torsdag den 14. oktober 2010

Tak Stieg Larsson.

Jeg har været totalt tabt for omverdenen siden weekenden!
Jeg var så heldig, at kunne låne bøgerne på dansk i ferien og har indtil i fredags gjort et par forsøg på at starte på første bind, men jeg synes ikke rigtig jeg blev fanget af indholdet.
Fredag tænkte jeg, at det for søren da ikke kan passe at resten af verden er utroligt begejstrede over de bøger og jeg ikke kunne blive fanget af dem.
Indtil side 40 var jeg ved at opgive flere gange, men efter side 177 var jeg lost, helt aldeles og totalt indtil i nat kl. 01.50, hvor sidste side blev læst.
Fantastisk velskrevne bøger og hvor er jeg glad for at jeg holdt ud længere end side 40.
Nu mangler jeg bare at se filmen, men den er lettere at få fat i, da naboen har tilbudt, at jeg kan låne hans eksemplar.

18 kommentarer:

Annette's space sagde ...

Godt du endelig fik dem læst og det glæder mig at du er lige så begejstret som resten af os ;-)

Ha' en dejlig dag Annette

Annette sagde ...

Hej Annette, ja jeg følte mig jo lidt udenfor, fordi jeg ikke havde læst dem ☺.
Men hold da op hvor er han god og sikken en research der ligger bag.
Også en rigtig dejlig dag til dig. Her er der en hel del der er blevet forsømt i den sidste uge ☺.

Rejen sagde ...

Det er bare rigtig gode både bøgerne og filmene...jeg har læst bøgerne 2 gange nu, første gang hastede jeg igennem dem, anden gang ville jeg sluge dem lidt langsommere....god fornøjelse med filmene...

Salix sagde ...

Annette, jeg fik gang i bøgerne, efter du havde nævnt dem i din blog. Jeg læser langsomt og er nu midt i nummer to, og som du siger, så er det svært at lægge dem fra sig. Jeg har set alle tre film, som også er gode - men bøgerne med alle detaljer ville jeg ikke undvære.
Lene

Michael Seeger Hanmann sagde ...

De blev også slugt med stor appetit herhjemme Annette og filmene er også fordøjet, sidste sommer var vi så i Stockholm, hvor vi så Blomquists lejlighed, og ejendommen i Fiskegatan hvor Lisbeth S. køber den mondæne lejlighed, og man kan sagtens fornemme hvilken udsigt der må være deroppe, lige ud til vandet. Læser du Liza Marklund, nu vi er ved Sverige?

Conny sagde ...

Kære Annette
Jeg har ikke læst hans bøgerne men set filmene i biografen,de meget spændende og godt lavet.Men vi har bøgerne, så det var måske en ide ,at få dem læst her til vinter,Poul har læst dem. Om vinteren er vi gerne i biografen en gang om måneden, for der får man senior rabat den sidste torsdag i hver måneden, så koster biletterne kun 55kr. per stk.
Kan du have en rigtig god weekend

Inge sagde ...

Godt du holdt ud Annette.. jeg åd også bøgerne, og stod klar når de udkom. Har dog kun set 2 af filmene indtil videre..
Hav en dejlig aften og knus til dig

Anonym sagde ...

Jeg kunne heller ikke lægge bøgerne fra mig. De er så velskrevne.
Til gengæld synes jeg filmene er for voldsomme. Al brutalitet bliver omsat til billeder. Det er barske sager.
Men det er jo rart at være opdateret ;-) så man kan snakke med. ;-)

Madame sagde ...

Jeg har kun set filmene, de to første, men jeg sad som fastnaglet - det var søreme spændende :-)
Klem og en dejlig fredag til dig, Annette!

Anonym sagde ...

Jeg har ikke læst Stieg Larsson, men jeg kender godt den der fornemmelse, hvor man drøner ned over siderne og glemmer alt andet. Det er det allerbedste jeg ved!!! :-)

Tina - omme i London sagde ...

Jeg har ogsaa lagt haand paa en af dem og nu skal det vaere! Tak for startskuddet. :)

May Anna sagde ...

Jeg har hørt så meget godt om Stig Larsons bøger, men det der med krimi er ikke lige den genre, at jeg læser. Sidste vinter var der en af hans film på tv, og ih, hvor jeg glædede mig. Men, der blev hurtigt slukket for kassen.

God weekend til dig

Ellen sagde ...

Lidt sjovt, at bøgerne havde så svært ved at fange dig - jeg var totalt fængslet fra cirka linje 10 og mistede mange timers nattesøvn pga. den trilogi. Jeg fik heldigvis bøgerne i julegave, så det var i orden :-D

Filmene var godt lavet, men der manglede alt for meget af Lisbeths baggrund, og jeg savnede både den og alle de mange andre detaljer af alle slags, der var i bøgerne.

Nille sagde ...

Jeg havde det faktisk på samme måde med starten af den første - men da først jeg var kommet over de første 100 sider var jeg ikke til at stoppe!

Jeg var helt vilde med de 3 bøger, og har set 2 af filmene - men de kunne slet ikke fænge mig. Den anden slukkede jeg halvvejs - men jeg er nok generelt heller ikke meget for filmatiseringer af bøger.

Nille sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
folehave's univers sagde ...

Hej Annette. Kim og jeg er i Amsterdam. Vi har købt en lækker pølse som b.la. indeholder Eekhoorntjesbrood, hvad er det. Smagen er mig bekendt, tror jeg. Vi har begge bud på hvad det er, men det er jo ikke til med dette sprog. Kender du det?

Lone sagde ...

Jeg blev heller ikke fanget af første bind, hvis det er 'Mænd der hader kvinder'. Jeg nåede ikke at læse den, før filmen kom på tv. Den var faktisk god :)
Jeg må hellere få læst de andre.

Bogen, 'Åndernes hus', havde jeg utroligt svært ved at komme igang med. Begyndte forfra igen og igen og nåede altid kun til side 63.
En dag tog jeg mig sammen og fik vendt bladet til side 64. Så tog det også fat. Det var en skøn bog. Filmen var til gengæld elendig.

Hér har det været frost i nat. Der var vand på fuglenes vandbade i haven.

Klem fra mig :)

Annette sagde ...

Kære alle, tak for jeres dejlige indlæg omkring Stieg Larsson. Jeg opdagede til min store irritation, at Belgisk TV faktisk sender filmatiseringen lige nu, men i går lørdag sendte de afsnit 4 ud af 6. Så det bliver til lån hos naboen i stedet for ☺.
Til Folehaves univers, undskyld det sene svar. Jeg kan godt forstå, at I har mange bud på ordet Eekhoorntjesbrood, jeg ved ikke om I har fundet ud af det i mellemtiden, men det er brød der indeholder Karl Johan svampe. Jeg har set en reklame for brødet, men har aldrig selv smagt det. Hvis ikke i allerede er nået hjem (jeg er utrolig langt bagud med at læse blogge), så fortsat rigtig god ferie.
Kærlig hilsen
Annette