søndag den 18. oktober 2009

I Holland er der i denne weekend plus den kommende uge "Historieuge" med krig og fred som hovedemne.

Efter en grundig gennemgang af programmet, der omfatter uendeligt mange tilbud med spændende udstillinger, film og aktiviteter over hele landet, blev vi i går enige om at koncentrere os om den østlige del af Brabant.

Vi nåede at se et par udstillinger, blandt andet en fra en stor medicinalfabrik i min mands barndomsby, fabrikken har igennem årene har været førende indenfor området og den var også stedet for opfindelse af p-pillen.

Vi var heldige også at få mulighed for at se en film om perioden under og efter krigen i samme by. Filmen var lavet af en landskendt og lokalfødt instruktør, for mig var den interessant da jeg kunne se forandringen i byen fra 1945 til nu og for min mand var den selvfølgelig en del mere interessant, da han kendte alle lokaliteterne og en del af persongalleriet, bl.a. dukkede hans barndoms læge frem på skærmen flere gange. Alt i alt en rigtig god dag med et alvorligt emne.

Køreturen hjem foregik på digerne, det bliver for mig ved med at være specielt uanset hvor mange gange vi kører og cykler der. Der er altid noget at se på, de smukke huse, sejleraktiviteterne på floden Maas og i går fik vi en ekstra bonus, da vi så ikke mindre end 4 musvåger, den ene blev siddende strunk på en hegnspæl og ventede på at blive fotograferet, men jeg må have været for langsom, for pludselig kiggede den lidt hovent på mig og fløj.....

I dag står den på oprydning efter sidste uges aktiviteter. Næsten alt kan blive vasket af og komme på plads og der skal ligges slagplan for næste uge. Det gik ikke helt som jeg havde håbet med maling af glaspladen, allerede fredag sidst på eftermiddagen krakelerede en del af malingen og i går kunne cirka halvdelen af malingen hives af i store flager, mens den anden halvdel sidder så godt og grundigt fast, at den ikke engang kan skrabes af….ØV.

Jeg gør forsøget igen i den kommende uge, jeg må indrømme at lysten til det kan ligge på et meget lille sted, men på den andet side set, det må altså for søren kunne lade sig gøre………

8 kommentarer:

Madame sagde ...

Sikke en god idé med en 'Historieuge' med krig og fred som hovedemne. Det er spændende at læse, hvad du fortæller.
Det var synd, at det driller med malingen på glaspladen - men det virker jo som om, det godt kan lade sig gøre.

Ha' en god søndag aften!

Conny sagde ...

Hej Annette
Det lyder meget interessant med en Historieuge. Det må være spændende, at høre hvordan tingene har udviklet sig siden 1945.Jeg troede ikke man kunne køre på digerne?Jeg har også lagt mærket til, at musvågerne tit sidder hegnspæle.Det er rigtig træl, at det driller med glaspladen og malingen,men jeg kan høre du ikke sotten lige giver op.

Annette sagde ...

Kære Madame, ja det var faktisk interessant og jeg håber, at jeg når nogle flere udstillinger i ugens løb, hvis ikke lige det pokkes projekt kommer til at tage al min tid ☺
Hav en rigtig god arbejdsdag i morgen.

Annette sagde ...

Kære Conny, jo man kan skam sagtens køre på digerne hernede. Vejen er ikke bred og det giver af og til et sug i maven, når man skal passere en anden bil, men det kan fint lade sig gøre. Jeg skal næste gang vi er ude og køre tage nogle billeder og sætte på bloggen, så du kan se hvordan det ser ud.
Hav en rigtig god dag i morgen.

Nille sagde ...

Interessant tema - pudsigt nok passer p-pillens opfindelse fint til Krig & Fred ;-)

Der er meget smukt ved digerne - jeg tror ikke, at man nogensinde kan blive træt af at kigge på vand!

Anonym sagde ...

God fornøjelse med flere udstillinger - emnet er godt valgt og må kunne tiltrække mange.
Tænk, at 'krig' hedder 'oorlog' - pudsigt (og lidt ulogisk)... jeg havde i hvert fald ikke kunnet gætte det :-)

Jeg føler med dig mht. den glasplade, men det er da lidt underligt, at den samme maling kan opføre sig så forskelligt.

Annette sagde ...

Nille, jeg har det på samme måde. Vandets farve og aktivitet kan jeg også bruger timer på at sidde og se på. Det virker så beroligende på mig.

Annette sagde ...

Ja Ellen, det hollandske sprog er en sjov størrelse og min mand mener selvfølgelig det samme om det danske sprog.
Efter vi en del år mest har snakket engelsk sammen, så bliver vort dagligsprog mere og mere hollandsk og det kan nemt være grobund for en god diskussion. Et eksempel er "straks", jeg mener jo at det må være "inden så længe", men her betyder det "engang i løbet af .....".