fredag den 22. maj 2009

Dongen

I dag står den på rengøring...........
Men i går var vi rigtig gode og tog på cykeltur, målet var Dongen som er en landsby i Noord Brabant.Det er ikke fordi Dongen i sig selv er speciel, men der er mange smukke gamle huse rundt i byen som vidner om stor rigdom fra byens storhedstid indenfor læderindustrien.
Byens katolske kirke Laurentiuskerk har - for mig - et eller andet uforklarligt over sig, den virker stor, tung og en smule dunkel og passer ligesom slet ikke ind i bybilledet, hver gang jeg ser den kirke, så er det som om jeg bedre forstår hvad min mand har fortalt om sin katolske opvækst, hvor angst spillede en stor rolle.
Efter at have cyklet rundt i en times tid meldte sulten sig selvfølgelig og vi fik et herligt "Broodje gezond"

Men hvad der for mig er helt specielt ved byen Dongen er, at der i byens industriområde findes en afdeling af Ecco! Tidligere er Dannebrog ikke noget som jeg skænkede mange tanker, jo måske lige hvis folk havde glemt at tage flaget ned inden solnedgang så lagde jeg mærke til det, men efter jeg er flyttet til Holland, så er det herligt at se det danske flag vejre foran Ecco´s hovedbygning :-)
Sidste år i Juni måned var vi med på en rundvisning på fabrikken, der siden 2001 har været en del af Ecco gruppen og hvor man beskæftiger sig med bearbejdelse af kohuder. Der er også en unik udviklingsafdeling som beskæftiger sig med udvikling af læder.

Ingen kommentarer: