onsdag den 6. juni 2012

Vi vil tilbage til sol, varme, fred og ro……

Det hele begyndte sådan set med en stor stabel blade, som jeg fik fra en nabo. I et af bladene ”Bloemen en Planten”, var der en artikel om en hollandsk dame, der havde skabt et paradis i det sydlige Frankrig, nær den spanske grænse. En dejlig artikel krydret med smukke billeder fra damens have.

La Jeanne9

Da jeg havde læst bladet, lagde jeg det for at husbond også kunne få ”glæde” af det, vel vidende at hans interesse for haver, blomster og planter kan ligge på et meget lille sted. Til min store overraskelse kiggede han bladet igennem og gjorde endda holdt ved en af artiklerne! Pludselig sagde han ”Det er lige noget for dig” og greb telefonen!!!! I løbet af kort tid havde han bestilt en uges ophold til os hos damen i den sydfranske idyl!!!

Endelig oprandt dagen for afrejse og vi besluttede os for ikke at booke hotelværelse undervejs, men i stedet køre hjemmefra således, at det tidsmæssigt var muligt at finde et overnatningssted, hvis ikke vi orkede at køre de 1200 km i et stræk. Turen gik ud over al forventning, selv om vejrguderne gav regn i skiftende mængder praktisk talt hele vejen. Sjældent har jeg smagt noget så dejligt, som den ”Petit dejeuner” vi indtog lidt før 6 søndag morgen på en motorvejscafé i det midtfranske ☺.

Hjemmefra havde vi konsulteret Google maps og set den ”gedesti”, som de sidste 3 – 4 km. til ferieadressen foregik via og jeg havde derfor insisteret på, at vi skulle ankomme ved dagslys. Vejen viste sig at være en anelse bredere end det så ud til på Google maps, men der var kun få steder, hvor 2 biler kunne passere hinanden ☺.

På vej mod La Jeanne

”La Jeanne” viste sig at være netop det paradis, som artiklen havde lovet. Vi blev budt velkommen af den hollandske dame Femke, en niece der var på besøg fra Holland, 3 store hunde og ikke mindre end 6 katte.

La Jeanne1

Den totale stilhed var vidunderlig, af og til blev den afbrudt af kirkeklokkernes bimlen på den anden side af dalen. Intet fjernsyn, ingen radio og kommunikation med den store vide verden lykkedes kun af og til eller når vi var ude og handle. Senere hørte vi dog, at det var muligt at få kontakt via mobiltelefon oppe ved poolen.

La Jeanne

Resten af søndagen og mandag bød på regn i rå mængder og natten til tirsdag blev regnen endda tilsat en gevaldig storm. Tiden blev brugt til at hygge, læse, sove og en enkelt gang vovede vi os – iklædt al regnvejrsudstyret - ud på en travetur, men den blev ikke lang ☺.

La Jeanne8

Tirsdag morgen havde vejret ændret sig til smuk blå himmel, fuld sol og varme og alt liv blev flyttet udenfor det lille hus, der var vores for ugen.

La Jeanne4

Haven var vidunderlig, den kan ikke beskrives, den skal opleves! Den var på 2 ha., derudover hørte 25 ha skov med til ejendommen, så der var plads nok at boltre sig på.

La Jeanne7

Det var svært at forlade ”La Jeanne”, derfor blev det kun til en enkelt udflugt til Lourdes.

Sne

Lourdes er katolikkernes største valfartssted og vi besøgte byen for 3. gang.  Jeg kan egentlig ikke give nogen forklaring på, hvorfor vi skal til Lourdes, når vi er i det sydfranske, men sådan er det bare. Det utrolige cirkus var ikke blevet mindre siden vi var der sidst, dog var der ingen kø ved grotten, hvor jomfru Maria åbenbarede sig for Bernadette Soubirous i 1858.

Lourdes1

Byen er ubeskrivelig, der er uendeligt mange souvenirbutikker, der alle handler med religiøse figurer, plastdimser og alt mulig ragelse, der er turister en masse (vi hørte endda dansk tale, men var for langsom til at få hilst på) og der er syge mennesker, der er kommet til byen i håb om mirakel og helbredelse.

Lourdes2

Egentlig bryder jeg mig ikke om alt det hurlumhej, men alligevel er der en stemning, som jeg ikke kan undgå at blive grebet af. Vi (husbond mestendels) kommer altid i snak når vi er i Lourdes, denne gang var det et selskab af mentalt handicappede fra Schweiz. En ung mand, der sad tæt på os var meget snakkesalig og han betroede husbond, at han slet ikke havde lyst til at være i Lourdes, han ville meget hellere hjem ☺.

Lourdes3

Indkøb af dagligvarer foregik i St. Girons og St. Lizier.

St. GironsSt. Girons er hovedstaden i Couserans, den ligger ved Salat floden.

Lørdag finder regionens største marked sted i byen og det måtte vi have med. Der var selvfølgelig ALT hvad man finder på et marked sydpå endda en større afdeling med økologisk frugt og grønt. Vi brugte tiden på at jagte 2 forskellige slags salatplanter, som vi have lovet Femke at købe. Derudover kom der igen safran i krydderibeholdningen (det er altså ikke billigt i Frankrig), samt en kurvetaske (jeg fandt nemlig ud af, at man ikke kan gå på marked uden at have en sådan ☺).

Det sjove var, at jeg på markedet følte mig hensat til mine meget, meget unge dage, da flowerpower bevægelsen var på sit højeste i det nordjyske ☺. Overalt var der mennesker der så ud, som dem min mor kaldte for hippier, klædt i farverige gevandter og med langt hår, unge som gamle og der var en dejlig varm stemning overalt.

Vi havde et par gange kørt forbi en engelsk forretning og lørdag måtte vi indenfor for at få et par engelske frugtkager med hjem….Udsolgt, prøv igen mandag!!! Det blev til et par glas grapefrugt marmelade fra Wilkin & Son i stedet for.

Men den lille engelske butik fik mig til at tænke på, om en butik med hollandske produkter mon ville kunne løbe rundt dernede? Søndag, da vi var undervejs til ”La Jeanne” mødte vi uendeligt mange hollandske biler, mon ikke gerne de vil være fri for at slæbe hagelslag, pindakaas, stroopwafels og ontbijtkkoek med til det sydfranske? Og det kunne da være, at der også kom en enkelt dansk bil forbi, så man kunne have lidt danske produkter ☺☺. Husbond siger, glem det!!!

St. Lizier

Nabobyen St. Lizier har derimod alt hvad St. Girons mangler i skønhed. Byen ligger smukt på en bakketop og domineres Biskoppaladset fra det 17 årh. samt katedralen. St. Lizier nævnes som værende en af de smukkeste byer i Frankrig og er på UNESCO´s verdensarvliste. Desuden er byen en vigtig pilgrimspost til Santiage de Compostela.

Hjemmefra havde vi haft det skattefri paradis Andorra oppe og vende, men da det kom til stykket var lysten væk, det var så svært at løsrive sig fra ”La Jeanne”.

La Jeanne5

Det lille hus i den skønne have gav mulighed for privatliv i det omfang vi selv ønskede og var lysten der til at deltage i husets liv, var vi velkomne til det.

La Jeanne2

Når vi opholdt os i haven fik vi jævnligt besøg af husets 3 store hunde, en labrador og 2 gadekryds, der var bror og søster. Alle ville de gerne  nusses og klappes.

La Jeanne3

En enkelt dag var jeg med på havearbejde, dog i begrænset omfang. Alt i alt et vidunderligt sted med en gæstfrihed og menneskelig varme, som man skal lede længe efter.

Femke og vapserne

Det var slet ikke sjovt, da vi tidligt søndag morgen måtte sige farvel til Femke, heldigvis sov alle husdyrene stadig ellers havde afskeden været endnu sværere.

La Jeanne6

Turen op gennem Frankrig gik fint, lyngen blomstrede flot ved Cahors.

Motorvejen ved Cahors

Mens husbond var på familiebesøg i Couffy, vandrede jeg rundt og tog billeder i en søndagstrist Selles-sur-Cher.

Selles sur Cher1

Selles sur Cher2

selles sur Cher4Senere på året håber vi, at kunne vende tilbage til Femke for en uges tid eller mere. Femke er nu 72 og snakker om at sælge og flytte til noget mindre, da hun bliver mere og mere afhængig af hjælpere, for at få alt til at se ud som hun gerne vil have det. Vi håber, at hun også på det nye sted vil have et lille hus, som hun lejer ud til sol hungrende nordeuropæere.

25 kommentarer:

Nille sagde ...

Sådanne adresser er guld værd - og det er uendeligt sundt at være afskåret fra kommunikation med omverdenen!Jeg synes jo, at man skal nyde den lokale mad - og ikke tage de hjemmevante specialiteter med sig. Mon ikke man kan undvære dem i et par dage?

Jeg håber, at I får mulighed for at vende tilbage i år og at stedet ikke bliver solgt inden :-)

Hav en dejlig dag - håber at det regner lidt mindre hos Jer oppe nordpå!

Annette sagde ...

Hej Nille, vi er helt enige hvad mad angår, men så vidt jeg hører tilhører vi et fåtal ☺. Jeg hører ofte om danskere, der på ferie gerne frekventerer restauranter hvor der serverer dansk mad!!

Jeg er som sædvanligt bagud med bloglæsningen, men glæder mig til jeg kommer så vidt, at jeg kan læse om din ferie.

Jeg er bange for, at vi ikke står tilbage for jer, hvad regn angår. Jeg skal til check hos internisten i Tilburg her i eftermiddag og har siddet og tænkt på, om jeg skal spille hård og tage cyklen eller være en kylling.....

Også en rigtig dejlig dag til dig.

Inge sagde ...

Wauuu et fantastisk sted, hvis der også er en golfbane i nærheden, så ville det være helt perfekt for os.. :-)

Rejen sagde ...

Sikke dog et fantatisk smukt sted, kan godt forstå at det var svært at tage afsked, håber I kan komme tilbage igen..;-D

Irene sagde ...

Der ser fantastisk smukt og idyllisk ud Annette! Lige noget for mig:-) Dejligt at I havde en god ferie.

Annette sagde ...

Inge, jeg er bange for, at jeg bliver dig svar skyldig mht. golfbanen, i hvert fald lige her og nu. Men skøøøøøøønt det var det ☺.

Annette sagde ...

Annemarie, det var vidunderligt og iht. Frank, så var der oceaner af gode veje for bikere, godt med hårnålesving plus diverse ☺ ☺.
Heldigvis har han ikke foreslået at vi tager de 1200 km. på motorcykel ☺ ☺.

Annette sagde ...

Irene, det er faktisk sjovt, jeg tænkte på dig og på, at det ville lige være noget for dig.
Sjældent har jeg set mage til idyl.

Unknown sagde ...

Hvor lyder og ser det da ud til at være et fantastisk sted. Det er fantastisk når man finder sådanne små oaser - og varmen kan vi sandelig godt savne, selv om vi har været heldige idag.

Knus fra Marianne.

Annette sagde ...

Kære Marianne, det er altså ikke Holland du skal komme til, hvis du vil have sol og varme ☺. Det har regnet det meste af dagen og temperaturen har heller ikke været noget at råbe hurra for. Men den kommer vel på et eller andet tidspunkt, den sommer med sol og bare tæer ☺.

Knus hernede søndenfra ☺.

Ellen sagde ...

Sikke da en dejlig mand at have - initiativrig og beslutsom. Ham kan du godt være stolt af :-)
Og for et sted, altså!! Ej hvor ser det skønt ud - især billede to er helt fantastisk, men de andre er nu også dejlige.
Sådan en tur må I kunne leve højt på meget længe. Det sted må kunne give én en uvurderlig og totalafslappende fred i sjælen.

Fruen i Midten sagde ...

Hvor ser der altså bare skønt ud. Sikke en oase at finde. Jeg kan næsten blive ærgerlig over, at vi har andre planer for sommeren. Men så må jeg jo prøve at lave mig en mentalt note til en anden god gang :-) Lad os krydse fingre for, at den søde dame ikke får solgt foreløbig.

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Sikke en dejlig oplevelse i der har været ude for Annette, jeg er sikker på at mange Hollændere og Danskere ville sætte pris på at have sådanne butikker som du nævner at handle i når turen går sydpå, dejlige billeder.
God Torsdag.

Mai-Britt, den danske slikmund sagde ...

Det ser skønt ud! Det ku' jeg godt bruge lige nu!
Var det et tilfælde at du købte salat ved Salat floden? :-D hihi

Annette sagde ...

Ellen, ja er han ikke fantastisk, jeg er også glad for ham ☺.

Jeg ville ønske, at billederne viste tydeligere hvor dejligt der var dernede.

En aften, da vi sad og snakkede, sagde Femke (jeg tror nok hun mest henvendte sig til Frank, for hun var jo godt klar over, at jeg var fuldstændig betaget af det hele), at det godt kunne være, at det så rodet ud med alle de gamle ting der var stillet frem rundt på hele området, men der var nøje tænkt over, hvordan hver eneste ting skulle anbringes, hvilket jeg ikke var spor i tvivl om.

Det er fuldstændig rigtigt som du skriver, den oplevelse kan man leve længe på, den bliver "taget frem og tænkt på" mange gange.

Annette sagde ...

Fruen i midten, jamen der hersker da stor mulighed for, at du kommer til et sted, der er præcis lige så dejligt, som der var nede hos Femke, bare anderledes ☺.

Hun, altså damen i det sydfranske, har lovet, at hvis hun flytter og stadig er lige så aktiv som nu, så laver hun også en gîte på det nye sted. Og jeg skal nok holde øje med, at hun holder ord ☺.

Annette sagde ...

Michael, tak fordi du holder med mig ☺. Du er den eneste, men det gør det bestemt ikke ringere.

Det var en vidunderlig tur og en uges mental opladning, hvilket er dejligt.

Og nu kan jeg passende ønske dig en rigtig dejlig fredag.

Annette sagde ...

Mai-Britt, tænker du på det vejr, som vi har lige nu? Det er bare så trist og kedeligt.

I går regnede det uafbrudt fra tidlig morgen og lige indtil jeg var undervejs på cykel til Tilburg i alt mit regnvejrsudstyr (inklusive verdens grimmeste gummistøvler)!!! Pludselig brød solen frem og så kan jeg godt betro dig, at der er varmt, meget varmt inden i regntøj ☺ ☺.

Da Femke bad os om at købe salat kunne jeg heller ikke lade være med at grine ☺. Markedet lå på bredden af Salat floden ☺.

Lone sagde ...

Mænd får ind imellem nogle rigtig gode indfald ;-)
Det lyder vel nok som et helt vidunderligt sted. Det er lige netop sådan en ferie, som kan give mig lyst til at holde ferie udenfor DK igen :-)
Og sikke nogle dejlige hunde, værtinden har. Jeg kan godt forestille mig, at man ikke havde den store lyst til at komme omkring og se mere, når man er i paradis :-)
Det franske landskab ser helt vidunderligt ud. Jeg har kun været i Paris. Jeg må ha' overtalt husbond til en biltur derned, så vi kan have Teddy med. Han har selv prøvet det med engang med en tidligere kæreste.
Dejlige billeder du viser :-)

Conny sagde ...

Kære Annette
Hvor har i haft en skøn tur i smukke omgivelser, det er netop roen, stilheden og fuglesangen jeg nyder når vi er oppe i sommerhuset. Jeg kan godt forstå det var svært at forlade stedet da i skulle hjem, håber for jer i når der ned en gang til inden hun sælger.
God søndag til dig

Pia sagde ...

En rigtig dejlig ferie og et skønt sted og der er vist ikke mange steder man får så meget for pengene i vore dage. Jeg har været inde og læse lidt om priser :-)
Regn er en ting vi ikke har fået noget af her på øen, alt er så tørt, men man tør dårligt ønske en smule regn af frygt for det aldrig stopper som det er sket de to foregående år.

Annette sagde ...

Lone, ja det er herligt, når det sker. Jeg har sagt, at det meget gerne må ske oftere.

Det var paradis og det gjorde det selvfølgelig ekstra vidunderligt, at de 3 vapser ofte kom og kiggede til os. Det holdt hårdt, at de af deres ejerinde havde fået at vide, at de ikke måtte gå indenfor hos gæsterne ☺ ☺.

Vi har kun været i Paris en enkelt gang på en lang weekend. Det var selvfølgelig alt for kort tid, der er jo mindst 1 mill. steder man gerne vil se. Indrømmet, jeg havde det lidt svært med alle de mennesker der lå og sov rundt på gaderne og under broerne, men det skal man nok bare lære at ignorere.

Sjovt nok, før jeg flyttede til Holland, havde jeg aldrig været i Frankrig, det ved jeg nu er en stor fejl, for det er så vidunderligt et land.

En skøn aften til dig.

Annette sagde ...

Conny, det er sjovt at du nævner det. Mens vi var hos Femke i hendes sydfranske paradis, sad vi også og snakkede om, at det var ligesom når vi var i sommerhuset. Kun manglede vi Vesterhavet ☺. Men på den anden side set i Frankrig var der swimmingpool, så der var mulighed for at få tæerne dyppet ☺.
En god aften til dig.

Annette sagde ...

Pia, du har fuldstændig ret mht. priserne og der var alt i det lille hus.

Jeg var så vant til, at vi skulle slæbe alt med når vi tog til sommerhuset i DK, så derfor slæbte jeg det også med til Frankrig, men det var totalt unødvendigt. Jeg tror det eneste jeg ikke fandt i skabene var tabletter til opvaskemaskinen. Jeg havde taget dem med, men brugte dem ikke, for der var så smuk en udsigt fra køkkenbordet, at opvask i hånden var en ren nydelse.

Jeg kan på det kraftigste anbefale en tur ned til idyllen ☺.

En god aften til jer.

Salix sagde ...

Hvor dejligt, at naboen havde de blade til dig, at du lige syntes, at husbond skulle have glæde af den artikel, og at han så fluks arrangerede en dejlig slappe-af ferie for jer i det sydfranske.
Din fortælling og billeder er en superreklame for det sted - og omegnen.
Lene