mandag den 14. juli 2014

Ud og se med NS……del 1.

Sidste uge bød på 2 dejlige udflugter, den ene til den Haag og den anden til Utrecht.

Vi havde 2 billige togbilletter liggende af typen “Rejs en hel dag for xx €”, de skulle bruges inden i dag, mandag. Jeg havde gemt dem, fordi jeg ville invitere husbond med til Pure Markt (et marked, hvor produkterne bliver solgt af producenterne) i Amsterdam, men de søndage, hvor der var marked, var vi forhindrede eller omvendt og pludselig nærmede vi os udløbsdatoen. Egentlig tror jeg, at husbond var ganske godt tilfreds med, at det ikke lige lykkedes med Pure Markt, for selv om han på et tidspunkt sagde, at markedet var bedre end han havde forventet, så tror jeg, at han har 1000 andre måder, han hellere vil tilbringe søndagen på ☺.

Jeg var heldig, at Mai-Britt, havde tid til at vise mig den Haag i torsdags. Jeg har kun været i byen på 3 meget korte visitter, men den forekom mig spændende og interessant og så absolut en by, der kunne bruges en del tid på.

Det lykkedes os, stik mod al forventning, at finde hinanden allerede i toget og fra stationen gik det i rask trav til Douwe Egberts, hvor dagens første kop kaffe og det mest vidunderlige stykke brownietærte blev indtaget.

Mai-BrittDouwe Egberts

Hold da op, hvor fik vi travet, mine ben er stadig ikke helt tilbage til normaltilstand ☺. Vi var i Tiger, der hernede hedder Flying Tiger, hvor jeg bl.a. fik købt grydesvampe nok til et år eller to.  Jeg kan sagtens købe grydesvampe her, men det er de kedelige gule med grøn ”skrubbedel” og jeg vil så gerne have nogle med flere farver. At de så også havde dem i hjerteform, det gjorde jo ikke sagen ringere.

Ud over kaffen hos Douwe Egberts, fik vi frokost i Bijenkorf, Hollands eksklusive og meget dejlige stormagasin. Jeg har engang for lang tid siden, set et par Ilse Jacobsen gummistøvler i et andet Bijenkorf stormagain og var nysgerrig efter at se, om der skulle stå et par i min størrelse på udsalg og råbe om at komme med hjem. Men det er åbenbart ikke sæson for gummistøvler, for vi kunne ikke finde dem.

Der blev heldigvis også tid til at sidde på den skønneste plads og indtage kolde drikke, for der var varmt, rigtig varmt.

Paleis Noordeinde

Vi nåede at se kongens arbejdsplads Paleis Noordeinde, både fra for - og bagsiden. Bag paladset var der det skønneste lille åndehul, Paleistuin, med skønne blomster og kølende træer.

Binnenhof
Vi var i Binnenhof, det smukke gamle centrum for den Nederlandske politik.

Binnenhof1
En lille detalje fra den fine fontæne, der stammer fra 1885.

Selv om benene var begyndt at afgive signaler om, at de egentlig synes, at de havde fået nok for én dag, lykkedes det os at trave til Fredspaladset, den fantastisk smukke bygning, der er rummer hovedsædet for Den Internationale Domstol, Haagakademiet for international ret og Haagtribunalet. 

 Fredspaladset1Fredspaladset3
Jeg havde ladet kameraet blive hjemme, mestendels fordi jeg lige har fået ny mobil med et meget bedre kamera end den gamle mobil havde, men også fordi vægten i tasken skulle minimeres, idet jeg vidste, at Mai-Britt havde blade med til mig ☺. Selv om jeg er ganske godt tilfreds med mobilens kamera, så lykkedes det alligevel ikke at fange et ordentligt billede af Fredspaladset i det stærke modlys.

Fredspaladset2Fredspaladset4
Bygningen var netop lukket for offentligheden, da vi ankom. Vi benyttede i stedet lejligheden til at hvile vore trætte ben på bænken udenfor hegnet og kigge på alle medarbejderne der forlod jobbet, sjovt nok så var de færreste ret mange dage over 30, hvorfor mon?
Gouden HooftPå et tidspunkt sidst på dagen, stod vi ved et bykort for at finde ud af i hvilken retning vi skulle bevæge os for at finde stationen. Vi stod udenfor den skønneste gamle bygning, som Mai-Britt tidligere på dagen havde vist mig ”Het Gouden Hooft”. Tilfældigvis opdagede jeg fredag aften, at der på lokalsenderen TV West, var en udsendelse om renovering af bygningen, et kæmpearbejde, der resulterede i, at der nu er både klub i kælderen og hotel øverst i bygningen, der er Den Haags ældste kro og stammer fra 1423. Desværre viser billedet ikke bygningen i al sin pragt.Den Haag1
Den Haag er en dejlig by, en skøn blanding af nyt og gammelt og med uendelig megen historie samlet på et sted. Jeg synes ikke man har opfattelsen af, at man går rundt i en by med godt og vel ½ mill. indbyggere.
Den Haag2Det var 2 trætte tøser der satte sig i toget ved 7 tiden om aftenen ☺.

8 kommentarer:

Mai-Britt, den danske slikmund sagde ...

Dine billeder blev gode med mobilen! Også selvom jeg nu sidder og skammer mig over, at jeg traskede byen tynd med udsyn til min nye blonde BH... nok er den fin men alligevel! hahaha!
Det var en rigtig skøn dag som jeg håber vi snart kan gentage et eller andet spændene sted i vores nye hjemland.

Annette sagde ...

Hej Mai-Britt, da jeg havde trykket på release knappen og indlægget var forsvundet ud i cyberspace, kom jeg til at tænke på, at jeg slet ikke havde skrevet noget om, at det havde været en supergod dag.
Jeg synes også, at det ville være dejligt snart at gentage dagen i en anden by.
Det der med BH´en det skal du altså ikke tænke på, jeg tror du var den eneste der tænkte på det ☺.

Ellen sagde ...

Du har da vist haft en rigtig god guide i en 'nyhollænder', som det vel må hedde dernede :-)
Det er nu dejligt en gang imellem at kunne mødes med landsmænd i ens nye fædreland, er det ikke?

Annette sagde ...

Ellen, det var en rigtig god guide og så var hun endda gratis (hun har i hvert fald ikke sendt en regning ☺).

Det er virkelig rart at mødes med en landsmand. Ud over hyggen og samværet, så mærker jeg også, at mit danske sprog har rigtig godt af det.

Hav en rigtig god aften.

Bettys blog sagde ...

Fine billede fra din mobil. Jeg kan genkende flere steder bl.a. Binnenhof. Jeg tror, vi sad på en cafe og spise pandekager der - kan det ikke passe? For mange år siden, den første sommerferie efter jeg var blevet skilt, byttede jeg hus med en familie fra den Haag. Det er en spændende måde at opleve en ny by på - og møde nye naboer. Vi boede i cykelafstand (ud af familiens 4 cykler, var der to, der passede os) fra stranden, der hedder? Kan ikke huske navnet, men meget fin strand.

Lene sagde ...

dejligt at få brugt billetterne til både at se Haag og møde Mai-Britt. Du er en god reklamekvinde for Holland :-)

Annette sagde ...

Betty, det har måske været stranden i Scheveningen og du har ret, det er en fin strand, der får mig til at tænke på strandene ved Løkken og Blokhus.
Sjovt nok, så har jeg lige læst en artikel om det at bytte hus i ferier og alle som artiklen skrev om, havde været ovenud tilfredse med arrangementet. Synd, at der kun var 2 cykler der duede, da I var i den Haag.
Jeg er ikke sikker på, om der er en cafe i Binnenhof, men pandekage restauranter findes overalt hernede og man kan få dem i utallige udgaver, pandekagerne altså ☺.

Annette sagde ...

Lene, tusinde tak skal du have ☺.