onsdag den 8. maj 2013

Jeg fik ret….

Ikke fordi det forandrer noget ved sagen, men hvis man nu synes at noget er tåbeligt, så er det altid rart at vide, at man ikke er den eneste der synes det.

Efter jeg i sommeren 2002 forlagde residensen til det hollandske slog det mig, at der var kolossalt mange vejskilte hernede, hvis jeg skulle nå at kigge /læse dem alle, måtte farten nedsættes ret så betydeligt. De bilister, der var vant til at færdes i den hollandske skilteskov, forstod ikke mit problem ☺.

Men nu ved jeg, at jeg ikke er alene, ok det har ganske vist taget Veilig Verkeer Nederland (Trafiksikkerhed Nederland) knap 11 år at nå til samme konklusion som jeg, men bedre sent end aldrig.

Skilteleverandører har frit kunnet henvende sig til kommunerne og forsøge at prakke kommunalbestyrelser diverse overflødige skilte på, hvilket i mange tilfælde er lykkedes. Gennem årene har det været en uhyre god forretning for skilteleverandørerne, idet et færdselsskilt koster ca. 80 €.

Nu er man endelig langt om længe vågnet op og kommunerne er begyndt at fjerne overflødige skilte, bl.a. i Aalten, hvor man har fjernet 500 overflødige skilte og i Landgraaf har man taget 400 skilte ned.

Cyklister
Blå skilt: Cykelsti.
Hvidt skilt: Cyklister tilladt.

7 kommentarer:

Mai-Britt, den danske slikmund sagde ...

Tillykke! Jeg synes det er dejligt at få ret engang imellem! Og jeg synes også du har ret i, at der er for mange skilte!!

Pia sagde ...

Det flerskiltesystem har også undret mig. Den mdel findes også andre steder i europa, men jeg husker ikke hvor og kender heller ikke betydningen af den. Billedsprog i form af en cykel, hest eller hvad det nu måtte være er bestemt at foretrække.

Annette sagde ...

Mai-Britt, jeg er så glad for at vi ser ens på mange ting ☺ ☺. Men det kommer sig måske af, at vi ikke lige er født og opvoksede her ☺.

Annette sagde ...

Pia, vi er helt enige. Billedsproget kan forstå´s af alle uanset nationalitet. Det gør man også i hernede sammen med alle de andre skilte med tekst på.

Ellen sagde ...

Det er altid fedt at få ret, og det er godt, at myndighederne kunne komme lidt til fornuft :-)

Annette sagde ...

Ellen, ja og det uanset hvor ubetydelig en bagatel man får ret i ☺. God weekend til dig.

Tina - omme i London sagde ...

Da jeg flyttede til UK havde vi en af Europas suveraent ringeste skilteparke, nu ser her desvaerre ud som i Holland! Skiltene er af en langt hoejere kvalitet end de var foer, men der er bare ALT for mange af dem.

I oevrigt morer det mig lidt at jeres skilte ikke bruger stort begyndelsesbogstav. :)

Jeg kan huske jeg laeste om Drachtens (st?) eksperiment med at fjerne alle trafiklysene og mon ikke ogsaa nogle af vejafmaerkningerne? Det synes jeg var en fed ide!