søndag den 19. juli 2009

Lazy, lazy Sunday

Vejrguderne synes ikke at være særligt venlige stemte i dag, da det har regnet næsten uafbrudt siden i morges, men i henhold til vejrudsigten skulle der blive opklaringen i løbet af eftermiddagen.



Der er ingen planer for dagen ud over afslapning, lidt læsning, lidt fjernsynskiggeri og for mit vedkommende kan der måske sniges et par timers slægtforskning ind i programmet.

Jeg har siden 1992 brugt utallige fritimer på slægtsforskning, egentlig kunne jeg have startet før da min mor gerne ville at vi sammen skulle rode i slægtens aner, men på daværende tidspunkt synes jeg ikke jeg havde tid til det og det var først efter min mors død i 1992, at 2 af mine fastre gav mig nogle papirer, hvorpå de havde nedskrevet en række detaljer om min fars familie, at jeg kom i gang.

Da jeg begyndte foregik arbejdet rundt på landets arkiver, hvilket var hyggeligt men det kunne også være frygteligt irriterende, hvis man efter lang transport og en hel dags higen og søgen kom hjem uden ret mange nye oplysninger. Nu findes der et utal af muligheder på internettet, hvilket gør det hele lettere, jeg behøver ikke at skal til Danmark for at besøge arkiverne, da jeg kan søge i kirkebøgerne via internettet og printe kirkebogsudskrifterne ud.

Netop det at der findes så mange oplysninger på internettet har gjort, at jeg for nogle år siden begyndte med min mands hollandske familie og efterhånden er de hollandske arkiver også blevet digitaliserede, så jeg kan finde oplysningerne herhjemme ved pc´en. Det har været og er sjovt at søge efter min mands familie, da jeg ad den vej lærer en hel del om landet og om levevilkårene tilbage i tiden.

1 kommentar:

Nille sagde ...

Det lyder usigeligt spændende med søgning i danske kirkebøger over internettet!! Har du et link til det? Jeg ville meget gerne studere noget om min slægt - men jeg troede, at det var umuligt at gøre på afstand?

Samtidig er idéen med din mands familie rigtig god til at komme ind i den del af dit liv!