søndag den 28. marts 2010

Siden sidst og lidt af hvert.....

Vi havde i ugens løb snakket lidt om, at hvis vejret var nogenlunde, så ville vi tage på søndagstur til tulipanmarkerne syd for Haarlem, for jeg vil så nødig, at vi kommer for sent til at se tulipanerne. Men fredag morgen kom vi forbi Alkmaar, hvor der udenfor byen ligger et par tulipanmarker og der kunne vi se, at det stadig vil vare et par uger før tulipanerne springer ud.

Selv om billedet er snuppet i forbifarten, så ser det da heller ikke så ringe ud med en mark fyldt med påskeliljer.

Tyske kyssetræer!
At træerne står i Tyskland er ikke så unaturligt, men navnet er selvopfundet og skyldes at, alle de sorte klumper er mistelten. Da jeg første gang så rækken af træer troede jeg, at det var fuglereder, men nej det er mistelten. Lidt uretfærdigt at der er så mange, for jeg har flere gange i Danmark forsøgt at få mistelten til at gro på træer, uden held.

Da vi boede i Danmark sagde min mand altid, at han aldrig havde set smukkere solnedgange end i Danmark, men Holland kan nu også godt være med ☺

Lørdag var vi på visit i Oss og på hjemvejen tog vi den turistiske rute i stedet for motorvejen.

Blandt andet kom vi igennem Megen, en lille by med ca. 1700 indbyggere. Tilbage i 1357 fik Megen stadsrettigheder og var ”hovedstad” i grevskabet Megen. Da vi boede længere østpå cyklede vi ofte til Megen og i begyndelsen kunne jeg ikke lide byen, jeg synes den var alt for dyster og dunkel. Men religion har haft en stor indflydelse på byens udseende, da der tidligere både var munke- og nonnekloster i Megen. I dag der kun munke fra Franciskanerordenen tilbage i byen og klostret er kendt for sin smukke have.

Nu har min tiltro til katolicismen ganske vist fået et gevaldigt knæk indenfor det sidste halve års tid, men alligevel smuttede vi indenfor i Broder Everardus kapel i Megen.
Broderen, der levede fra 1868-1950 var kendt som sin enkle og fromme levevis, og han kendes som ”het Heilig Bruurke van Megen” (den hellige bror fra Megen). Selv i dag kommer der mennesker i gravkapellet og beder Broder Everardus om at bede for dem på samme måde som de gjorde, da han var i live. I dag foregår det ved, at man ligger små sedler på gravmonumentet.

Disse 2 huse er hvad der er tilbage af et det tidligere pompøst slot i Oijen.
Slottet blev brudt ned og bygget op flere gange, sidste gang det blev brudt ned var i 1837 og tilbage stod kun karethuset og hestestalden. I 1930 blev voldgraven delvis dækket til og træbroen blev taget væk. I dag har foreningen for Naturmonumenter til huse på stedet.

Møllen ”Tot Voordel en Genogen” (til fordel og glæde) ved Alphen an de Maas er en lukket standardmølle, hvilket vil sige at hele det øverste stykke mølle drejer rundt om en ca. 70 cm tyk vertikal akse af træ. Den blev bygget i 1798 og var i brug indtil 1978. For nogle år siden var vi oppe i møllen og man har en flot udsigt over floden Maas derfra.

Denne kolos kaldes på hollandsk en ”Duwboot” og selv om det ikke giver megen mening, så må det oversættes med skubbebåd, men uanset hvad, så kan den rigtig meget.

Det er lidt svært at se, men det er samme kolos som på billedet ovenfor og den skubber her 6 duwbakker, der hver har samme størrelse som en flodbåd foran sig. Selv om hele menageriet sejlede op ad floden, så foregik det i en rimelig fart og fragten så ud til at være kul.

Bær over med mig, men nedenfor findes mit første forsøg udi at lave en film med kameraet og det gik ikke helt som jeg havde håbet på, for jeg fik ikke slukket for optagelse i tide.
Det jeg egentlig ville vise er den farvede stribe midt i billedet, farven ændrer sig i løbet af filmen og er faktisk en bro tværs over motorvejen A2 ved Eindhoven. Jeg har et lidt besværligt forhold til den bro, for jeg synes den er fantastisk godt lavet, farverne er utroligt smukke (især når den røde og blå farve er samtidig) og jeg forstår udmærket, at Eindhoven (Philips) gerne vil vise alt hvad byen formår indenfor lys. Men på den anden side set, så har jeg det lidt skidt med alt det lysspild der finder sted overalt.

Tilføj billede

12 kommentarer:

Mette Lykke sagde ...

Kære Annette.
Tak for spænder tur rundt i det Hollandske..
Åh jeg ville meget gerne se og opleve en tulipan mark..
God påske til dig min ven.

Mia Folkmann sagde ...

Jeg hygger mig altså vældigt med at høre om dine oplevelser. Din film var heller ikke spor tosset; jeg kan bare ikke forstå, at jeg ikke har set den lysbro ved Eindhoven, for jeg kommer da med mellemrum den vej forbi... Men ved nærmere eftertanke kommer jeg der måske ved middagstid, altså i dagslys, så det er nok derfor... :-)

Annette sagde ...

Kære Mette. Jeg glæder mig også meget til at se de tulipaner, jeg kan næsten ikke forestille mig hvordan det vil se ud med så mange. Men hvis det lykkes at ramme det rigtige tidspunkt, så vil der sikkert komme så mange foto´s på bloggen at du bliver træt af at se på tulipaner ☺
Også en rigtig god påske til dig.

Annette sagde ...

Mia, broen ligger nær Philips High Tech Campus, hvor også andre firmaer har deres domicil, så vidt jeg husker bl.a. Atos Origin. Men jeg tror, at du har fat i den rigtige årsag til, hvorfor du aldrig har set broen ☺. Det er først når der bliver helt mørkt at lyset tænder/eller farverne kan ses.

Annettes space sagde ...

Det forfærdelige OG det dejlige ved at suse rundt her i blogland, er jo at man kommer så langt omkring hver dag. Idag har jeg besøgt route66, et sted i Nordamerika, Berlin,Holland, Norge, Sverige og ikke så få steder i mit eget lille land. Og hver gang sidder jeg og får lyst til at se stederne selv, i virkeligheden. Tak for en dejlig tur rundt i dit land. Ha' en dejlig dag og rigtig god påske :-))

Annette sagde ...

Annette, jeg har det på nøjagtig samme måde, det er så dejligt og man lærer noget nyt hver dag. Den der med route66, hvor besøgte du den? Vi er en gammel drøm om, at køre på route66 på en Harley en dag (jeg er kun bagsædepassager), den kan godt ske at det bliver ved drømmen, men så pyt.
En rigtig dejlig dag til dig og en forhåbentlig skøn påske med masser af godt forårsvejr.

Rosemary and thyme sagde ...

Det er noen flotte turer du tar!
Masse interresant du skriver om...

Det må være et syn når tulipanene blomstrer i Holland!
Nå ser jeg frem til noen dager på hytten, men først kaller jobben i noen dager til!

Ønsker deg en riktig fin påske, Anette!
Klem Tove

Nille sagde ...

Jeg kan godt forstå dine forbehold med den bro; men på den anden side set, så kan det nogle gange gøre noget grimt arkitektur bare en anelse kønnere.

I udkanten af Bruxelles ligger der et nedkølingstårn (tror jeg nok, at det hedder på dansk). Det ligner i hvert fald sådan et atomkraftværkstårn med røg ud af dagen lang - ikke charmerende.

Men de har sat tusinder af små LED-lamper op på det, og det skifter lysshow med årstiden. Så var det hjerter til St. Valentine og lige nu er det store blomster, der skifter farver. Jeg kan se det hjemmefra og det er da kønnere at se på end det bare tårn. Og LED-lamper er vist knap så 'onde'?!

Hav en dejlig påskeuge!

Ellen sagde ...

Tak for atter en interessant tur gennem noget af Holland...
Duwbooten hedder meget passende 'Herkules' :-D
Jeg har én gang set Holland i tulipantiden - det er bare så smukt et syn.

Madame sagde ...

Det er så dejligt at blive vist rundt i Holland af dig Annette! Jeg har været der et par gange og husker de smukke marker med glæde. Men også kanalerne i Amsterdam har sat sig fast i min hukommelse.
Ha' en dejlig mandag, varme klem til dig!

Bettys blog sagde ...

Tak for turen, Annette. Den lille film er da fin. Flot med alle de blomstermarker.

Sol sagde ...

Hej Annette

Igen en spændende tur i Holland endda med et lille hint til Philips, hvor jeg arbejdede i fem år for 15 år siden. Jeg husket den by som syret: Den var Philips. Når man var ansat fra Kbh forstod man virkelig hvor stort et foretagende det var ved at komme til Eindhoven.

1000 tak for turen og på gensyn efter påskeferien.

Mange hilsner
Solveig i Champagne