mandag den 5. oktober 2009

Ferie 2005 - del 5

Første del af ferien nærmede sig sin afslutning, vi manglede kun et enkelt planlagt stop undervejs mod nord og det skulle senere vise sig - på flere måder - at blive en interessant oplevelse.

Det begyndte med en fjernsynsudsendelse om kirkebyggeri i middelalderen og om forsøgene på at bygge ”ind i himmelen”, katedralen i Beauvais blev nævnt som eksempel og den ville vi lige have med undervejs.


Biskop Milan de Nanteuil besluttede i 1225 at bygge verdens største gotiske katedral i Beauvais. Koret, der med en bredde af 48 meter var det største i verden blev færdigt i 1272, men allerede i 1284 styrtede den højeste af buerne ned. I 1563 til 1569 blev den enorme spids (150 m) sat på kirken, for så at styrte ned i 1573 og derefter blev det ambitiøse projekt opgivet.





Selv om biskoppens drøm ikke blev til noget (ambitiøst at drømme om et sådan projekt, når man tager datidens hjælpemidler i betragtning) og at der overalt i kirken er sat enorme træstykker i spænd for at holde det hele falder sammen, så er katedralen intet mindre end utroligt imponerende.

Støtter af træ....


Inde i kirken lød der gregoriansk kormusik og akustikken gjorde det til en skøn, skøn oplevelse. Senere fik vi navnet på forretningen hvor CD´en med koret var købt og vi styrtede af sted for at købe den inden middagslukningen. Den måtte med hjem (egentlig utroligt, når jeg tænker på vort øvrige musikudvalg, men der er jo ikke noget galt med at forny sig engang imellem ☺).

Katedralen var ikke fantastisk smuk indvendig som den i Albi, ej heller utrolig smuk udvendig som den i Reims, men den havde et eller andet over sig som det var svært at løsrive sig fra.

Tænk hvor mange fødder der igennem århundreder har slidt dette dørtrin.

Efter en dejlig frokost var tiden inde til at søge nordpå, men på vej tilbage til bilen måtte vi lige inden om kirken igen.
Nu lød der ikke gregoriansk korsang, nej en organist og trompetist var i gang med at øve til aftenens koncert. Jeg har ikke ord for at beskrive hvor smukt det var, trompetisten var fantastisk, akustikken suveræn og der var en stor klump i halsen da vi sad og lyttede. Jeg havde bare lyst til at tage en ekstra overnatning for at blive og høre den koncert, meeeeeen…… der ventede en meget vigtig 4 års fødselsdag i Danmark et par dage senere.

7 kommentarer:

Nille sagde ...

Dejlig historie - jeg morede mig godt over den tossede biskop! Det er da ikke så smart sådan lige at få et 150 m kirketårn i hovedet!

Jeg har nu også noget med gamle kirker - når man ser de nedslidte sten, og tænker på, hvor mange fødder i hvor mange forskellige perioder, der igen og igen er vendt tilbage til kirken. Nok med et andet formål end os idag - og dog... katolske kirker har jo stadig mange troende besøgende. Jeg kan godt lide at sidde lidt helt stille i en kirke.

Madame sagde ...

Det var utroligt spændende at læse om, Annette - jeg begriber ikke, at man har kunnet bygge en katedral af de dimensioner i 1200-tallet. Og lyden derinde kan jeg forstille mig, det må have været helt ubeskriveligt smukt. Jeg tilslutter mig klubben af dem, der holder af gamle kirker, og denne er den mest fascinerende jeg har set - nærmest uhyggelig i sin gotiske stil.

Annette sagde ...

Kære Nille og Madame,
Dejligt at se, at vi er flere med samme interesse. Jeg sad og tænkte tilbage på vor ferie og det har været en lang række af kirkebesøg, skønne bygninger som er blevet besøgt af arkitektoniske og historiske grunde.
En rigtig god dag til jer begge.

Conny sagde ...

Tak for din meget spændende beretning Annette, om biskoppen og hans store drømme.Hvor er katedralen smuk ude fra,synd at man er nød stive den af indvendig.Jeg kan godt forestille musiken lød smukt i det store kirkerum,

Lone sagde ...

Du må læse 'Jordens søjler' af Ken Follett, Annette. Originaltitlen er 'Pillars of the Earth'.
Den handler om en fattig bygmester, som får til opgave at bygge en katedral i Kingsbridge i 1100-tallet. Den tror jeg, du vil få stor glæde af nu, hvor du har dine feriebilleder i erindring :-)

Annette sagde ...

Kære Conny, tak skal du have.
Hav en rigtig god dag.

Annette sagde ...

Kære Lone, den lyder interessant, den vil jeg prøve om jeg kan finde. Tak for tippet.
Hav en rigtig god dag.