fredag den 17. juli 2009

Feriegæster 2

Efter 4 skønne, hæsblæsende dage startede min datter, svigersøn og barnebarn i formiddags ud med kurs mod Danmark. Det har været dejligt at have dem på besøg og det er skønt at følge Karolines udvikling på tæt hold i nogle dage. Det er især på det sprogmæssige område, at jeg ligger mærke til den store forandring for hver gang jeg ser hende. Da vi var i Danmark både i Januar og Marts skulle vi tænke lidt over, hvordan vi formede sætningerne for at hun forstod hvad vi sagde første gang, hvor hun nu forstår hvad der bliver sagt uden problemer (også det som hun ikke lige behøver at høre). Det eneste der er problematisk for hende er det hun kalder "mormordansk", som er hendes beskrivelse af det hollandske sprog :-)

Men jeg indrømmer blankt, at lige nu kan jeg sagtens mærke alderen for det er da utroligt sådan en energi en snart 4 årig ligger for dagen, du godeste. Hun er i gang fra tidlig morgen og til sen aften og kræver det meste af tiden åndelig nærværelse af de tilstedeværende, pragtfuldt.

Under en spadseretur fandt faderen og barnet en legeplads ikke langt fra hvor vi bor, den blev besøgt flere gange i løbet af dagene for at få afløb for noget af den enorme energi.





Det har længe været planlagt, at når Karoline nåede en vis alder så skulle vi i Efteling, som er en stor eventyr- og attraktionspark her i Brabant og onsdag var det endelig dagen hvor vi skulle afsted.

Parken blev oprettet i 1952 omkring temaet Eventyrskoven, som var tegnet af den berømte hollandske illustrator Anton Pieck. I skoven blev eventyr af H.C. Andersen, brødrene Grimm samt andre berømte børnebogsforfattere "levendegjort" ved hjælp af dukker, vi så blandt andet Tornerose, Nattergalen og den lille pige med svovlstikkerne. Det hele var fantastisk godt lavet og kunne fange både børn og voksne.




Fra begyndelsen og frem til nu er parken blevet udbygget til at indeholde mange forskellige attraktioner både for børn og voksne og det fylder et område på 650.000 m2. Min datter og svigersøn sagde, at der var en del lighedspunkter til Disneyland.



Jeg forelskede mig i en lille by som indeholdt "Volk van Laaf", Gyldendals den røde ordbog kender ikke folket fra Laaf, men jeg tror det bedst kan oversættes med elverfolket. "Byens" huse og folk var herligt naive og vi tog en togtur over byen i en snegleformet togvogn. Jeg har stor respekt for dem der igennem årene har fået og stadig får ideerne til lave sådan noget.


Jeg har altid af seriøse kolleger (hollandske) fået at vide, at et besøg i Efteling burde være en del af kurser for ikke-hollændere der ønsker at blive hollandske statsborgere. Indtil nu har jeg sammenholdt dette med, om et besøg i Tivoli eller Karolinelund virkelig burde indgå som en del af kurser for ikke-danskere som vil være danske statsborgere og det mente jeg ligesom ikke der var behov for. Men nu forstår jeg ligesom lidt bedre mine kolleger.

Min bihulebetændelse har i den grad drillet og jeg har bare ikke lyst til det længere....ØV. I går var jeg påny hos lægen og fik noget nyt medicin og jeg fik at vide af min søde kvindelige læge at hvis ikke det hjalp så skulle det store "maskineri" i gang, hvad det så rent praktisk indebar havde jeg ligesom ikke lyst til at spørge om, men krydser fingre for at jeg er på toppen inden jeg er færdig med medicinen om 9 dage :-) I hvert fald skal I dag bruges på total afslapning og så må oprydningen vente til i morgen.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Åh hvor jeg forstår så godt, hvor dejligt det må være for dig at være så intenst sammen med dit barnebarn - det er jo ikke lige hver dag, du normalt har mulighed for at se hende. Hvor ser hun bare dejlig ud.

Den 'Laaf'-verden lyder som noget, der er et besøg - måske endda en rejse - værd. Jeg har aldrig hørt om det før, men for en hollænder er det åbenbart lige så kendt, som Tivoli er i DK.

Annette sagde ...

Tak skal du have for de pæne ord om barnebarnet, vi synes jo nok alle at netop "vore" er de vidunderligste i hele verden.
Efteling er så absolut et besøg værd og det være sig både for børnebørn og bedstemødre :-)