lørdag den 10. oktober 2009

Breda

I skarp konkurrence med Den Haag og Maastricht blev en af vore nabobyer Breda i den forløbne uge kåret til den hollandske by med det bedste centrum inden for kategorien større byer. Nogle af kriterierne for valget var tilkørselsforhold, restaurant- og cafeliv, opholdsklima og for Breda´s vedkommende fremhævede man, at den stadig havde lidt landsbyagtigt over sig.

Det fik mig til at tænke på mit første møde med Breda, som ikke just faldt heldigt ud.

Da vi i 2005 bl.a. på grund af mit daværende arbejde, begyndte at snakke om at flytte vestpå mente min mand, at det var en god ide at vi først så hvad Breda havde at byde på, idet hans familie igennem mange generationer havde boet der og han havde sammen med sine forældre boet i byen indtil han var 6 år.

Glade og forventningsfulde drog vi en sommerlørdag af sted mod Breda, som måske skulle danne ramme om vor fremtidige hjem. Vi parkerede i nærheden af banegården hvor det vrimlede med skumle eksistenser og på vej mod byens park ”Falkenberg” passerede vi et par coffeeshops (et sted hvor man legalt kan købe og ryge cannabis).
I parken lå der overalt junkies med løsgående hunde (noget som jeg har det skidt med, jeg kan ikke lade være med at tænke på hundenes ve og vel), der var mennesker som så ud til at være i gang med en eller anden lyssky handel og en del kanonfulde unge mennesker.
Vi nåede dog helskindede igennem parken og travede en tur i byens centrum, som var fyldt med mennesker på lørdagshandel. Lidt senere kom til vi forbi en gruppe af ældre lurvede mænd med klirrende plastposer som var i første stadie af en større slagsmål og vi snakkede lidt om, at det måske ikke lige var stedet for os.
Sidst, men ikke mindst en ejerlejlighed som vi hjemmefra havde besluttet os for at kigge lidt nærmere på, den viste sig at have et par huse der var besat af husbesættere som nærmeste naboer. Efter den tur blev vi enige om at Breda nok ikke lige var stedet for os.
Siden vi i slutningen af 2005 flyttede til området har jeg lært en hel anden side af Breda at kende. Det har vist sig at være en hyggelig by med en rig og spændende historie og kulturliv, mange smukke huse, interessante forretninger, restauranter og cafeer, det er en by som vi ofte cykler til og bevæger os rundt i med stor glæde og vi har tit snakket om, at hvis vi den sommerlørdag havde parkeret et andet sted end vi gjorde, så havde vi måske boet i Breda i dag.

2 kommentarer:

Conny sagde ...

Kære Annette
Hvor er det nogle skønne billeder fra Breda.For nogle år siden var vi på bustur til Holland, en rigtig skøn tur.

Annette sagde ...

Kære Conny, jeg er glad for at læse at I havde en skøn tur herned. Jeg synes selv at Holland er et utroligt smukt land med mange skønne gamle byer og jeg synes det er synd, at mange kun når at besøge Amsterdam, fordi der også er så meget andet at se. Kan du have en rigtig god aften.