud af hvem der er i familie med hvem....god dag til dig, og tak for dine rosende ord om mine billeder....

Anonym sagde ...

Det må være uendelig svært at finde familiesammenhæng i slægtsforskning. Kan du finde de rigtige, eller må du give op??
Så sjove navne har jeg aldrig hørt. ;-)
Det lyder som en rigtig dejlig tur I var på i dit forrige indlæg

Anonym sagde ...

PS, har jeg misforstået noget?? eller hvad er det med at jeg skal vælge profil før jeg kan sende en kommentar??
jeg kan ikke finde en profil, der passer til mig?

Anonym sagde ...

PS.PS.
det kunne jeg så alligevel, men det plejer da at være sådan, at jeg bare kan klikke på 'send kommentar'
Nu vælger jeg så OpenID og skriver hele min adr.
Har det noget med min opsætning at gøre? Eller din?

Salix sagde ...

Nej, hvor spændende, Annette! Jeg har aldrig beskæftiget mig med slægtsforskning - men hvis du går langt nok tilbage i Danmark, hvordan så det så ud der? Jeg har på fornemmelsen, at det må have startet på næsten samme måde (erhverv, bynavn m.v. brugt som påhæftet navn).
Lene

Pia sagde ...

De aparte navne, er jeg ikke stødt på under slægtsforskning i DK, men folk uden efternavn, har jeg set mange gange i 1600 - 1700 tallet. Det var bare møllerens Hans, bondens Karen, eller fattiglemmets Erik. Moderen bliver overhovedet ikke nævnt, ej heller selv om faderen var død. Så står der bare, afdøde Peders søn, Søren.... Kvinder regnes ikke for noget, og er derfor ikke eksisterende..... Det er noget af en opgave at komme videre, men ikke umuligt....

I Dk har man, som Salix nævner, også fået navne efter gaden, den tidligere ejer eller lign, men mest som et Vulgo navn. (Kaldenavn)
Hvert land er meget forskelligt at slægtsforske i.

Michael Seeger Hanmann sagde ...

De er skønne de Hollændere med alle deres Van der et eller andet, men museforretning og født nøgen slår alligevel alt jeg tidligere har hørt Annette, og jeg hører gerne om flere sjove navne, hvis du kan komme i tanke om nogle, jeg hørte på et tidspunkt om en Nordmand der hed muffetangen, men om han var vvs`er melder historien intet om.
God aften.

Inge sagde ...

Hold da op, de gør det ikke nemt for slægtsforskere.. men det er da ret morsomt, jeg kan godt lide Annemaries bud på navne.. :-)

Annette sagde ...

Kære alle,
Tak for jeres hyggelige og sjove kommentarer. Jeg er nu også helt godt tilfreds med mit efternavn, når jeg ser hvor slemt det kunne have været.
Betty, jeg så at du også tidligere har haft problemer med at kommentere. Det er da besynderligt, jeg ved ikke af at der er ændret noget ved min blog. Jeg håber, at det bare har været noget forbigående.
Solen skinner og termometeret viser 15,9 grader, så om et par timer er jeg på jernhesten.
En rigtig dejlig fredag til jer alle.
Knus

Ellen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Ellen sagde ...

Jeg prøver lige igen:
Jeg tror, det har været det samme overalt, som Pia også er lidt inde på.
I DK har mange navn efter deres forfædres hjemby eller ditto erhverv (Bager, Møller, Smed, osv.)
Ligeledes er det i England - tænk bare på Thatcher, Miller, Baker, Archer, Smith osv.

Hvad de sjove navne angår, kan vi skam også herhjemme; jeg tror bare man tænker mere over det, når de er fremmedklingende oven i hatten.
Shakespeare - rystespir
Churchill - kirkebakke; vel ikke mindre underligt eller morbidt end vores egen Kierkegaard...
Eller hvad med Skrubbeltrang? Det er da et alternativt efternavn.
Eller en Hr. Gejl, som oven i købet boede i Lem? Det var næsten for meget af det gode... jeg ville stensikkert have taget navneforandring. Han valgte i stedet at flytte :-D
Hvis man kigger i en navnebog, er der mange eksempler på lidt sjove eller underlige efternavne.
I Island er telefonbogen sorteret efter fornavn, fordi man stadig kører det gamle system med -dottir og -son. Lidt sjovt, ikke?

Til Betty: har du oprettet en googlekonto? Den vil du så kunne bruge - med dit billede og det hele (hvis du altså har uploadet et), så er du fri for at skulle skrive dine oplysninger hver gang.
Eller er du vant til det, så der er noget andet galt for dig, mon? Det virker for mig at bruge min googlekonto.

Madame sagde ...

Det var morsomt, Annette - sikke et kaos, der må have været. Nå jeg kigger i min slægtstavle, er det almindelige efternavne helt tilbage til 1700-tallet, dog med en del, der hed Bille og Svane.
Klem og en dejlig fredag til dig :-)

Tina - omme i London sagde ...

Saa vidt jeg kan huske foregik det ogsaa saadan i Tyskland, hvorfor folk kom i tanker om nogle helt fantastiske navne; Foedt Noegen er dog min favorit! :)

P.S. Hvor har jeg nydt din ferie i DK. Tak for den!

Sol sagde ...

hvor morsomt, Annette

Her i Frankrig er det jo meget almindeligt, at et navn kan fungere både som for- og efternavn. Min mands efternavn er således Gérard, og det samme hedder hans fætter til fornavn. Vi kender også Guillaume som både for- og efternavn.
For at finde ud af det på skrift, skriver man meget ofte efternavn-fornavnet med store bogstaver.

Mange hilsner
Solveig i Champagne

Tina Liel sagde ...

Hvor spændende! Sikke et rod........ Ikke let for slægtsforskere. Her er det heller ikke let. Mage har ændret deres navne og svært at finde informationer fra landene folk er indvandret fra. der er dog lavet et center/museum der samler informationer om jøder fra de dorskellige lande og man opfordrer folk til at videregive de oplysninger de nu har. Mange jøder fik også indskrevet forkerte fødselsdata da de ankom så det er også noget rod. Min svigermor er angivet yngre end hun er og det er aldrig blevet rettet. Der ankom jo så mange på få år. Har interviewet begge min mands bedstemødre til et projekt og det var altså spændende. Sikke et liv - begge en film værd. Nu er de desværre begge døde. Hvor er din blogheader fin♥ Ha en dejlig uge. KNUS

Annette sagde ...

Kære Ellen, Madame, Tina/London, Solveig og Tina/nede i varmen.
Tak for jeres bidrag til dette forunderlige med efternavne.
Jeg har hørt fra andre slægtsforskere, at selv om man er utroligt stædig og vedholdende, så ender man ofte i et blindspor, hvis ens forfædre er udvandret til Israel, pga. de mange som kom på næsten samme tid.
En rigtig god dag til jer alle.
Knus fra Holland