tirsdag den 18. oktober 2011

Hvad du ønsker, skal du få……☺

Til trods for diverse dårligdomme på matriklen (husbond slås på 4 uge med Iskias og vi er begge rendt ind i en mild influenza), så bød søndagens visit på utallige grineture. Gæsterne var de sødeste venner fra provinsen Overijssel, som er dejlige at være sammen med. Det hænder yderst sjældent, at der opstår en pause i konversationen, men hvis der endelig gør, så har mændene  nok af emner at tage fat på bl.a. drillerier fra soldatertiden, hvor de lærte hinanden at kende eller den store forskel, der er på dialekterne i Overijssel og Noord Brabant ☺.

Værtindebuket2Værtindebuket1

Værtindebuketten var en skøn efterårsbuket.


Gæsterne opfyldte også et stort ønske, som jeg har haft gennem det sidste par år, en gammeldags sykasse.

sykasse3sykasse2

Da vi i det tidlige forår var på besøg hos søndagens gæster, snakkede vi loppemarkeder og jeg bad værtinden Jeanette om at holde øjne og ører åbne efter en sykasse ☺.  Allerede få dage efter, ringede  Jeanette og fortalte, at hun havde skaffet mig en sykasse. Hun og en veninde har hvert år en bod på et loppemarked i Hengelo, hvor de sælger diverse genstande fra oprydning, fejlkøb m.m. Det hænder af og til, at naboer og familiemedlemmer giver de 2 piger ting til loppemarkedet og i den forbindelse var der pludselig kommet en sykasse til huse.

Denne er enorm, jeg husker min mors som værende mindre. Samtidig er den i mørkt træ, hvilket jeg ikke tidligere har set, men det gør bare det hele meget bedre, idet møblementet i stuen netop er mørkt, så sykassen behøver ikke at være henvist til et værelse.

Sykasse1

Den er fin, rigtig fin og eneste skade var lidt misfarve af det ene låg, men lidt belgisk møbelpolitur har klaret det meste af det. Men det gør heller ikke noget, at det kan ses, at den har stået i et hollandsk hjem gennem mange år. Nu er der tømt 10 – 15 gamle kagedåser og tingene er flyttet ind i sykassen…..skønt!

28 kommentarer:

Salix sagde ...

Sikke en dejlig buket, Annette.
Sykassen vækker mange minder her også, idet min mor også havde sådan en. Det kan godt se ud til på billedet, at din (nye) er noget større end min mors var.

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Dejlig rummelig sykasse Annette, den skal du nok få glæde af er jeg sikker på.
I kærlige tanker, god Onsdag.

Inge sagde ...

Hvor er den fin, sådan en har vi også stående i huset i Sverige. Den har tilhørt Hasses mor, og står stadig med de ting hun har kommet i den.
Knus og en dejlig dag til dig.

Lavendel sagde ...

Den er vel nok flot...jeg har også en - og ja...minderne:-)

Conny sagde ...

Kære Annette.
Hvad tro jeg var så heldig ,at finde i genbrug her i sommers en sykasse, men den var ikke så fin som din, der trænger til kærlig hånd.Jeg vil ønske jer begge god bedring.
K.H Conny

Anonym sagde ...

Til lykke med sykassen - ud over at den er stor, rummelig og praktisk, så er den jo også dekorativ! :-D

Ellen sagde ...

Herligt, at du har tingfindere rundt omkring - det gør immervæk aktionsradius noget større. Tillykke ned din gamle, flotte nyerhvervelse :-)
Og så ser jeg jo lige min sydafrikanske yndlingsblomst: pincushion flower - skøn buket at få :-D

Findes der 'mild influenza? Sådan en er jeg aldrig blevet ramt af - her slår den uafvendeligt til med fuld power... men heldigvis ikke så tit.

Annette sagde ...

Lene, ja, jeg husker bestemt ikke, at min mors var så stor og at der kunne være så meget i den, som der kan i denne. Gad vide om der har været forskel på sykassemoden i Holland og Danmark ☺.
En rigtig dejlig torsdag til dig.

Annette sagde ...

Michael, utroligt at noget så simpelt som en sykasse, kan fylde en med glæde ☺. Det er ikke så meget der skal til, nogle gange ☺.
En rigtig dejlig torsdag til dig.

Annette sagde ...

Inge, nej hvor sjovt! Er den I har også mørkebrun? Det tror jeg nemlig ikke at jeg har set tidligere, min mors var lys og lakeret.
Hvor er det smukt, at I stadig gemmer svigermors ting i den, sådan noget kan jeg rigtig godt lide ☺.
Knus og en dejlig torsdag til dig.

Annette sagde ...

Lavendel, ja for søren hvor er det dejligt. Mens jeg stod og tørrede den af, kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvilket hjem den mon havde stået i ☺.
En rigtig dejlig torsdag til dig.

Annette sagde ...

Kære Conny, hvor er det sjovt, at du også lige har erhvervet dig en sykasse.
Den tidligere ejer af den sykasse, som vi nu har stående har behandlet den rigtig pænt, indeni er der slet ingen skrammer, kun på det ene låg kan det se ud som om der måske på et tidspunkt er kommet lidt vand på. Som jeg skrev, så fik den politur i går og en tur igen i morgen, så tror jeg at den er næsten som ny ☺. Men det gør nu heller ikke noget hvis den ser lidt brugt ud ☺.
Tusinde tak skal du have, det er bare så træls når der er noget i vejen, jeg håber snart at Franks iskias forsvinder, for det er godtnok en træls omgang.
Kærlig hilsen til dig og en rigtig god torsdag.

Annette sagde ...

Jens, ja for søren og hvad der er endnu mere tilfredssstillende er, at der foreligger mulighed for, at der i fremtiden vil være sirlig orden i alle grejerne ☺.
En skøn torsdag til dig.

Annette sagde ...

Ellen, du har fuldstændig ret, hvor er det dejligt, når der er hjælpere til at opfylde ens ønsker og så fik jeg endda sykassen gratis, hvilket absolut ikke gjorde sagen ringere ☺.

Søde Ellen, tusinde tak! Jeg spurgte gæsterne om de mon kendte navnet på den skønne, skønne blomst, men desværre. Jeg må have skrevet til dem, at jeg "kender" en dansk blogger, der genkendte den ☺.

Jeg var ikke helt klar over, hvad jeg skulle kalde den milde influenza ☺. Frank fik sin influenza vaccination mandag, han var alligevel til kvartalscheck hos diabetesdamen. Tirsdag morgen startede han med ondt i halsen, hoste osv. osv. Influenza symptomerne er der, men i mildere grad end normalt og ikke slemme nok til at blive hjemme fra arbejde. Onsdag morgen lagde jeg ud med samme symptomer, men absolut i endnu mildere grad end Frank, jeg håber at jeg slipper for den slags eftervirkninger, når jeg på et eller andet tidspunkt skal have vaccinationen. Jeg kan huske, at jeg engang fik influenza vaccinationen tilbudt, mens jeg arbejdede indenfor Forsvaret og aldrig nogensinde har jeg været så syg af influenza som lige præcis det år ☺ ☺.
En rigtig skøn torsdag til dig.

Rejen sagde ...

Håber I er kommet jer over dårligedommene, og fin sykasse, jeg har også en stående fremme fra min Farmor, det er lidt sjovt at have nogle ting fra familien som også kan bruges til noget..;D Knus

Bistels Brenneri sagde ...

Hei Annette! Her i huset har mine to piger blevet syge, først den ene så den andre må være hjemme fra skolen, en mildere for lungebetennelse.
En såda sykasse havde også min mor, den var lysere og havde ben. Din sykasse er rigtig flot.
Have en rigtig god dag :))
Lisbeth

Hannie Mommers sagde ...

O, wat leuk, mijn moeder had ook zo'n naaidoos. Ik weet alleen niet zeker meer of het een tafelmodel was of met pootjes. Dat moet ik eens aan haar vragen, als ze wat beter is.

Madame sagde ...

Hvor er den flot - min mor havde en, der ligner, men uden de smukke rudemønstre på lågene. Jeg er vild med loppefund som dette her :-)
Klem og ha' en dejlig aften, Annette, og god bedring til jer begge to!

Bettys blog sagde ...

Jeg vidste ikke, de findes i så stor en størrelse.
jeg har en lille barnestørrelse, som jeg fik af min farmor, da jeg var barn.
God bedring til jer, hvis I stadig er sløje.

Annette sagde ...

Annemarie, tak søde du, men der hostes og snottes stadig. Men det går vel over på et tidspunkt (håber jeg).
Jeg havde slet ikke tænkt over, at de fleste af vore arvestykker er pynteting, det er ekstra dejligt at have arvestykker, der er i daglig brug.
Jeg har et par enkelte køkkenredskaber, men de bruges sjældent, da de ikke helt kan enes med opvaskemaskinen ☺.
Knus og en skøn weekend til dig.

Annette sagde ...

Hej Lisbeth, dejligt at høre fra dig igen, det er længe siden. Men jeg regner med at du slider i værkstedet.
Jeg håber, at dine piger igen er raske, efteråret er en svær periode og især i år, hvor der er varmt den ene dag og hundekoldt den næste.
Min mors sykasse var også lysere, dog uden ben. Men jeg har aldrig set en der er så stor som denne, jeg nu har fået.
En rigtig god weekend til dig.

Annette sagde ...

Hannie, ik vind het leuk dat allebei Nederlandse en Deense huisvrouwen vroeger had zo een naaidoos. Die van mijn moeder was van lichte kleur en zonder pootjes. Deze, dat ik nu heb gekregen, kommt uit Hengelo ☺.
Ik hoop dat het een beetje beter gaat met jouw moeder.
En fijne weekend voor jullie.

Annette sagde ...

Madame, jeg er også bare så glad for den. Selvfølgelig ville det have været optimalt, hvis det nu havde været min mors, men hvad der egentlig er sket med den, ved jeg ikke. Jeg husker ikke, at hun havde den stående i de sidste mange år hun levede.
Denne er rigtig fin og netop rudemønstret gør den i mine øjne lidt speciel.
Tak skal du have, jeg håber også snart at det bliver bedre. Varme klem og en rigtig dejlig weekend til jer.

Annette sagde ...

Betty, nej jeg har heller aldrig set en sykasse i denne størrelse, der måtte 2 spisestuestole til da den skulle fyldes ☺.
Jeg husker, at have set en lille model, måske i en legetøjsbutik. Men jeg har aldrig selv haft en.
Tusinde tak skal du have, jeg håber snart at vi er ovre det.
En rigtig god weekend til dig.

Unknown sagde ...

Så er jeg hjemme igen efter en lille ferie i Aalborg.
Hvor er det en fin gammel sykasse du har fået dig - rigtig smuk er den.

Skønt med gode venners selskab og sikke en fin buket.

Klem og god bedring med alle dårligdommene til jer begge.

Annette sagde ...

Marianne, tusinde tak skal du have. En ferie i Aalborg er bestemt ikke det værste man kan blive udsat for ☺ ☺ ☺.
Knus og en dejlig mandag til dig.

Pia sagde ...

Det fine syskrin minder mig om min mormors :-) På et tidspunkt ønskede jeg mig også sådan et, måske skulle jeg overveje at tage ønsket op, nu hvor ungerne beder om en ønskeliste til jul. Jeg har absolut ellers ingen idé om hvad der skal stå på den!
Iskias er bestemt ikke sjovt, det rammer også mig af og til, men en behandling hos en akupunktør, og to dage efter er det helt væk :-)
God bedring til jer dernede.

Annette sagde ...

Pia, tak for det gode råd med akupunktør, det giver jeg videre.
Frank har nu i 3 uger været hos fysioterapeuten 2 gange om ugen og det hjælper, men meget langsomt. Frank har i mange år haft ondt i ryggen 1 - 2 gange om året, det kommer som lyn fra en klar himmel og forsvinder igen efter 3 - 4 uger, fysioterapeuten siger, at grunden til han nu har fået iskias er, at rygproblemet aldrig er blevet behandlet.
Jeg kan ikke længere huske, hvorfor jeg mente at jeg måtte have sådan et syskrin. Men jeg har ledt efter det længe og siden jeg nu har fået det forærende, har jeg fundet ud af, at et nyt faktisk kan købes overalt ☺. Men jeg er meget glad for det og tanken om, at næsten alt er samlet på 1 sted, i stedet for i alle de gamle småkage- og tobaksdåser, det gør det hele lettere.
En rigtig god dag til dig.