onsdag den 5. oktober 2011

Eindhoven

I mandags havde jeg et par aftaler i Eindhoven, Hollands 5 største by med godt og vel 216.000 indbyggere.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men jeg har aldrig synes særlig godt om Eindhoven. En af årsagerne kan måske være, at der findes meget lidt ældre byggeri i byen. Det er skam ikke fordi jeg har noget imod moderne byggeri, slet ikke, men nybyggeriet skal helst have en vis charme, før jeg finder det attraktivt. En del bygninger i Eindhoven, får mig altid til at tænke på tidligere østeuropæisk byggestil, med tonsvis af beton og ikke ret meget andet.

Eindhoven1

Men Eindhoven har alt hvad man overhovedet kan ønske sig, et fantastisk handelsliv, et verdenskendt universitet med et stort viden center, i henhold den yngre generation har byen også for et fantastisk aften/natteliv og sidst, men selvfølgelig ikke mindst PSV. Jeg arbejdede i byen et par år og det var egentlig yderst sjældent, at jeg bevægede mig ind til centrum, det vildeste jeg kunne svinge mig op til var at besøge en garnforretning i et af shoppingcenter i nærheden af jobbet. Dagligvareindkøb blev foretaget på vejen hjem i den idylliske by Oirschot, det kunne jeg ligesom bedre forholde mig til ☺.

Men altså i mandags var jeg i Eindhoven og mellem første og anden aftale havde jeg halvanden time, som blev brugt på at trave rundt i byen.

Bomen1

Bomen2

Rundt 1900 var den industrielle udvikling i Eindhoven stor, der var tekstil-, tobaks-, hatte og tændstik fabrikker, samt selvfølgelig Philips fabrikken, der blev startet i 1891 og DAF der kom til i 1930. Siden 2. verdenskrig er de fleste fabrikker forsvundet, DAF eksisterer stadig i byen, hvorimod Philips kun har videncentret fra Philips Lighting og Philips Research tilbage i byen. Overalt i byen ses de store gamle fabriksbygninger fra Philips, enkelte er blevet omdannede til lækre lejligheder og andre står stadig tomme.

18 septemberplein1

Midt i centrum, på 18 septemberplein foran varehuset Bijenkorf, der er et af Hollands bedste og dyreste varehuse (hold da op, hvor blev jeg fristet mange gange derinde i mandags, men tegnebogen forblev i tasken), kommer der 2 besynderlige rør op fra undergrunden, de var kommet til, siden jeg sidst har været på pladsen. Da min anden aftale, min tidligere kollega Rosemary dukkede op, fandt jeg også ud af hvad der foregik indeni rørene, det var nedgangen til cykelparkering, smart.

18 septemberplein

18 septemberplein2

Det er specielt at køre gennem Eindhoven om aftenen, de kan noget med lys i den by ☺. Desværre har det ikke helt samme effekt at fotografere de forskellige ”lyskunstværker” i dagtimerne.

Eindhoven lys2

Eindhoven lys1

Men uanset hvor meget godt, der er at sige om Eindhoven, så bliver det aldrig min by.

18 kommentarer:

Rejen sagde ...

Den er meget "betonagtig" men den har da også en masse spændende ting at kigge på..smart det med cykelparkeringen...Jeg er nu også mest til "ældre" byer...;D

Inge sagde ...

De der cykelrør ser geniale ud, og det ser sørme også ud til at folk bruger dem, der ligger da ikke en bunke cykler og flyder udenfor, som man ser overalt i KBH..
Knus til dig Annette.

Ellen sagde ...

Eindhoven kender jeg kun af navn, men nu kender jeg da i det mindste en lillebitte smule til den :-)
Det er (kan være) spændende med nye bydele og det er hyggeligt med de gamle af slagsen. Byer er bedst, hvis de indeholder både gammelt og nyt.
Det var en genial cykelparkering.

Vejret holder. Endnu... - fortsat god dag til dig :-)

Madame sagde ...

Du fik ellers fortalt mange spændende ting om byen, Annette :-) Men jeg synes nu også, at byer uden gamle bygninger mangler sjæl. Det oplevede jeg i Agadir, som er bygget i 1960 efter et jordskælv, der jævnede området med jorden.
Klem og en dejlig aften til dig!

Salix sagde ...

Selv om det ikke er din by, Annette, ser det da ud til, at den er værd at besøge. Det undrer mig dog lidt - hvorfor er der ingen bydele med gamle bygninger, som i det meste af Europa? Blev alt ødelagt under krigen.
God week-end til dig, her har vi nogle solskinsdage igen, og de melder 24 grader på lørdag.
Lene

Nille sagde ...

Helt moderne byer bliver nok heller aldrig min kop the; jeg kan godt beundre kunstværkerne og lyseffekterne som på dine billeder... men det er som om, at der mangler lidt på charmekontoen!

Men derfor er det jo alligevel rart at komme ud at se noget andet - om ikke andet for at blive bekræftet i, at der er dejligt hjemme :-)

Jønne sagde ...

Ud fra dine billeder forstår jeg godt det aldrig bliver "din by" Jeg tror det indtryk man får af en by første gang er svær at komme af med igen. Jeg glemmer aldrig den eneste gang jeg har været i Den Haag. Da følte jeg at jeg var på en anden planet eller langt ude i fremtiden. Måske var det kun der hvor jeg var for det er da en gammel by ellers. Det eneste jeg så var bygninger i sjove former opført i glas og stål og med veje mennesker biler og tog under og mellem husene. Altsammen presset ind på alt for lidt plads. Lidt som Ørestaden - bare gange 10! Det var en by der gjorde stort indtryk på mig fordi alt var så anderledes.
Jeg ved ikke om du nogensinde har været i Almere og Lelystad ? Det må på en eller anden måde føles tomt, da disse byer er vokset fra ingenting - slet ingenting, til at være kæmpe store på ganske få år. De må absolut mangle noget historie, ingen gamle bygninger og ingen små kringlede gader. Jeg har kun kørt lidt i udkanten af byerne og der ligner de jo de fleste andre byer. Har dog tit tænkt på at de må mangle noget sjæl på en eller anden måde.
Nå! Inden mine tanker løber helt løbsk må jeg heller stoppe.
Hav en god dag..

Conny sagde ...

Annette jeg kender ikke byen,men jeg kan nu også bedst lide når der både er en gammel og nye bydel.Men jeg synes nu Philips hus er rigtig flot og cykelparkeringen er flot og andreledes.Ved du hvad det er for et træ som du har fotograferet.
Knus og ha en god dag

Annette sagde ...

Annemarie, ja, det er lidt svært, på den ene side, så er byen betonagtig, men på den anden side set, så tør de lave en masse ting, som man ikke ser andre steder. Men på den anden side set, vi behøver jo heller ikke at synes lige godt om det hele ☺.
Knus og en dejlig aften til dig.

Annette sagde ...

Inge, de er bare så smarte!
Jeg anede ikke, at det var cykelparkering før Rosemary skulle derned med cyklen og wauw. Rullende "fortov" op/ned, cykelopbevaring i 2 etager og systemet til at få cyklen ned fra øverste etage var bare så smart.
Midt i det hele var der ruiner fra den gamle bydel og en stor plance over byens tilblivelse. Det var jeg godtnok imponeret af.
Knus og en dejlig aften til dig.

Annette sagde ...

Ellen, helt enig, der skal helst være en blanding. Ganske vist er Eindhoven ikke så gammel, den boomede først omkring år 1900, men selv om man ikke kan fremvise bygninger fra hverken det 16. eller 17. århundrede, så behøver man heller ikke at rage alt ældre byggeri ned.
En skøn aften til dig.

Annette sagde ...

Madame, jeg er helt enig med dig. Det er sjælen der mangler, den har jeg så svært ved at finde i betonbyggeri ☺.
Vi har også nogle byer hernede, hvor byggeriet startede i 70´erne og for søren da, hvor er de dog triste. Ind i mellem forstår jeg godt, at der også er megen ungdomskriminalitet i samme byer.
Varme klem og en dejlig aften til dig.

Annette sagde ...

Lene, byen blev bombarderet under krigen, så vidt jeg husker af 3 store bombardementer. Men om det er den egentlige årsag til, at det er en betonby uden sjæl, det er jeg ikke klar over. Mange af de nye bygningsværkninger er tegnet af berømte arkitekter, men det gør jo ikke nødvendigvis, at det bliver en hyggelig by ☺.

Hvor er det pragtfuldt, at I kan forvente 24 grader på lørdag. Her lover de 13 grader og 90% chance for regn, så vi er lige blevet enige om, at udsætte en tur ud i det blå ☺. En skøn aften til dig.

Annette sagde ...

Nille, du har så fuldkommen ret. Efter sådan en tur, så er det godt at komme hjem til det kendte.
Selvfølgelig kan ikke alle byer være smukke gamle byer som din, Brugge, ´s Hertogenbosch, Breda samt alle de andre skønne byer, men ren betonbyggeri har jeg det svært med.
En skøn aften til dig.

Annette sagde ...

Jønne, jeg forstår godt, at du næsten ikke kan stoppe.

Byerne Almere og Lelystad er så uendeligt grimme og deprimerende, at det næsten gør helt ondt. Så vidt jeg ved, er Lelystad også den mest kriminelle by i hele Holland og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det hænger sammen med byens deprimerende udseende eller måske det faktum, at husene er billigere der og tiltrækker andre købere end andre byer gør.

Du har ret med hensyn til Den Haag, der er meget og mange forskellige byggestile presset sammen på lidt plads. Jeg kunne ikke lade være med at checke, om det er så slemt og det er det ☺. I Den Haag bor der 488.553 indb. på 81,88 km2, hvorimod der i Breda bor 172.299 indb. på 126,63 km2 og i Tilburg 204.853 indb. på 117.22 km2.

Men selvfølgelig er det svært, jobbene er i Den Haag og ikke i samme grad i Breda og Tilburg. Men når vi kører gennem Den Haag, så jeg kan ikke lade være med at beundre byplanlæggerne, der har fået det hele til at fungere. Og der er også mange smukke gamle kvarterer i Den Haag, så selv om der er mange mennesker på få km2, så virker den ikke så deprimerende på mig som Eindhoven gør.
En rigtig dejlig aften til dig, hvad enten du allerede har holdt weekend eller du stadig er på landevejen.

Annette sagde ...

Conny, jeg vil ønske at jeg vidste hvad det er for et træ, jeg synes de lange røde frøkapsler var så spændende, at jeg måtte have et billede af dem.
Vi er helt enige, der må være både noget nyt og gammelt.
Knus og en dejlig aften til dig.

Jønne sagde ...

Jeg tror vi er helt enige om det meste. Den følelse jeg havde på vej ud af Den Haag vil jeg kalde imponeret, for jeg følte virkelig at jeg var 30 år ude i fremtiden.
Jeg er i Ikast i aften, hvor jeg skal lave noget idiot arbejde fra kl 6 fredag morgen. Jeg skal bare flytte trailere hele dagen, til og fra ramperne hos en af vores kunder.
Tak for dit svar.

Anonym sagde ...

har byen/butikkerne åbent om mandagen?