søndag den 27. juni 2010

Manden på taget!

Af og til dukker der ting op i erindringen hvorom jeg tænker, det skal jeg engang skrive om på bloggen og siden min blogs spæde start, har billeder af manden på taget, været et af dem.

Husbond har den sidste uges tid snakket om, at det røde lyn i garagen skulle luftes i weekenden. I går var optaget af en cykeltur til Tilburg, derfor måtte det blive i dag. Jeg synes, at det kneb en hel del med lysten til at trække i motorcykeltøjet i 27 graders varme og valgte derfor at blive hjemme.

Egentlig var det meningen, at jeg ville have kigget på nogle af alle de projekter, der ligger og venter på min opmærksomhed, nye gardiner til soveværelset, poser til svigerdatterens mobiltelefon, slægtsforskning osv. Men efter et par timer hoppede jeg på cyklen og kørte i retning af Breda.

Undervejs passerede jeg fabrikken Hero, der bl.a. producerer marmelade og frugtsaft. Fabrikken har eksisteret siden 1914 og jeg synes det er sjovt, når min mand fortæller, at han i 1955, hvor han som 4 årig startede med at gå i børnehave, hver dag passerede Hero og lod hånden glide over murstenene på fabrikkens hegn, der ikke er forandret siden da. Han gik ruten til/fra børnehave hver dag 2 år, indtil familien flyttede fra Tilburg. Utroligt, at hans mor turde lade sådan en lille purk gå alene, selv om han kunne blive på samme fortov hele vejen.

Jeg havde hjemmefra nedskrevet ruten til Baronielaan, hvor manden på taget sidder. Vi kommer jævnligt forbi i bil, men da den vej desværre ikke er beregnet for cykler, måtte jeg ud i alternativer.

Et eller andet gik galt halvvejs, da jeg pludselig manglede en vej! Pokkers også. Men på den anden side set, selv om Breda er en by på 129,14 km² og med et indbyggertal på 172.219, så skulle det vel være til at finde ud af, når jeg så nogenlunde vidste hvilken retning jeg skulle i ☺.

Jeg cirklede rundt om centrum et par gange, men blev pludselig fanget af hvad der skete i det nye "Haven" område. Et sted der tidligere var havn, for derefter at blive Hollands første parkeringskælder, for nu igen at være blevet til et dejligt vandområde.



Hidtil har jeg kun set disse bolde i funktion i en reklame i fjernsynet, det var sjovt at se dem live. Det var en eller anden form for konkurrence, men hvad den egentlig gik ud på, det fandt jeg aldrig ud af.

Hvor de så ud til at more sig, de unge mennesker.

Der var utroligt mange mennesker ude og nyde det fantastiske vejr, da jeg cyklede hjemmefra var temperaturen på 29 grader.
Jeg forventede, at jeg på et eller andet tidspunkt ville ramme en af de gader, som jeg i følge min lidt minimalistiske rutebeskrivelse skulle cykle via, men det lykkedes ikke og flere gange tænkte jeg, hvorfor søren jeg da ikke havde stukket Tom-Tom´en i tasken. Til sidst overgav jeg mig og gik ind på en tankstation for at spørge og det viste sig, at min stedsans ikke var helt til rotterne, for jeg var temmelig nær målet.

Hvorfor drengen/manden sidder på taget er det aldrig lykkedes mig at finde ud af. Min mand er igennem mange år kommet til Breda på familiebesøg og han husker den ikke fra tidligere, men
blev gjort opmærksom på den af en kollega. Utallige gange har jeg forsøgt at fotografere figuren fra bilen, men træet stod altid i vejen.

Dagens tur blev på 30,3 km plus de godt og vel 27 fra i går og til min store forundring føles det rigtig godt i kroppen, en enkelt legemsdel er en lille smule øm, men bortset fra det, så er der ingen problemer ☺.

26 kommentarer:

Annettes space sagde ...

Han er sjov den mand på taget og må fange mange blikke. Især sådan i forbifarten kunne man godt blive lidt overrasket :-))

De der bolde ser også sjove ud. Jeg ville nu nok få klaus hvis jeg blev puttet ind i sådan een ;)

Ha' en dejlig dag.....

Vibeke sagde ...

Det var dog noget af en cykeltur, du har været på, og så i den varme:)
Jeg turde sørme ikke ligge og rulle rundt i sådan en plastik dims, men de har sikkert moret sig:)
Manden på taget, er interessant, det er godt set af kunstneren, og som Annettes space siger, man kunne godt blive lidt forskrækket i forbifarten, især hvis det er ved at være tusmørkt.
Knus
vibeke

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Fantastisk stunt med den mand, er der ingen, om ikke andet så turister, der tror at han er træt af livet Annette?
Det ser funky ud med de store bolde i vandet, og jeg kan godt forstå at de unge mennesker morer sig.
Jeg skal da lige love for at du får cyklet en del Annette, er det en racercykel du har?
God aften.

Pia sagde ...

Manden på taget, er interessant, og havde vi været naboer, havde jeg med glæde cyklet sammen med dig.

Ellen sagde ...

Pudseløjerlig mand, ham på taget.
Det ku' være sjovt at lære historien at kende.

Tænk, at de lod en toårig transportere sig selv i børnehave! Altså... selv om det er længe siden, så alligevel...

Sjovt nok har jeg for meget nylig for første gang set disse 'badebolde' på Lene fra Mallorcas blog (Nyt herfra).

Ikke ti vilde heste fik mig ind i sådan en tingest - men jeg er jo også af hunkøn og absolut ikke ung længere ;-)

Mia Folkmann sagde ...

Du er da sej, Annette. Sådan lige 30 km i sommervarmen... Men mon ikke du er i god form efterhånden?

Badeboldene ser sjove ud, men ligesom Ellen skriver, så kunne jeg ikke drømme om at befinde mig INDEN i dem! Uf da!

Manden på taget af fascinerende, og jeg elsker den slags underlige indfald (som de tit har i både Belgien og Holland). Jeg fandt engang et andet spøjst billede netop fra Belgien - jeg skal se, om jeg kan finde det igen... Jeg kan nu godt forstå Michaels bemærkning om, at han måske virker lidt, som om han er træt af livet...?

Lone sagde ...

De badebolde er lige noget for mig, som har vandskræk. Der er også en livline hægtet på :)

Det er godt nok en livstræt fyr, som sidder dér på taget. Eller også har han rettet på antennen og tager sig lige en pause med udsigt, nu han er der.
Sjovt påfund :)

Jeg får så dårlig samvittighed, at jeg slet ikke får motioneret, men bare dapper rundt her i min have. Jeg elsker ellers at cykle. Jeg er lidt småmisundelig, når jeg læser om dine dejlige cykelture - og oplevelser. Dejligt, at du deler med os andre :-)
Mange klem til dig Annette.

Rikke sagde ...

De der bolde ser virkelige sjove ud... Det har vi ikke i Danmark endnu... Det får vi sikkert :) Dejlige sommerbilleder man bliver helt glad.

Rosemary and thyme sagde ...

Utrolig så mye man kan oppleve fra et sykkelsete.
Tror jeg må kjøpe meg en ny sykkel etterhvert. Den forrige ble stjålet da min man lånte den til sin jobb inne i byen for mange år siden.

Mannen på taket må jeg si var spesiellt. Sitter han på et privateiet hus?
Artig var det iallefall.

Ellers ser det ut for at huset mitt ikke blir malt hvitt med det første. Min bedre halvdel kvir seg for å skifte farge, da det må to strøk til, noe som jeg forsåvidt skjønner godt.
Hele sommeren går med til et slikt prosjekt.

Jeg har begynt på ferien min nå. Kjedelig at ikke mannen har ferie, så det blir mye til og fra landstedet vårt. Skulle jo egentlig vært i Thailand nå, men bestemte meg for å avbestille den turen, så det ble nok et lite tap der økonomisk. Ingen refusjon fra China airways. Tror ikke jeg tør å bestille der igjen...

Har ikke så voldsom blogglyst for tiden. Kanskje det er sommeren?
Det kommer seg forhåpentlig snart, så håper du ikke glemmer meg helt;)

Ønsker deg en fin kveld, Annette, og fortsett med dine herlige reisebrev.
Stor klem, Tove

Inge sagde ...

30 km på cykel i varmen, det er godt gået Annette. Den mand på taget er sjov, man kigger da lige engang ekstra, og boldene i vandet... dem tror jeg der er rigtig meget morskab i..
Ha' nogle skønne dage, jeg håber I også har solen og varmen hos jer.
Der er er liv og glade dage her i Roskilde - tror jeg vil en tur ud med kameraet en af dagene, der er så mange sjove og underlige unge mennesker overalt..
Varme sommer knus til dig.

Annette sagde ...

Annette, vi er fuldstændig enige, jeg ville have panikket totalt, hvis jeg skulle være inden i sådan en tingest. Men de så ud til at have det skideskægt, da de rullede rundt i havnen.
En fortsat rigtig god aften til dig.

Annette sagde ...

Vibeke, vi er helt enige ☺. Jeg så for et stykke tid siden, at der var en mand i København, der ville slikke solskin på taget af en bygning. Så vidt jeg husker, blev han reddet ned af brandvæsenet. Men da jeg læste det, kom jeg til at tænke på denne figur. Den har sikkert fået mange til at kigge.
En rigtig god aften til dig.
Knus

Annette sagde ...

Michael, han ser meget trist ud, bleg og tynd, den stakkels mand.
Mit cykeludstyr, tjaaah. Jeg havde min danske racercykel (damemodel) med herned, den var jeg utrolig glad for. Men alt får jo en ende, den var fra 1988, derfor måtte jeg overgive mig sidste år. Afløseren blev en nydelig, nydelig hollandsk damemodel og det tog godtnok lang tid før jeg vænnede mig til den. Jeg savnede farten som raceren kunne skyde, men på den anden side set, så henset til alder og smidighed, så er det nok bedst med den jeg har nu ☺ http://annetteudiholland.blogspot.com/2009/08/integration.html
En rigtig dejlig aften til dig.

Annette sagde ...

Pia, det ville have været dejligt. Holland har den store fordel, at der er ingen bakker ☺.

Annette sagde ...

Ellen, jeg forestiller mig, at hvis jeg kunne overvinde mig selv til at turde kravle ind i badebolden str. XL, så ville jeg brække både arme og ben når den begyndte at trille rundt. Det er bestemt heller ikke noget for mig, det er helt sikkert.
Min mand var 4 år, men alligevel synes jeg at det var en tidlig alder at lade ham gå alene i. Men på den anden side set, tiden var jo en anden den gang og han fortæller, at der var mange formaninger før han gik hjemmefra.

Annette sagde ...

Mia, jeg er bange for, at der er lang vej endnu før jeg er i god form, men det hjælper da på det. Min drøm er engang, at overhale alle de andre cyklister ☺.
Jeg glæder mig til at se, hvis engang du finder billedet, jeg elsker sådanne sjove påfund. Egentlig, så tror jeg også at han er træt af livet. Som jeg skrev til Michael, så ser han meget tynd og bleg ud. Men indtil videre bliver han siddende der og kigger ned ☺

Annette sagde ...

Lone, turde du godt at kravle ind i badebolden str. XL? Jeg er helt sikker på, at jeg turde ikke ☺. Jeg så, da de tog bolden op på kajen og da de unge mennesker kravlede ud, faldt den sammen. Jeg går ud fra, at der er blevet blæst luft ind i den før start, der kan jo af gode grunde ikke være lufthuller ☺.
Jeg er sikker på, at du også får en hel del motion, du er så flittig på landstedet, både med have og maling af hus. Det er begrænset, hvor meget motion jeg får af at rode lidt med planterne på terrassen ☺.
Varme klem og en rigtig god arbejdslyst til dig deroppe på landet.

Annette sagde ...

Rikke, jeg er helt sikker på, at de også kommer til Danmark. Er det noget for dig med en tur deri?

Annette sagde ...

Tove, selvfølgelig glemmer jeg dig ikke. Jeg forstår godt, at det kniber lidt med lysten til at sidde inde og blogge her i sommervejret.
Det er heller ikke så meget jeg får gjort ved blogningen i disse dage.
Vi har fantastisk godt vejr på 2 uge. Vi har været oppe på 35 graders varme og selv om jeg måske ikke er ude, så er det dejligt at have vinduer og døre stående åbne. Hvordan er vejret oppe hos jer, forhåbentlig rigtig godt.
Det var synd, at du ikke kom til Thailand, men jeg tror heller ikke jeg ville have turdet at rejse dertil lige nu, på grund af den politiske situation. En af min mands kolleger og hans kone er netop nu på honeymoon i Thailand, jeg er spændt på at høre hvordan turen er gået.
Hvor er det dog irriterende, at du ikke kunne få hele udgiften refunderet, jeg håber ikke at tabet var stort.
Får du slet ingen ferie sammen med din mand?
Tak for dine søde ord om mine cykelture.
Kan du nu have en rigtig god ferie, selv om du må nyde den i ensomhed.
Knus fra Holland.

Annette sagde ...

Inge, nu er det jo ikke fordi det går så fantastisk stærkt under mine cykelture, men jeg nyder det (også selv om jeg bliver overhalet af pensionisterne ☺).
Jeg synes, at jeg oplever så meget undervejs på turene, så ofte er problemet at vælge imellem alle billederne.
Jeg glæder mig meget til at se, om der kommer billeder fra Roskilde. Jeg mener kun jeg har været i din by en gang, helt tilbage i 1972, så det vil være dejligt hvis du vil vise os lidt fra byen.
En rigtig skøn aften til dig og et stort knus fra et meget varmt Holland.

Madame sagde ...

Jeg er dybt imponeret over, at du kan cykle så langt, Annette :-) Og sikke en sjov figur der sidder på taget - det kunne være sjovt at kende historien bag.
I København har vi jo også fået et dejligt åndehul i havnen - ved Islands Brygge. Dejligt at man nu sørger for bademuligheder i byrummet!

Klem og rigtig god aften til dig ...

Bettys blog sagde ...

Det er en herlig cykeltur, du har taget os med på, Annette! respekt for dig, der orker at cykle så langt i sommervarmen.
Tænk, at din mand (lille dreng) gik den tur alene til børnehaven. Det var mere fredelige tider dengang.
De store vandbolde er da helt eventyrlige for dem der har modet. Jeg har ikke.
Jeg kan godt lide manden på taget. Vi kan lægge mange stemninger ind i ham.
Tak for turen!

Annette sagde ...

Madame, det behøver du overhovedet ikke! Altså at være imponeret, selv pensionisterne overhaler mig, men det skal dog lige siges (skrives), at en stor del af dem har motor på cyklen ☺.
Jeg giver du fuldstændig ret, det er dejligt når man rundt om i storbyerne har sådanne åndehuller. Tidligere havde man så travlt med at få de små havne dækket til og hvor er det dejligt, at de nu igen bliver vandområder. Jeg har desværre aldrig været der, men så vidt jeg har hørt, er Aarhus en af de store succes historier, hvad angår åbning af tidligere havneområder.
Vi har haft 32 graders varme i dag og i morgen lover de 39 grader, så det kniber lidt med energien ☺.
Knus og varme tanker til jer.

Annette sagde ...

Betty, ja jeg tror også at det var andre tider dengang midt i 50´erne. Hvor du og jeg kommer fra (det er jo ikke så forfærdentlig langt fra hinanden) var det i hvert fald noget andet end i dag.
Du har ret, hver gang jeg ser manden på taget, normalt sker det via bilruden, så får en ny tanke om hvorfor han sidder det og hvad han tænker. Hvor er det egentlig dejligt, at kunst kan være grobund for så mange tanker.
Du er altid velkommen til at komme med på bagagebæreren ☺

Tina - omme i London sagde ...

Hae - han er herlig! :)

Annette sagde ...

Ja, er han ikke sød. Hvad mon han tænker på ☺